افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

به این علت در زمستان دچار اضافه وزن می شوید

  • همینطور که روزها کوتاه تر و تاریک تر می شود، ممکن است بیشتر احساس افسردگی کنید. به این حالت اختلال خلقی فصلی می گویند و با مشخصه هایی مانند خستگی، کج خلقی و افسردگی شناخته می شود. این خبر بدی برای روده نیز هست

 

زمستان را سخت می توان دوست داشت: سردتان است، مریض می شوید و اگر از صبح تا بعد از ظهر سرکار باشید حس می کنید ماه ها است آفتاب را ندیده اید. در پایان این ماه هم عید را داریم که آن هم حسابتان را خالی می کند و زمستان را با خاطره ای بد به پایان می برد.

بدتر از همه چیز افزایش وزنی است که در زمستان به سراغمان می آید. در این مقاله می خواهیم درباره دلایلی که زمستان باعث اضافه شدن وزنمان می شود صحبت کنیم.

از بیرون رفتن پرهیز می کنید

با کاهش دمای هوا، انگیزه های شما نیز پایین می آید. وقتی از سرکار به خانه می آیید، دوست دارید دوباره بیرون بزنید و به باشگاه بروید؟

بنابراین احتمال می رود با سرد شدن هوا به اندازه قبل در هفته ورزش نکنید. حتی اگر هم موفق شوید مرتب به ورزش بروید باز هم مدت زمان بیشتری را داخل خانه یا محل کار هستید و زیاد بیرون نمی روید، بنابراین خود به خود فعالیت کاهش می یابد. وقتی هوا گرم تر بود بیشتر بیرون می رفتید و بنابراین میزان فعالیت و کالری ای که در طول روز می سوزاندید بیشتر بود.

همچنین وقتی داخل خانه و جلوی تلویزیون یا کامپیوتر قرار می گیرید احتمال اینکه بی فکرانه غذا بخورید بیشتر می شود و احتمالا تنقلات را برای خوردن انتخاب خواهید کرد: تحقیقات نشان داده افرادی که بیش از ۱۲۰ دقیقه در روز تلویزیون تماشا می کنند به طور قابل ملاحظه ای چربی بیشتر و میوه و سبزیجات کمتری میل می کنند.

سعی کنید حتی اگر کم هم شده بیرون بروید. سعی کنید با یک دوست این کار را بکنید تا هوای همدیگر را داشته باشید. هر روز در زمان ناهار کمی پیاده روی داشته باشید و به فکر کارهای خلاقانه برای افزایش فعالیت خود در طول روز باشید.

برای آرامش گرفتن به سراغ غذا می روید

زمستان نه تنها افسرده کننده است بلکه می تواند سطح استرستان را نیز افزایش دهد. دائما دیر می کنید چون مجبورید ماشین را گرم کنید و یخ را از روی شیشه اش ببرید، قبض گاز و برقتان سر به فلک می کشد و همچنین یک سرماخوردگی می تواند باعث شود کارهایتان روی هم انباشته شود.

بنابراین برای اینکه آرامش بگیرید به سمت غذا می روید. تحقیقات نشان داده خوردن نمک می تواند در واقع باعث کاهش هورمون های استرس مانند کورتیزول در مغز شود. به علاوه سطح اکسی توسین – هورمون احساس خوب همراه با لذت و آرامش – بالا می رود. قند نیز می تواند تاثیری یکسان داشته باشد. بنابراین جای تعجب نیست که وقتی استرس داریم بیشتر غذاهایی که دست رویشان می گذاریم بمب های کالری هستند.

شما باید چه حرکتی بکنید؟ مقدار مصرف این نوع غذاها را کاهش دهید اما قطع نکنید. هر چند وقت کمی از آنها را میل کنید تا بعدا هوستان به خوردنشان زیاد نشود. اگر وعده های غذایی متعادلی میل کنید که تمام درشت مغذی ها را در خود داشته باشد می توانید مطمئن شوید که کمتر دچار پرخوری خواهید شد.

خلق و خویتان تحت تاثیر قرار می گیرد

همینطور که روزها کوتاه تر و تاریک تر می شود، ممکن است بیشتر احساس افسردگی کنید. به این حالت اختلال خلقی فصلی می گویند و با مشخصه هایی مانند خستگی، کج خلقی و افسردگی شناخته می شود. این خبر بدی برای روده نیز هست: وقتی احساس افسردگی، اضطراب و یا کج خلقی می کنید، دوست دارید این حالت را با بیشتر غذا خوردن از بین ببرید. همچنین تحقیقات نشان داده در چنین وضعیتی بیشتر به سمت غذاهای قندی و نشاسته ای می روید که معمولا کالری بالایی دارند.

اگر این کار را روزانه تکرار کنید به مرور مقدار زیادی وزن اضافه خواهید کرد.

برنامه ریزی خوابتان بهم می ریزد

وقتی خلق و خوی شما دچار نوسان می شود ممکن است با خوابیدن به مشکل بخورید. در واقع اگر با اختلال خلقی فصلی روبرو شوید ممکن است مدت زمان بیشتری را صرف استراحت و دراز کشیدن کنید بدون اینکه واقعا بخوابید، درست مانند افرادی که مشکل بی خوابی دارند.

و حتی اگر درگیر این اختلال نباشید، همچنان ممکن است در طول فصل زمستان میزان خوابتان بیشتر شود، حتی اگر نیازتان واقعا به خواب افزایش پیدا نکند.

به اندازه کافی نخوابیدن و یا بیش از حد خوابیدن هر دو می توانند ریتم شبانه روزی تان را بهم بریزند. این خبر خوبی برای میان تنه نیست: تحقیقات نشان داده به هم خوردن ریتم خواب می تواند روی سطح لپتین که هورمون سیری است تاثیر بگذارد. کاهش لپتین، اشتها را افزایش می دهد و در نتیجه باعث افزایش وزن می شود.

منبع: الو دکتر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *