افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

به اندازه بخوابید که بدنی سالم داشته باشید

چرا داشتن خواب کافی برای بدن لازم است

به گزارش پزشکین به نقل از بانوی شهر؛ کم خوابی تاثیرات مخرب زیادی برسلامتی بدن دارد، علاوه بر اینکه باعث عملکرد ضعیف در روزی که پیش رو دارید می شود دائم خسته و خواب آلود خواهید بود و به مرور زمان کم خوابی بر سلامتی شما نیز تاثیر گذاشته وحتی ممکن است موجب بیمار شود. اگر دچار کم خوابی هستید، بانوی شهر نکات را برای درمان کم خوابی در اختیارتان گذاشته است. در اینجا با ما همراه باشید تا دلایل داشتن خواب کافی برای سلامت بدن را بدانید.

۱ ) کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلب و سکته

وقتی خواب هستید، فشار خون، ضربان قلب و میزان تنفس بالا و پایین می شود. این عمل برای سلامتی قلب مهم و لازم است. تحقیقات نشان می دهد افرادی که به طور متوسط ۷ تا ۸ ساعت می خوابند، عملکرد قلبی بهتری نسبت به افرادی که در طول روز کمتر می خوابند، دارند. همچنین این تحقیقات نشان داده است افرادی که دچار بیخوابی هستند ۳۸% بیشتر در معرض بیماری های قلبی قرار می گیرند.

۲ ) کاهش احتمال ابتلا به دیابت یا اضافه وزن

کم خوابی یکی از اساسی ترین فاکتورهایی است که به مرور زمان موجب اضافه وزن و یا دیابت می شود. کم خوابی باعث احساس گرسنگی می شود. افرادی که در طول هفته خواب کافی ندارند ۷۲% بیشتر در معرض چاقی و اضافه وزن قرار دارند.

۳ ) کاهش احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر

کم خوابی ذهن را خسته کرده و این خستگی به مرور زمان می تواند باعث ابتلا به بیماری آلزایمر یا فراموشی شود. تحقیقات نشان داده است کم خوابی باعث می شود سطح پروتئین هایی که منجر به بیماری آلزایمر می شود افزایش یافته و طبق همین تحقیقات افرادی که کمتر می خوابند در طولانی مدت ۵۱% احتمال اینکه به آلزایمر مبتلا شوند بیشتر است. در ساده ترین حالت در صورتی که کم خوابی داشته باشید احتمال فراموشی در کارهای روزمره زیاد می شود. بنابراین با داشتن خواب کافی می توانید در طول روز هشیارتر عمل کنید.

۴ ) کاهش احتمال ابتلا به افسردگی

خواب کافی باعث تازه شدن ذهن و همچنین بدن می شود به همین دلیل داشتن خواب کافی برای سلامتی ذهن لازم است. داشتن خواب با کیفیت می تواند بیماری هایی نظیر افسردگی را کنترل کند. خواب می تواند سیستم ایمنی ذهن و بدن را نیز قوی تر کند که همین موجب می شود استرس و احساسات منفی از بدن خارج شده و به خوبی کنترل شود. ۶۰% افرادی که دچار افسردگی هستند از بیخوابی رنج می برند که این مشکل خواب باعث می شود درمانشان با تاخیر همراه باشد. بیخوابی و افسردگی با هم ارتباط مستقیم دارند اگر به هر یک از آنها مبتلا هستید حتما راهی برای درمان آن بیابید.

۵ ) کاهش احتمال مرگ زودرس

آزمایشات نشان داده است افرادی که به طور مکرر کم خوابی دارند و طولانی مدت کمتر از ۷ ساعت در روز می خوابند، ۱۲% احتمال اینکه در سنین پایین دچار بیماری های وخیم و کشنده شوند بیشتر است. داشتن خواب کافی همانطور که گفته شد بر سیستم ایمنی بدن تاثیر مثبت دارد و همین باعث می شود بدن سالم داشته باشید.

چه مقدار خواب کافی و چه مقدار بیش از اندازه است؟

درباره فواید خواب نکات بسیاری گفته شد اما این بدین معنا نیست که کل روز را بخوابید، خواب بیش از حد هم می تواند برای بدن مضر باشد. محققان تاکید دارند که بهترین و با کیفیت ترین خواب بین ۷ الی ۸ ساعت است. همانطور که گفته شد، بیشتر یا کمتر از این اندازه می تواند برای سلامتی مضر باشد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *