افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

بستنی و فواید و مضرات مصرف آن برای کودکان

131-300x300

  • از آنجایی که ممکن است در برخی از انواع بستنی‌های شکلاتی و کاکائویی، به جای کره کاکائو از روغن پالم برای قوام دادن به بستنی استفاده شود، به همین دلیل توصیه می‌شود که کودکان از این نوع بستنی‌ها کمتر استفاده نمایند.

 

*فرزاد برهمندپور: بستنی یکی از چیزهایی است که کودکان علاقه زیادی به آن نشان می‌دهند. اما این نگرانی ممکن است در والدین وجود داشته باشد که آیا مصرف روزانه بستنی برای کودک اشکال ندارد؟

علت جاذبه بستنی برای کودکان

بستنی از جمله مواد غذایی خوشمزه ای است که هر فردی را در هر جایی راغب به استفاده می‌نماید و از آنجایی که طعم شیرینی دارد، طبیعتا بسیاری از کودکان را به سمت خود جذب می‌نماید و به عنوان یک میان وعده خوشمزه به خصوص در فصل گرما مطرح می‌باشد.

البته بر اساس نظر متخصصان تغذیه به دلیل طعم شیرینی که اکثر بستنی‌ها دارند، تمایل کودکان به مصرف آن بیشتر می‌باشد. اما ممکن است سوال بسیاری از والدین این باشد که آیا مصرف بستنی برای کودکان مضر است یا خیر؟
دیدگاه علمی در مورد مصرف بستنی توسط کودکان

آخرین قانون علمی که متخصصان تغذیه در مورد مصرف بستنی در بین کودکان در سال ۲۰۱۴ تعیین کردند، آن بوده که میزان انرژی دریافتی از هر بار مصرف بستنی در بین کودکان نباید بیش از ۱۱۰ کیلوکالری باشد.

این به آن معنی است که حجم مصرفی بستنی در کودکان باید نسبت به بزرگسالان کمتر باشد و کودکان این میزان انرژی موجود در بستنی را تنها یکبار می‌توانند در روز تامین نمایند.

به عبارت دیگر کودکان نباید بیش از یکبار در روز بستنی استفاده نمایند.
بهترین نوع بستنی برای کودکان

در بازار متنوع بستنی، امروزه شاهد انواع و اقسام بستنی‌ها از جمله بستنی سنتی، بستنی پاستوریزه، بستنی‌های شکلاتی، وانیلی، شیری، بستنی‌های با طعم میوه، بستنی‌های نانی و بستنی‌های یخی در کنار انواع کیک بستنی و بستنی‌های لیتری هستیم.

از دیدگاه متخصصان تغذیه، استفاده از بستنی‌های یخی برای کودکان بخصوص کودکان زیر ۶ سال مناسب نمی باشد.

چون که این بستنی‌ها حاوی مواد رنگ دهنده و طعم دهنده می‌باشند که می‌توانند باعث بروز حساسیت و آلرژی در این کودکان شوند.

به علاوه این که در برخی موارد میزان انرژی این بستنی‌ها ممکن است به دلیل شکری که به آنها اضافه می‌شود، بیش از سایر انواع بستنی‌ها باشد.

در مجموع بستنی‌های شیری که حاوی حجم بالایی از شیر هستند، نسبت به سایر انواع بستنی‌ها بهتر هستند.

به علاوه این که نباید فراموش شود، بستنی‌های سنتی به دلیل این که حاوی میزان بالایی خامه و ترکیبات چربی هستند برای کودکان زیر ۱۰ سال مناسب نمی باشند.

توجه به میزان چربی دریافتی بستنی

از آنجایی که ممکن است در برخی از انواع بستنی‌های شکلاتی و کاکائویی، به جای کره کاکائو از روغن پالم برای قوام دادن به بستنی استفاده شود، به همین دلیل توصیه می‌شود که کودکان از این نوع بستنی‌ها کمتر استفاده نمایند.
آیا بستنی برای کودکان چاق کننده است؟

در صورتی که به کودکان از بستنی‌هایی با انرژی پایین تر از ۱۱۰ کیلوکالری داده شود، با توجه به این که اکثر کودکان تحرک مناسبی دارند، باعث چاقی نمی شود.

در واقع بروز چاقی در کودکان ناشی از افزایش دریافت انرژی از را رژیم غذایی روزانه می‌باشد.

نحوه مصرف بستنی برای کودکان دیابتی

برای کودکان مبتلا به دیابت نوع ۱ مصرف هر نوع بستنی باید محدود باشد و منطبق با تعادل و تنظیم قند خونش بستنی مصرف نماید.
سخن پایانی

به والدین توصیه می‌شود، در زمان تهیه بستنی برای کودک خود حتما به میزان انرژی که بر روی بسته بندی بستنی حک شده توجه نمایند و بستنی‌هایی که میزان انرژی کمتر از ۱۱۰ کیلوکالری دارند، را برای کودک خود تهیه نمایند و فراموش نکنند که کودک نباید بیش از یکبار در طی روز بستنی استفاده نماید.

حتی المکان مصرف بستنی در کودکان نباید به طور عادت هر روز مصرف گردد.

 

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *