افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

بزرگ شدن شکم به این ۱۴ دلیل

image_800_621

  • بر اساس مطالعه منتشر شده در مجله انجمن رژیم غذایی آمریکا، از بین ورزشکاران رشته‌های مختلف، یوگاکاران با آگاهی بیشتری غذا می‌خورند. یافته‌های به دست آمده از یک نظرسنجی که به کمک بیش از ۳۰۰ ساکن سیاتل به انجام رسید، نشان می‌دهد افرادی که آگاهانه غذا می‌خورند، نسبت به سایرین راحت‌تر وزن کم می‌کنند.

 

عادت چیزی است که بدون آنکه به آن توجه کنیم، انجامش می‌دهیم. اما اگر بتوانید عادت‌های بدتان را کنار بگذارید، می‌توانید بدون فکر کردن به چیزی به صورت خودکار وزن کم کنید. تحقیقات جدید نشان می‌دهند که این کار شدنی و راحت‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کنید. در این مطلب قصد داریم به ۱۳ عادت بد بپردازیم که تکرار آنها در طولانی‌مدت باعث انباشت چربی در ناحیه شکم می‌شود.
۱. نوشابه رژیمی می‌نوشید
این یک فرض منطقی است: تعویض نوشابه قندی با یک نوشابه بدون قند بسیار موثر است. با اینکه نوشابه‌های رژیمی به لحاظ تعداد کالری بهینه هستند، اما خطرات و عوارض جانبی خاص خود را دارند. یافته‌های مطالعه محققان دانشگاه علوم بهداشت تگزاس بر روی ۴۷۵ فرد بزرگسال در مدت ۱۰ سال نشان می‌دهد که مصرف نوشابه‌های رژیمی باعث افزایش ۷۰ درصدی سایز دور کمر در مصرف‌کنندگان می‌شود. همچنین، افرادی که بیش از دو نوشابه رژیمی در روز مصرف کردند، ۵۰۰ درصد افزایش سایز داشتند. محققان با انجام مطالعات مشابه بر روی موش‌ها دریافتند که آسپارتام باعث افزایش وزن در این حیوانات شده است. آسپارتام باعث افزایش سطح قند خون در یک نقطه خاص مانند کبد می‌شود. به طوری که گلوکز اضافی به چربی تبدیل می‌شود.
۲. چای مناسب نمی‌نوشید
نوشیدن یک فنجان چای داغ به تسکین گلودرد و گرم شدن در شب‌های سرد زمستان کمک می‌کند. اما برخی از انواع چای علاوه بر مزایای فوق به شما کمک می‌کنند وزن کم کنید. به عنوان مثال، چای پوئرا کمک می‌کند که با سوزاندن چربی‌های اضافی به راحتی وزن کم کنید. جهت کشف قدرت چربی‌سوزی چای، محققان چینی موش‌های آزمایشگاهی را به ۵ گروه مختلف تقسیم کرده و به هر یک از گروه‌ها یک رژیم غذایی متفاوت دادند. علاوه‌براین، یک گروه به عنوان گروه شاهد مورد مطالعه قرار گرفت. برنامه غذایی یک گروه شامل غذاهای پرچرب و فاقد مکمل چای بود، در حالی‌که برنامه غذایی گروه دیگر حاوی غذاهای کم‌چرب و چای فراوان بود. محققان در پایان دریافتند که چای به طور قابل‌توجهی باعث کاهش غلظت تری‌گلیسرید در بدن می‌شود و از انباشت چربی‌ها در ناحیه شکم جلوگیری به عمل می‌آورد.
۳. اکثر اوقات با یک عالم آدمِ دیگر غذا می‌خورید
اگر با دیگران غذا بخورید، به طور متوسط، ۴۴ درصد بیشتر از وقتی که تنها هستید غذا خواهید خورد. تحقیقات منتشر شده در مجله تغذیه نشان می‌دهد که خوردن یک وعده غذایی به همراه یک نفر دیگر باعث می‌شود که ۳۳ درصد بیشتر غذا بخورید. این مسئله در مورد گروه‌های بزرگ‌تر نیز صدق می‌کند. مثلا اگر با دو دوست خود غذا بخورید، به میزان ۴۷ درصد غذای بیشتری خواهید خورد. البته زمانی که به صرف غذا اختصاص می‌دهید نیز اهمیت بسیاری دارد.
۴. با بهترین دوستتان ازدواج کرده‌اید
تحقیقات نشان می‌دهد که داشتن یک رابطه قوی و صمیمانه باعث افزایش پتانسیل چاقی در طرفین می‌شود. یافته‌های یک مطالعه جدید که در مجله آمریکایی بهداشت عمومی منتشر شده است نشان می‌دهد که همسر، دوست، خواهر و برادر نقش تعیین کننده‌ای در روند رژیم غذایی شما دارند. با این حال، زوجین بیشترین اثر را بر عادات غذایی یکدیگر می‌گذارند.
۵. آخرین نفری هستید که سفارش غذا می‌دهد
اگر می‌خواهید با دوستانتان بیرون بروید و غذای سالم بخورید، بهتر است قبل از همه سفارش بدهید. مطالعه محققان دانشگاه ایلینویز نشان می‌دهد که افراد در جمع به طور معمول سفارشات مشابهی می‌دهند. به زعم محققان، داشتن انتخاب مشابه باعث افزایش شادی و رضایتمندی مشتریان از غذا می‌شود.
۶. توی تخت به فیس‌بوک سر می‌زنید
صرف ساعات فراغت به گشت و گذار در فیس‌بوک، اینستاگرام و پینترست، در مواقعی که می‌توانید فعال باشید و کالری بسوزانید، یک نگرانی بزرگ است. مطالعه محققان دانشگاه اولستر در ایرلند شمالی بر روی ۳۵۰ دانش‌آموز نشان می‌دهد افرادی که برای فیس‌بوک بیشترین وقت ممکن را می‌گذارند، معمولا وقت کمتری را به ورزش کردن یا حضور در مجموعه‌های ورزشی اختصاص می‌دهند. امری که در بلندمدت باعث افزایش خطر چاقی در این افراد می‌شود. مطالعه محققان نشان می‌دهد کودکانی که قبل از خواب با دستگاه‌های الکترونیکی‌شان کار می‌کنند، ۱.۴۷ برابر بیشتر دچار اضافه‌وزن می‌شوند.
۷. آگاهانه غذا نمی‌خورید
به غذا خوردن آگاهانه فکر کنید. ریشه این عادت به بوداییان باستان برمی‌گردد. آگاهانه غذا خوردن در واقع نوعی مراقبه سکولار است که از ما می‌خواهد غذا خوردن را به یک تجربه ژرف بدل کنیم. آگاهانه غذا خوردن یک رژیم غذایی نیست و از شما نمی‌خواهد که کمتر غذا بخورید، بلکه می‌خواهد هر لقمه‌ای را که می‌خورید با دقت بیشتری انتخاب کنید. این مکانیزم در بلندمدت باعث کاهش وزن شما خواهد شد. مطالعات اخیر نشان داده که آگاهانه غذا خوردن باعث کاهش استرس عاطفی، مصرف کالری کمتر و کاهش شاخص توده بدن در افراد می‌شود.

۸. حین غذا خوردن حواس‌تان به چیز دیگری است
دلایل بسیاری برای غذا خوردن وجود دارد که پاسخ دادن به گرسنگی فیزیکی یکی از آنهاست. غذا خوردن پشت میز کار، حین گشت و گذار در اینترنت یا تماشای تلویزیون کار دشواری است. اگر ذهن‌تان به جایی غیر از بشقاب غذایتان معطوف باشد، نمی‌توانید مزه غذا را درک کنید یا بفهمید چه موقع سیر شده‌اید. این کار اغلب به پرخوری منجر می‌شود، چون دارید بدون تمرکز غذا می‌خورید.
۹. معقول رفتار نمی‌کنید
عطر گرم دارچین و سینه مرغ کبابی، صدای خرد کردن سیب و غیره… کارشناسان معتقدند که دقت کردن به جزئیات حسی مواد غذایی یک راه ساده برای آگاهانه غذا خوردن و کاهش وزن است. در واقع، مطالعه منتشر شده در مجله طعم نشان می‌دهد کسانی که به عطر و طعم یک وعده غذایی توجه می‌کنند، میل کمتری به خوردن غذاهای با عطر و طعم تند دارند و بیشتر غذاهای با عطر ملایم را ترجیح می‌دهند. مطالعه دیگری نیز نشان داده است که غذا خوردن در ظروف معمولی در مقایسه با ضروف پر زرق و برق باعث کمتر غذا خوردن می‌شود. بافت غذا نیز اهمیت دارد. به علاوه، محققان فلوریدایی دریافتند که افراد به خوردن غذاهای نرم و روان که چربی بیشتری دارند، بیشتر از غذاهای سخت و ترد تمایل دارند.
۱۰. خلق و خوی خود را به هم می‌ریزید
انسان یک موجود لذت‌طلب است. این فقط کالری مواد غذایی نیست که شکم ما را سیر می‌کند، بلکه لذت بردن از غذا نیز اهمیت دارد. سعی در برخورداری از خلق و خوی بهتر، سطح رضایت شما را از غذایی که می‌خورید بالاتر می‌برد که به این معنی است که احتمال پرخوری هم کاهش می‌یابد. در واقع، لذت بردن از غذا باعث می‌شود که فرآیند هضم زودتر انجام شود. این بدان معنی است که غذای مصرفی با سرعت و کیفیت بالاتری در روند سوخت و ساز قرار می‌گیرد.
۱۱. فراموش می‌کنید که سیر هستید
توقف پشت چراغ قرمز در مواقعی که بالای ۱۰۰ کیلومتر در ساعت سرعت دارید، کار دشواری است. دانستن اینکه چه موقع باید کارد و چنگال خود را زمین بگذارید نیز یک مورد مشابه است. اگر بتوانید تخمین بزنید که چه موقع سیر شده‌اید، هضم غذا را برای خود آسان‌تر خواهید کرد. مطالعه منتشر شده در مجله پلاس-وان نشان می‌دهد افرادی که لقمه‌های کوچک‌تر می‌گیرند، ۳۰ درصد کمتر غذا می‌خورند. از این رو، کالری کمتری دریافت کرده و راحت‌تر وزن کم می‌کنند.
۱۲. با خودتان حرف نمی‌زنید
آگاهانه غذا خوردن به شما کمک می‌کند که از چنگ عادات خودکار و الگوهای قدیمی واکنش به عوامل محرک محیطی و عاطفی رها شوید. بنابراین، هر وقت خواستید غذا بخورید، مکث کنید و از خود بپرسید آیا «گرسنه هستید؟» سپس به پاسخ بدن‌تان توجه کنید.
۱۳. فعالیت بدنی ندارید
بر اساس مطالعه منتشر شده در مجله انجمن رژیم غذایی آمریکا، از بین ورزشکاران رشته‌های مختلف، یوگاکاران با آگاهی بیشتری غذا می‌خورند. یافته‌های به دست آمده از یک نظرسنجی که به کمک بیش از ۳۰۰ ساکن سیاتل به انجام رسید، نشان می‌دهد افرادی که آگاهانه غذا می‌خورند، نسبت به سایرین راحت‌تر وزن کم می‌کنند.
۱۴. تلاش کرده‌اید که به تنهایی وزن کم کنید
به گفته دن چایلدز، سردبیر واحد اخبار پزشکی ABC و نویسنده مطالعه حاضر، عوامل خارجی، مثل افرادی که با آنها سر میز غذا می‌نشینید، نقش مهمی در رسیدن به توانایی آگاهانه غذا خوردن دارد.
سعی کنید با بهینه‌سازی محیط پیرامون‌تان به این هدف مهم دست یابید. به عنوان مثال، بهتر است افرادی را که با شما سر میز غذا می‌نشینند، از هدف‌تان مطلع کنید تا بدانند قصد دارید آگاهانه غذا بخورید. همچنین می‌توانید از آنها نیز دعوت کنید که آگاهانه غذا بخورند. با این کار خواهید دید که یک وعده غذایی لذیذتر را تجربه کرده‌اید. همچنین می‌توانید به نوع غذای مصرفی خود توجه کرده و مقدار آن را نیز کنترل کنید تا هرگز دچار پرخوری نشوید.

 

منبع : الو دکتر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *