افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

بروز یبوست با این مواد غذایی

یبوست تغذیه

یبوست یکی از مشکلات گوارشی است که اگر درمان نشود باعث بروز خیلی از مشکلات در بدن می شود در این جا به بررسی بروز یبوست با این مواد غذایی و درمان های گیاهی آن می پردازیم .

مجید انوشیروانی با اشاره به اینکه وجود یبوست به عوارض آلودگی هوا اضافه می‌کند, اظهار داشت: در دیدگاهی تلفیقی و با نگاه به طب سنتی بیماری‌های روده، به‌ویژه اختلالات دفعی روده، بر سلامت ریه اثرگذار هستند و یبوست در دیدگاه طب ایرانی یکی از زیان‌آورترین این اختلالات است.
به‌گفته وی باید توجه کرد که یبوست فقط به‌معنی خشکی مدفوع یا دفع دیر به دیر آن نیست. در نگاه طب ایرانی، دفع فضولات از راه روده، باید دست‌کم روزی یک بار، بدون نیاز به زور زدن و توقف طولانی و بدون خستگی روی دهد و فضولات روده با قوام معتدل (نه رقیق و نه سفت و خشک) خارج شوند.
این متخصص طب سنتی افزود: خوراکی‌هایی مانند غذاهای خشک، عدس‌پلو، موز سفت، میوه‌های ترش مانند “به” ترش و انار ترش، سنجد، خرمالوی گس، سرکه و آبغوره و ترشی‌های دیگر، در ایجاد یا پیدایش یبوست نقش دارند.
انوشیروانی عنوان کرد: مصرف ادویۀ بسیار گرم و خشک مانند زنجبیل, خردل و فلفل نیز در صورت تکرار یا زیاده‌روی، به یبوست منجر می‌شود؛ یبوست امروزه ناشی از تجمع مواد بلغمی فراوان، انباشتگی گازهای فشرده (ریح) در امعاء و ضعف امعاء است.
وی اضافه کرد: خوردنی‌های سرد و تَر و بلغم‌زا مانند ماست, لبنیات، میوه‌ها و سبزیجاتی مانند خیار, آلو, کاهو و اسفناج باید با احتیاط باشد و توصیه به مصرف خوراکی‌های مرطوب یا پُرفیبر را نباید همیشه سودمند دانست، اگرچه در ابتدا با لغزنده شدن مسیر روده، ممکن است دفع قدری آسان‌تر به نظر برسد.
این متخصص طب سنتی ادامه داد: توصیۀ همگانی برای درمان یبوست، بسیار دشوار است زیرا یبوست دارای اقسام متفاوتی است که هریک به تدابیر و درمان‌های خاص خود نیازمندند اما می‌توان گفت که خوردن انجیر رسیده یا انجیر خشک خیسانده در آب و گلاب، برای کاهش بیشتر یبوست‌ها سودمند است.
انوشیروانی خاطرنشان کرد: مصرف سالادی شامل هویج رنده‌شده همراه با سبزیجات گرم مانند شِوید, نعناع و ریحان و به‌همراه پودر آویشن شیرازی با قدری روغن زیتون انتخاب بهتری برای مبتلایان یبوست بلغمی است.

 

پزشکین : بروز یبوست با این مواد غذایی

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *