افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

بروز مشکلات روحی روانی بر اثر رفتار نادرست والدین

بروز مشکلات روحی روانی بر اثر رفتار نادرست والدین

  • همان طور که به کودک آموزش می‌دهید که به همه کس اعتماد نکند همان طور افراد قابل اعتماد را هم به او نشان دهید. اجازه ندهید که کودک فکر کند هیچ کس قابل اعتماد نیست و اثر منفی بی اعتمادی در او رشد کند. مسئله اعتماد را جدی بگیرید تا در آینده بهتر بتواند در روابط اجتماعی خوب و بد را تمیز دهد.

 

پدر و مادر تاثیرات بسیاری بر روی فرزندان خود دارند. آنها با روشهای تربیتی که پیش می‌گیرند، خصوصیات فردی آینده کودکانشان را رقم می‌زنند. کودک با مجموعه‌ای از کلمات، اعمال و رفتارهایی که در خانواده به خصوص از  پدر و مادرش کسب می‌کند رشد ذهنی دارد. بسیاری از مشکلات روانی که در کودکان دیده می‌شود ریشه در رفتار نادرست والدین دارد.

اضطراب و افسردگی

پدر و مادرهایی که به طور مداوم در حال نقد و گرفتن ایرادات کودک هستند سبب استرس در کودک می‌شوند. اضطراب و افسردگی کودک ریشه در نقد نا به جا و زیاد از حد پدر و مادر دارد. کودک با این رفتار به توانایی‌های خود شک کرده و مدام دچار ترس از انجام کارها می‌شود. این دسته از کودکان نمی‌توانند به راحتی مستقل شوند.

 

اعتیاد

بازگو کردن مستمر مشکلات سبب تخریب روحیه کودک می‌شود. والدینی که عادت دارند مدام فرزند را محکوم به ایجاد مشکلات کنند کودکانشان به اعتیاد یا ورزش شدید رو می‌آورند. کودک حس پوچی و بی ارزشی پیدا می‌کند و این سبب می‌شود که رفتار مخرب اعتیاد را پیش گیرد. کودکان را اگر هم مسبب مشکلات زیادی هستند محکوم نکنید و با آنها دنبال برطرف کردن معضل باشید.

 

اعتماد به نفس پایین

هر بار که پدر یا مادری فرزندش را با شخص دیگری مقایسه می‌کند اعتماد به نفس کودک جریحه دار می‌شود. عبارات : چرا نمره ‘A’ را نیاوردی ؟ چرا در مهمانی مانند خواهرت نبودی ؟ چرا مانند او بازی نمی‌کنی ؟  و…

جملات مخرب اعتماد به نفس کودک است. شخصیت هر کودک منحصر به خود اوست، او را با دیگران مقایسه نکنید تا اعتماد به نفسش را از دست ندهد.

 

اعتماد

همان طور که به کودک آموزش می‌دهید که به همه کس اعتماد نکند همان طور افراد قابل اعتماد را هم به او نشان دهید. اجازه ندهید که کودک فکر کند هیچ کس قابل اعتماد نیست و اثر منفی بی اعتمادی در او رشد کند. مسئله اعتماد را جدی بگیرید تا در آینده بهتر بتواند در روابط اجتماعی خوب و بد را تمیز دهد.

 

شناخت استعدادها

همه انسانها حتی کوکان باید بتوانند افکار پوچ و منفی خود را بشناسند و آنها را پاکسازی کنند. کودک در برابر رویاهایش تسلیم می‌شود، والدین می‌بایست با این مسئله به راحتی کنار بیایند. آنچه که فرزند در افکارش دارد تا حد زیادی وابسته به استعدادها و توانایی‌های فردی اوست. بنابراین با سرکوب کردن استعدادهای کودک ابتکار عمل او در آینده را نابود می‌کنید.

این امر سبب می‌شود هنگام برخورد با مسئله استعدادش یا بترسد و یا اینکه بی جهت آن را تمسخر کن

احساس گناه

تعدادی  از والدین،  کودکان را در برابر کارهای بسیاری قربانی می‌کنند. یاد آوری بسیاری از اشتباهات به کودک سبب احساس گناه و افسردگی در او می‌شود. به این ترتیب کودک مدام حس می‌کند آن طور که باید باشد، نیست. حس بی ارزشی در کودک تا بزرگسالی ادامه پیدا خواهد کرد و مشکلات بسیاری به همراه خواهد داشت.

با آموزش و پرورش کامل و صحیح اشتباهات رفتاری و اخلاقی کودک را اصلاح کنید.

 

سرکوب احساسات

هنگامی که پدر و مادر حساسیت بسیاری در بیان احساس کودک نشان دهند کودک احساسات خود را پنهان می‌کند. بیشتر کودکانی که هنگام گریه کردن از سمت پدر و مادر تنبه کلامی می‌شوند، احساسات خود را معتبر نمی‌دانند. این دسته از کودکان می‌توانند احساسات خود را پنهان کرده و به هیچ وجه بیان نکنند. این مسئله در طول زندگی برای کودکان مشکل ساز خواهد شد.

در هنگام بیان احساس کودک به هر طریقی که بود منتظر بمانید و در صورتی که روش درستی انتخاب نکرده بود شما می‌توانید راهنمایی‌اش کنید. اما هیچ گاه مانع ابراز احساس او نشوید.

 

عدم استقلال

کودکانی که از طرف والدینشان بیش از حد کنترل می‌شوند نمی‌توانند به راحتی و درستی استقلال پیدا کنند.  این کودکان مدام در معرض کنترل‌های آشکار والدین  هستند و یا اینکه والدین بیش از حد به آنها نزدیک هستند.

اجازه هر کاری ندارند و برای بروز هیجان خود جایگاهی پیدا نخواهند کرد. این نوع کودک غیر مسئول می‌شود و فاقد استقلال خواهد بود. رشد در این دسته از کودکان تنها جسمی است و آنها همواره کودک نابالغ به شمار می‌روند.

با رعایت نکات اخلاقی ظریف و مهم، کودک می‌تواند موارد بسیاری را بیاموزد و دچار اختلال شخصیتی نشود.

کودکان بسیاری از چهار چوب‌های رفتاری را از خانواده به خصوص پدر و مادر می‌آموزند.

 

منبع : نت نوشت

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *