افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

بروز مشکلات تیروئیدی در حاملگی با کمبود آهن

  • هموگلوبین پروتئینی در سلول های قرمز خون است که اکسیژن را از ریه ها به سراسر بدن حمل می کند. کمبود آهن برای زنان باردار و فرزندشان بسیار مضر است. زیرا به منظور رشد جنین و جفت نیاز به ساخت سلول های خونی اضافی در این دوران وجود دارد.

 

کمبود آهن چه عوارضی برای خانم های باردار در بر دارد و چه تاثیراتی بر سلامتی آن ها میگذارد برای جبران کمبود آهن در زنان حامله از چه درمان هایی باید پیروی کنیم کم خونی مشکلات زیادی برای مادر و جنین در بر دارد از جمله می توانیم به اختلالات تیروئید اشاره کنیم.

بیش از ۳۰ درصد مردم جهان به کم خونی مبتلا هستند که علت اغلب موارد آن فقر آهن است. کمبود آهن سبب کاهش هموگلوبین خون و درنتیجه خستگی، تنگی نفس و رنگ پریدگی می شود.

هموگلوبین پروتئینی در سلول های قرمز خون است که اکسیژن را از ریه ها به سراسر بدن حمل می کند. کمبود آهن برای زنان باردار و فرزندشان بسیار مضر است. زیرا به منظور رشد جنین و جفت نیاز به ساخت سلول های خونی اضافی در این دوران وجود دارد. در نتیجه تحقیقات انجام شده در میان زنان بارداری که کمبود آهن نداشتند ۶ درصد به بیماری خودایمنی تیروئید مبتلا بودند.

همچنین مشخص شد در ۲۰ درصد زنان باردار مبتلا به کمبود آهن و ۱۶ درصد زنان با میزان آهن طبیعی کم کاری تیروئید خفیف وجود داشت. به گفته محققان ابتلا به کم خونی باید قبل از باردار شدن در زنان بررسی شود و با توجه به منطقه، شهر یا کشوری که زنان زندگی می کنند می توان از مکمل های حاوی آهن قبل از بارداری استفاده نمود.

در افرادی که مبتلا به کم خونی فقر آهن هستند و ذخیره آهن بدنشان (فریتین) پایین است و همچنین در افرادی که کمبود ویتامین D دارند، روند کاهش وزن به کندی صورت می گیرد!!!

بنابراین اگر به کمبود این مواد مغذی در بدن خود مشکوک هستید (کمبود هر کدام از این ریز مغذی ها با یک سری علائم همراه است) و دچار سکون وزنی هم شده اید، حتما این موارد را از طریق آزمایش خون چک کنید.

 

منبع: دکتر سلام

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *