افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

بروز سرطان با این گیاهان

  • در این مطالعات، پژوهشگران به طور خاص به بررسی یک داروی گیاهی که در طب سنتی چینی و به منظور درمان طیف وسیعی از بیماری ها استفاده می شود، پرداختند. این دارو از گروه گیاهان Aristolochia بوده و مصرف ان می تواند دلیل اصلی شیوع سرطان کبد در شرق آسیا باشد.

 

یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد مصرف داروهای گیاهی بر خلاف تصور عموم مردم بی خطر نبوده و می تواند موجب بروز مشکلاتی جدی شود. در این مطالعات مشخص شد مصرف یکی از داروهای سنتی چینی سبب افزایش خطر سرطان کبد می شود.
نتایج تحقیقات جدید تیمی از پژوهشگران تایوانی نشان می دهد استفاده از برخی داروهای گیاهی می تواند عامل بروز جهش های ژنتیکی منجر به سرطان کبد شود. در این مطالعات، پژوهشگران به طور خاص به بررسی یک داروی گیاهی که در طب سنتی چینی و به منظور درمان طیف وسیعی از بیماری ها استفاده می شود، پرداختند. این دارو از گروه گیاهان Aristolochia بوده و مصرف ان می تواند دلیل اصلی شیوع سرطان کبد در شرق آسیا باشد.

به گفته محققان، در حدود ۵۰۰ نوع مختلف از گیاهان خانواده Aristolochia در طبیعت وجود دارد که حدود ۱۰۰ نوع آن برای مصارف پزشکی سنتی استفاده می شود. استیون روزن (Steven Rozen) از پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه دوک (Duke-NUS Medical School) در سنگاپور که در مطالعات فوق حضور داشت، اعلام کرد: «این گیاهان بسیار زیبا بوده و گل هایی به شکل شیپور دارند.»

عصاره این گیاه از گل، ریشه و ساقه آن گرفته شده و از گذشته های دور تاکنون مصرف پزشکی داشته است. برای نخستین بار تردیدها درباره خطرناک بودن این ماده در دهه نود میلادی مطرح شد. در این زمان استفاده از این گیاه با هدف کاهش وزن، سبب از کار افتادن کلیه تعداد زیادی از زنان مصرف کننده شده و مشخص شد عصاره این گیاه با عارضه ای به نام بالکان نفروپاتی (Balkan nephropathy) مرتبط است که به عنوان عامل اصلی امراض کلیوی بین مردم بوسنی، بلغارستان، کرواسی، رومانی و صربستان شناخته می شود.

در سال ۲۰۱۳ میلادی پژوهشگران دریافتند یکی از ترکیبات این گیاه داروئی که با نام آریستولوچیک اسید (aristolochic acid) شهرت دارد، سبب بروز جهش ژنتکی از طریق هدف قرار دادن پایه آدنین (adenine) درکد های ژنتیکی دی ان ای می شود.

خطری فراگیر و جهانی

در ادامه این تحقیقات، یکی از اعضای این تیم پژوهشی موفق به کشف عامل جهش ژنتیکی منجر به بروز سرطان کبد در این گیاه شد. در حقیقت با تکیه بر این یافته جدید مشخص شد که استفاده از این داروی گیاهی، احتمال ابتلا به بیماری های کبدی یا سرطان کبد را در فرد مصرف کننده افزایش می دهد.

پژوهشگران به منظور بررسی دقیق تر موضوع، جهش های ژنتیکی رخ داده در ۹۸ نمونه تومورهای کبدی را از دو بیمارستان کشور تایوان دریافت کرده و مورد مطالعه قرار دادند زیرا این داروی گیاهی به طور گسترده ای در بین مردم کشور تایوان استفاده می شود.

استیون روزن در این رابطه می گوید: «نتایج به دست آمده از این مطالعات بسیار حیرت آور بود زیرا در ۷۸ درصد موارد ابتلا به سرطان کبد، شواهد مصرف آریستولوچیک اسید دیده می شود.»

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی پزشکی Science Translational Medicine منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

منبع : بهداشت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *