افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

بروز بیماری های کبدی با این ۱۴ غذا

  • مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن دو تا سه فنجان قهوه در روز می‌تواند کبد شما را از آسیب‌های ناشی از الکل بیش‌ازحد یا رژیم غذایی نامناسب محافظت کند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد مصرف قهوه می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهد.

 

بلغور جو دوسر

غذاهای با فیبر زیاد می‌تواند به بهترین وجه به عملکرد کبد کمک کند. بلغور جو بهترین غذا برای شروع روز است. تحقیقات نشان می‌دهد که بلغور می‌تواند به شما کمک کند چربی اضافی و چربی شکمی را از بین ببرد که راه خوبی برای جلوگیری از بیماری‌های کبدی است.

غذاهای چرب

سیب‌زمینی سرخ‌کرده و همبرگر یک انتخاب ضعیف برای نگه‌داشتن کبد سالم است. خوردن غذاهایی که دارای چربی اشباع‌شده زیادی هستند کار را برای کبد سخت می‌کند. باگذشت زمان، ممکن است منجر به التهاب شود که به‌نوبه خود می‌تواند باعث آسیب زدن به کبد و در نهایت سیروز کبدی شود.
کلم بروکلی

اگر می‌خواهید کبدتان سالم بماند، مقدار زیادی سبزیجات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. بروکلی می‌تواند بخشی از این استراتژی باشد. برخی مطالعات نشان می‌دهد این غذای تندوتیز می‌تواند شما را در مقابل بیماری‌های کبدی محافظت کند.
قهوه

مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن دو تا سه فنجان قهوه در روز می‌تواند کبد شما را از آسیب‌های ناشی از الکل بیش‌ازحد یا رژیم غذایی نامناسب محافظت کند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد مصرف قهوه می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهد.
شکر

خوراکی‌های بیش‌ازحد شیرین می‌تواند به کبد شما آسیب جدی بزند. به این دلیل که بخشی از شکر به چربی تبدیل می‌شود. اگر مصرف شکر را کنترل نکنید چاقی و کبد چرب هردو یه سراغتان می آید.

چای سبز

چای سبز دارای یک آنتی‌اکسیدان به نام catechins است. تحقیقات نشان می‌دهد این آنتی‌اکسیدان ممکن است از برخی از انواع سرطان، ازجمله کبد محافظت کند. اگر چای سبز را دم‌کرده و نوشیدنی گرم آن را بخورید، کایتچین بیشتری دریافت خواهید کرد.
آب

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید در حق کبدتان انجام دهید، متعادل نگه‌داشتن وزن است. به‌جای نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه‌های گازدار یا نوشیدنی‌های انرژی‌زای ورزشی، از آب آشامیدنی استفاده کنید و این را به عادت تبدیل کنید. درنهایت اگر بدانید با این کار چقدر کالری ذخیره می‌کنید شگفت‌زده خواهید شد.
بادام

آجیل‌ها – به‌ویژه بادام – سرشار از ویتامین E هستند. آجیل‌ها مواد مغذی هستند که تحقیقات نشان می‌دهد شما را در برابر کبد چرب محافظت می‌کنند. بادام برای قلب شما هم خوب است، پس همین امروز برای خرید و خوردن آن اقدام کنید.
نمک

بدن شما نیاز به مقدار کمی نمک دارد. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد رژیم غذایی با سدیم بیش از نیاز بدن ممکن است منجر به فیبروز شود که اولین مرحله از بیماری کبدی است. برخی از کارهایی که می‌تواند برای کاهش میزان نمک دریافتی انجام دهید:

    از غذاهای فرآوری شده اجتناب کنید.
به‌جای سبزیجات کنسرو شده، از سبزیجات تازه استفاده کنید.
نمکدان را قفسه‌اش بگذارید.

اسفناج

سبزیجات برگ‌دار دارای یک آنتی‌اکسیدان قوی هستند که گلوتاتیون نامیده می‌شود. گلوتاتیون از کبد شما به‌خوبی محافظت می‌کند.

اسفناج یک غذای خوب برای سالاد شام است. همچنین می‌تواند یک غذای خوشمزه همراه با سیر و روغن‌زیتون باشد.

بلوبری

در بلوبری مواد مغذی به نام پلی فنولها وجود دارند که ممکن است در برابر بیماری کبدی چرب غیرالکلی(که اغلب با چاقی و کلسترول بالا همراه است) به شما کمک کند. اگر بلوبری دوست ندارید، غذاهای دیگر مثل شکلات تلخ، زیتون و آلو که حاوی پلی فنول است را امتحان کنید.

نوشیدنی‌های الکلی

مصرف بیش‌ازحد الکل، کبد شما را ویران می‌کند و باگذشت زمان می‌تواند به سیروز کبدی منجر شود. حتی نوشیدن گاه‌به‌گاه نیز می‌تواند مضر باشد. سعی کنید مصرف این نوشیدنی‌ها را محدود کنید.

گیاهان و ادویه‌جات

اگر می‌خواهید از کبد و قلبتان به‌طور هم‌زمان محافظت کنید از پونه کوهی، مریم‌گلی و رزماری استفاده کنید. این گیاهان منبع خوبی از پلی فنول های سالم هستند. یک فایده بیشتر هم دارند که باعث می‌شود نمک کمتری استفاده کنید. این گیاهان را پودر کرده و روی غذایتان بپاشید.

دارچین، پودر کاری و زیره سبز هم خوب هستند.

غذاهای فوری بسته‌بندی‌شده

مشکل چیپس و محصولات نیمه آماده این است که آن‌ها معمولاً با شکر، نمک و چربی تهیه می‌شوند. کاهش مصرف این مواد غذایی و استفاده از رژیم غذایی مناسب با برنامه‌ریزی کمی امکان‌پذیر است. یکی از راه‌های ساده این برنامه‌ریزی خوب استفاده از میان وعده سالم است. یک سیب را با مقداری کره بادام‌زمینی یا یک قاشق چای‌خوری شکر قهوه‌ای مخلوط‌ و نوش جان‌کنید.

 

منبع : بهداشت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *