افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

برنامه های غذایی برای درمان اختلالات گوارشی

برنامه های غذایی برای درمان اختلالات گوارشی

  • غذاهایی که غنی از فیبر هستند ( مثل دانه های خوراکی، میوه و سبزیجات ) برای دستگاه گوارش مفید هستند. اما مشکل از آن جایی آغاز می شود که شما مقدار زیادی از آن ها را مصرف نمایید. در این زمان است که دستگاه گوارشتان دچار مشکل می شود و مقدار زیادی گاز تولید می کند.

 

اختلالات گوارشی از جمله مشکلاتی است که برای هر فردی ممکن است رخ دهد. این اختلالات به دلایل مختلف رخ می دهند که از جمله می توان به مصرف غذا های با طبع سرد و … اشاره کرد. روش های مختلفی برای درمان اختلالات گوارشی وجود دارد که از جمله آنها می توان به تغذیه مناسب اشاره کرد. 

در هنگامی که ناراحتی گوارشی دارید به جای مصرف غذاهای چرب و ادویه دار بهتر است که از غذاهای ساده استفاده کنید اما پس از اینکه مطمئن شدید نشانه های مشکل برطرف شده (پس از ۲۴-۴۸ ساعت) به رژیم غذایی سابق خود بازگردید تا تمامی مواد مورد نیاز بدن تامین شود.غذاهایی که با روغن سرخ شده اند مقدار زیادی چربی دارند که این امر در نهایت اسهال را به وجود می آورد.

سس های چرب، کره و دسرهای خامه ای نیز این مشکل را به وجود خواهند آورد. غذاها را به جای سرخ کردن کباب کنید و یا آن ها را به شیوه هایی غیر از سرخ کردن مانند آب پز و بخارپز طبخ نمایید.

مرکبات : ناراحتی های روده

چون مرکبات غنی از فیبر هستند می توانند در بعضی افراد، ناراحتی های گوارشی ایجاد نمایند. از این نوع میوه ها مثل پرتقال و نارنگی و سایر مرکبات به اندازه مناسب و نه زیاد از حد استفاده نمایید.

قند مصنوعی : اسهال و درد گوارشی

جویدن زیاد از حد آدامسی که فاقد قند طبیعی و دارای سوربیتول است می تواند اسهال و درد شکم را ایجاد نماید. خوردن بیش از ۵۰ گرم سوربیتول در طول یک شبانه روز می تواند در شما دردهای گوارشی را بروز دهد. این توضیح فقط در مورد آدامس نیست. خوردن هر ماده غذایی که دارای این شیرین کننده مصنوعی است، مولد مشکل گوارشی است. دلیلش هم این است که دستگاه گوارش ما قادر به هضم این ماده نیست.

استفاده بیش از حد از فیبر : گاز و نفخ

غذاهایی که غنی از فیبر هستند ( مثل دانه های خوراکی، میوه و سبزیجات ) برای دستگاه گوارش مفید هستند. اما مشکل از آن جایی آغاز می شود که شما مقدار زیادی از آن ها را مصرف نمایید. در این زمان است که دستگاه گوارشتان دچار مشکل می شود و مقدار زیادی گاز تولید می کند. راهکار موثر برای جلوگیری از این مشکل این است که شما به تدریج و آرام آرام مقدار مصرفی دانه ها و سبزیجاتی که غنی از فیبر هستند را افزایش دهید.

حبوبات : گاز و نفخ

دانه های حبوبات معمولا منبع نفخ هستند. این مواد دارای نوع خاصی قند غیر قابل هضم هستند ( سلولز) که می تواند در دستگاه گوارش انسان گاز زیادی تولید کند. بدن آدمی فاقد آنزیم هایی است که بتواند سلولز را تجزیه کند پس باکتری هایی که در دستگاه گوارش ما وجود دارند این وظیفه مهم و مفید را به عهده گرفتند. فقط تنها مشکل این باکتری ها این است که در حین فعالیت خود، گاز هایی را متصاعد می کنند که در نهایت این گاز ها منجر به نفخ معده و روده می شوند. برای جلوگیری از این مشکلات به شما پیشنهاد می کنیم که قبل از مصرف، حتما این دانه ها را حدود ۴ ساعت در آب بگذارید و خیس کنید.
ادامه دارد…
از این مطالب برای سلامتی ، بهبود شیوه زندگی و پیشگیری از بیماری های خود و عزیزانتان استفاده فرمایید و در صورتی که مطلب را مفید تشخیص دادید لطفا آن را به اشتراک بگذارید و ما را به دیگران معرفی نمایید .

منبع: دکتر سلام

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *