افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

برنامه غذایی ویژه کودکان مبتلا به سنگ کلیه

  • بخصوص در مورد کودکانی که نوع سنگ آنها از ترکیبات اگزالات کلسیم تشخیص داده شده، ضروری است که مصرف مواد غذایی حاوی ترکیبات اگزالاته مانند انواع مغزهای گیاهی، اسفناج، آردهای سبوس دار در رژیم غذایی به طور قابل ملاحظه‌ای محدود شوند.

 

کودکان همچون بزرگسالان ممکن است دچار سنگ کلیه شوند که عوامل ژنتیکی یا نوع شیوه زندگی در بروز سنگ‌های کلیه در کودکان اثرگذار می‌باشند.

به طور کلی چهار نوع سنگ کلیه در کودکان شیوع دارند که عبارتند از سنگ‌های کلیه با منشا اگزالات کلسیم، سنگ‌های کلیه با منشا فسفات کلسیم، سنگ‌های اسید اوریکی و سنگ‌های سیستئین.

خوشبختانه توجه به ملاحظات تغذیه ای در کنترل و پیشگیری از پیشرفت و بزرگ ترشدن سنگ‌های کلیه در کودکان بسیار موثر می‌باشند.

ملاحظات تغذیه‌ای برای کنترل سنگ کلیه در کودکان

۱- کاهش ترکیبات اگزالاته: بخصوص در مورد کودکانی که نوع سنگ آنها از ترکیبات اگزالات کلسیم تشخیص داده شده، ضروری است که مصرف مواد غذایی حاوی ترکیبات اگزالاته مانند انواع مغزهای گیاهی، اسفناج، آردهای سبوس دار در رژیم غذایی به طور قابل ملاحظه‌ای محدود شوند.

۲- کاهش سدیم دریافتی: در هر نوع سنگ کلیه‌ای در کودکان باید توجه شود که مصرف سدیم از راه رژیم غذایی باید محدود گردد.

به همین دلیل توصیه می‌شود که در رژیم غذایی کودکان مبتلا به سنگ کلیه از غذاهای فرآیند شده، غذاهای آماده و انواع کنسروها تا جایی که امکان دارد، استفاده نشود؛ چون این مواد غذایی حاوی مقادیر بالایی سدیم هستند که می‌توانند وضعیت سنگ کلیه را در بدن کودک بدتر نمایند.

۳- محدودیت پروتئین‌های حیوانی: خوردن زیاد منابع پروتئین حیوانی باعث پیشرفت و بزرگ‌تر شدن سنگ در کلیه‌های کودک می‌شود.

به همین دلیل مصرف مواد غذایی مانند گوشت گاو، مرغ، جگر و قلوه، ماهی و شیر و لبنیات باید تا حدی محدود گردد.

البته میزان مصرف این منابع پروتئینی باید با توصیه متخصص تغذیه کودکان برای این کودکان تجویز شود تا نیازهای پروتئینی آنها برای رشد تامین گردد.

مصرف منابع غنی پروتئین گیاهی مانند محصولات سویا (شیر، ماست و پنیر سویا)، انواع حبوبات برای کودکان مبتلا به سنگ کلیه مفید می‌باشد.

۴- دریافت مقادیر کافی کلسیم: همه کودکان برای داشتن استخوان‌های قوی و سالم نیاز دارند تا مقادیر کافی کلسیم از راه رژیم غذایی دریافت نمایند.

البته از آنجایی که برخی از انواع سنگ‌های کلیه منشاء کلسیمی دارند. بنابراین ملاحظات در مورد دریافت مقادیر کافی کلسیم بسیار مهم می‌باشد که در این مورد مشورت با یک متخصص کودکان توصیه می‌شود.

به علاوه این که مصرف آب میوه‌های غنی شده با کلسیم، غلات غنی شده با کلسیم نیز می‌توانند برای این دسته از کودکان مفید باشند. اما مکمل‌های کلسیم دار به هیچ وجه توصیه نمی شوند.

۵- مصرف مقادیر کافی آب و مایعات: در مجموع یکی از عوامل اصلی بروز سنگ کلیه در کودکان سالم عدم توجه به مصرف مایعات کافی است.

برای پیشگیری، کنترل و دفع سنگ کلیه ضروری است تا کودک با توجه به میزان فعالیت بدنی، سن، جنسیت مقادیر کافی آب استفاده نماید.

خوشبختانه در بیشتر موارد کودکان مبتلا به سنگ کلیه که مصرف مایعات خود را افزایش دادند، توانستند سنگ‌های کوچک موجود در کلیه را به راحتی از طریق ادرار دفع نمایند.

توصیه به والدین

برای پیشگیری و درمان سنگ‌های کلیه در کودک به والدین توصیه می‌شود که کودک را به مصرف غذاهای فرآیند شده، غذاهای آماده و کنسروی عادت ندهند و حتما او را تشویق به مصرف بیشتر آب و مایعات نمایند.

به علاوه این که مشاوره با یک متخصص تغذیه کودکان را برای دریافت رژیم غذایی مناسب برای کنترل سنگ کلیه فراموش نکنند.

منبع: بهداشت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *