افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

برنامه غذایی برای جلوگیری از سنگ کلیه

  • دن انسان ویتامین C را به اگزالات تبدیل می‌کند و در نتیجه، احتمال شکلگیری سنگ کلیه افزایش می‌یابد. افرادی که سابقه یا استعداد تشکیل سنگ در کلیه‌شان دارند باید پیش از مصرف میزان زیادی از ویتامین‌ها و یا مواد معدنی باید با پزشک یا متخصصان تغذیه مشورت کنند.

 

پرهیزها و توصیه‌های غذایی ویژه‌ای وجود دارد که با رعایت آنها می‌توان از شکل‌گیری و ابتلا به سنگ کلیه تا حد زیادی در امان ماند.

۱-روزی ۸ تا ۱۰ لیوان آب و مایعات بنوشید که باعث رقیق شدن ادرار و در نتیجه، کاهش غلظت مواد معدنی سنگساز در پیشاب می‌شود.

۲-مصرف نمک (سدیم) را در رژیم غذایی خود کاهش دهید تا سبب کاهش میزان کلسیم در ادرارتان شود. همچنین از غذاهایی که سدیم یا نمک زیادی دارند، همچون تنقلات شور، نودل، سوپهای کنسروی، و گوشتهای فرآوری‌شده اجتناب کنید.

۳-حداقل دو وعده غذای دارای میزان کلسیم اندک را در رژیم غذایی روزانهٔ خود بگنجانید زیرا مطالعات نشان داده که چنین اقدامی خطر شکلگیری سنگهای کلیوی کلسیمی را کاهش می‌دهد. یک فنجان شیر کمچرب دربردارندهٔ ۳۰۰ میلی‌گرم کلسیم است.

۴-اگزالات یا اسید اکسالیک در بیشتر خوراکیهای گیاهی همچون اسفناج، توت‌فرنگی، سبوس گندم، آجیلها و نیز چای موجود است. خودداری از خوردن و نوشیدن این مواد غذایی ممکن است به کاهش مقدار اگزالات در ادرار بیانجامد.

۵-بدن انسان ویتامین C را به اگزالات تبدیل می‌کند و در نتیجه، احتمال شکلگیری سنگ کلیه افزایش می‌یابد. افرادی که سابقه یا استعداد تشکیل سنگ در کلیه‌شان دارند باید پیش از مصرف میزان زیادی از ویتامین‌ها و یا مواد معدنی باید با پزشک یا متخصصان تغذیه مشورت کنند.

۶-شکر هم ممکن است باعث ایجاد و افزایش سنگهای نوع کلسیمی یا اگزالات-کلسیمی شوند. از این رو افراد مبتلا به سنگ کلیه یا دارای سابقه ابتلا به آن باید از مصرف خوراکیهای بسته‌بندی‌شده شیرین و شکرین پرهیز کنند.

۷-گوشت و پروتئین‌های حیوانی دیگر نظیر تخم‌مرغ و ماهی دربردارندهٔ ماده‌ای به نام «پورین» هستند که در ادرار به اسید اوریک تجزیه و تبدیل می‌شود. پروتئینهای حیوانی غیر لبنی همچنین با افزایش دفع کلسیم و کاهش دفع ماده‌ای به نام «سیترات» در ادرار، خطر تشکیل سنگهای کلسیمی را افزایش می‌دهند.

۸-فیبر غیر محلول موجود در گندم، چاودار، جو، و برنج به کاهش میزان کلسیم در ادرار کمک می‌کند. این مواد غذایی با کلسیم موجود در روده ترکیب می‌شوند و بدین گونه کلسیم اضافی به جای دفع شدن از طریق کلیه‌ها، همراه با مدفوع از بدن خارج می‌شود.

۹-برای جلوگیری از تشکیل سنگهای اگزالات-کلسیمی توصیه می‌شود که در مصرف فرآورده‌های لبنی یا غذایی دارای اگزالات زیاد همچون چای و شکلات زیاده‌روی نکنید و آنها را در حداقل‌ترین میزان مصرف کنید

 

منبع : بهداشت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *