افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

برنامه ریزی برای بارداری بار دوم

ba3000

  • همانطور که می‌خواستید پیش از بارداری اول سطح سلامت و تندرستی خوبی داشته باشید، احتمالا تمایل خواهید داشت که پیش از بارداری دوم هم وضعیت جسمی مناسبی داشته باشید.

 

احتمالا بچه‌ای دارید که تازه شروع کرده است به راه رفتن یا بای‌بای کردن و یا کمی بزرگ‌تر شده و قرار است برود مدرسه. مهم نیست که نخستین فرزندتان چند ساله است، احتمالا دل‌تان برای آن نخستین روزهای نوستالژیک کودکی‌اش تنگ شده و فکرهایی برای بارداریدوم‌تان در سر دارید. خب، حالا که آمادگی داشتن یک بچه دیگر را هم دارید، چطور می‌خواهید برایش برنامه‌ریزی کنید؟ در شرایطی که تنها شما و همسر‌تان می‌توانید صادقانه در این باره تصمیم بگیرید که بهترین کار چیست، اما این میان عواملی هستند که در صورت آمادگی برای بارداری دوم، باید مد نظر قرار دهید.
سطح سلامت شما حین بارداری دوم
همانطور که می‌خواستید پیش از بارداری اول سطح سلامت و تندرستی خوبی داشته باشید، احتمالا تمایل خواهید داشت که پیش از بارداری دوم هم وضعیت جسمی مناسبی داشته باشید. در شرایطی که متخصصان می‌گویند حداقل یک سال طول می‌کشد تا بعد از زایمان اول، بدن دوران بهبودی و بازیابی را سپری کند (چیزی که با مصرف ویتامین‌ها، بر سیستم باروری و تغییرات وزنی‌تان تأثیر می‌گذارد)، اما هیچ قانونی نیست که بگوید باید حتما پیش از بارداری دوم یک سال صبر کنید. در اینجا به نکات مثبت و منفی بارداری‌های پشت هم اشاره می‌کنیم:
امتیازات مثبت سلامت برای بارداری‌های پشت هم
-اگر نگران سن و قدرت باروری خود هستید، هرچه زودتر بارداری دوم‌تان را عملی کنید، چرا که برای این‌کار به مراتب جوان‌ترید و به مراتب قدرت باروری بیشتری خواهید داشت.
-فرزند اول شما باعث می‌شود در کلِ دوران بارداری دوم‌تان مدام در تحرک و جنب و جوش باشید. (منظور فعالیت فیزیکی خوب و مثبت است).
-احتمالا زمان کافی برای تحمل درد و رنج ناشی از علائم بارداری را نخواهید داشت؛ چرا که سرتان شدیدا شلوغ خواهد بود.
مضرات و نکات منفی سلامتی برای بارداری‌های پشت هم 
-طی بارداری دوم، به آن اندازه که دلخواهتان است فرصت کافی برای استراحت (یا خواب) نخواهید داشت؛ چرا که با جیغ و داد بچه اول‌تان طرف هستید که تقریبا همیشه به توجه شما نیاز دارد.
-بر خلاف بارداری اول، باید کمی کارهای سنگین انجام دهید (منظور همان مراقبت از بچه اول است)، فرقی نمی‌کند با کمردرد یا بدون آن.
-اگر زایمان اول‌تان را با سزارین انجام داده‌اید، زایمان واژنی ظرف ۱۸ ماه تا ۲ سال برایتان دشوار خواهد بود.
-اگر حین بارداری دوم باید به بچه اول‌تان شیر بدهید، در واقع در حال تغذیه نه یک نفر، بلکه دو نفر هستید. بنابراین بیش از اندازه مراقب مواد مغذی‌ای باشید که مصرف می‌کنید.
وضعیت مالی و اقتصادی شما طی بارداری دوم
در کنار این مسئله که آیا توانایی پرداخت هزینه‌های خورد و خوراک یک بچه دیگر را دارید یا نه، باید یک‌سری عوامل دیگر را هم در نظر بگیرید از جمله:
-اگر بیرون از خانه کار می‌کنید، فکر می‌کنید بودجه‌تان آنقدر هست که طی مرخصی دوم زایمان پاسخگوی هزینه‌هایتان باشد یا آنکه مجبور خواهید بود وقت کمتری با بچه دوم‌تان سپری کنید؟
-آیا شما جزو آن دسته از مادرانی هستید که در خانه می‌مانند تا از بچه مراقبت کنند و بعد از سپری شدن دوران مشخص آن، سر کار برمی‌گردند؟
-آیا خانه‌تان ظرفیت یک بچه دیگر را هم داد، و یا لازم است به یک خانه بزرگ‌تر (و چه بسا گران‌تر) نقل مکان کنید تا بتوانید فضای کافی برای رشد و بزرگ شدن فرزندان‌تان مهیا کنید؟
-آیا می‌توانید از وسایل بچه اول استفاده کنید (مثلا از تخت، صندلی ماشین و یا کالسکه) یا آنکه بچه اول کماکان از آنها استفاده می‌کند و باید یک‌سری وسایل جدید برای بچه دوم بخرید؟
در واقع به دنیا آوردن فرزند دوم مخارج مازادی با خود به همراه دارد و مهم نیست چه زمانی چنین اتفاقی بیافتد، اما برنامه‌ریزی برای بارداری دوم می‌تواند تأثیر مهمی روی این مسئله داشته باشد که چقدر پول و هزینه باید برای این کار صرف کنید. احتمالا شما و همسرتان یک بودجه اولیه برای زایمان دوم در نظر گرفته‌اید تا ببینید در آینده نزدیک چه چیزهایی را می‌توانید تهیه کنید و از طرفی این مسئله در آینده دور به تصمیم‌گیری‌تان بیشتر کمک می‌کند.
عامل دیگری که باید مد نظر قرار داد این است که می‌خواهید اختلاف سنی بین بچه‌هایتان چقدر باشد. می‌توان تصور کرد که اگر بچه شما سر برادر یا خواهر کوچک‌ترش داد بزند، اعصابتان بابت شیطنت‌هایشان به هم خواهد ریخت. وقتی همه‌چیز روی نظم باشد، می‌توانید خود را برای یک فرزند دیگر آماده کنید.

 

منبع : الو دکتر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *