افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

بخور و نخور های مبتلایان به زخم معده

بخور و نخور های مبتلایان به زخم معده

  • شاید شنیده باشید که مبتلایان به زخم معده نباید سیر و پیاز مصرف کنند. اولا که این مواد نباید به صورت خام مصرف شوند، ضمن اینکه ظاهرا عصاره سیر توانسته در محیط آزمایشگاه، حیوانات و آزمایش‌های انسانی، هلیکوباکتر را از بین ببرد.

 

فلاوونوئید بخورید
تحقیقات پژوهشگران نشان داده فلاوونوئیدها که به اسم بیوفلاوونوئیدها هم شناخته می‌شوند، احتمالا می‌توانند در درمان زخم‌های معده موثر باشند. فلاوونوئیدها ترکیباتی هستند که به‌طور طبیعی در میوه‌ها و سبزی‌هایی مثل دانه‌های سویا، حبوبات، انگور قرمز، کلم برگ، بروکلی، سیب، توت‌ها و چای‌ها به‌خصوص چای سبز پیدا می‌شود. البته برخی خوراکی‌هایی که فلاوونوئید دارند، مثل مرکبات، زخم معده را اذیت می‌کنند. اما به‌طور کلی، فلاوونوئیدها از آستر معده محافظت کرده و اجازه می‌دهد ترمیم شود. بنابراین خوب است از این مواد چه به صورت مصرف منابع طبیعی آن یا به شکل مکمل بهره ببرید. به گزارش موسسه لینوس پاولینگ، مصرف فلاوونوئیدها در حجم و اندازه‌ای که در رژیم غذایی روزمره پیدا می‌شود، عارضه‌ای ندارد اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به لختگی خون شود.

محصولات پروبیوتیک بخرید
این باکتری‌ها و مخمرهای زنده به حرکت دستگاه گوارش کمک می‌کند و در بسیاری از غذاهای روزمره به‌خصوص غذاهای تخمیر شده وجود دارد که شامل باترمیلک، ماست و تمپه (خوراکی اندونزیایی، ترکیبی از خمیر سویا و قارچ)  می‌شود. از جمله دیگر خوراکی‌های پروبیوتیک می‌توان به قارچ کومباچا، کفیر، شکلات سیاه، شیرسویا و  زیتون اشاره کرد. البته می‌توانید مکمل‌های پروبیوتیک هم مصرف کنید. تحقیقات نشان داده که پروبیوتیک‌ها احتمالا می‌تواند هلیکوباکتر را از بین ببرد و احتمال درمان زخم معده را افزایش دهد.

 از سیر غافل نشوید
شاید شنیده باشید که مبتلایان به زخم معده نباید سیر و پیاز مصرف کنند. اولا که این مواد نباید به صورت خام مصرف شوند، ضمن اینکه ظاهرا عصاره سیر توانسته در محیط آزمایشگاه، حیوانات و آزمایش‌های انسانی، هلیکوباکتر را از بین ببرد. اگر از طعم سیر و بوی بعد از مصرفش خوش‌تان نمی‌آید، می‌توانید عصاره سیر را در قالب مکمل دریافت کنید. البته اگر بعد از مصرف سیر احساس سوزش و ناراحتی معده کردید، حتما مصرف آن را قطع کنید.
در ضمن، سیر مثل یک رقیق‌کننده خون عمل می‌کند بنابراین اگر از وارفارین (کومادین) یا سایر رقیق‌کننده‌های خون استفاده می‌کنید، قبل از مصرف با پزشک‌تان مشورت کنید.

باز هم عسل!
فقط شیرین و خوشمزه نیست؛ بسته به اینکه عسل چه گیاهی است، می‌تواند تا ۲۰۰ ذره داشته باشد که یکی از آنها پلی‌فنول‌ها و دیگر آنتی‌اکسیدان‌هاست. عسل یکی از قوی‌ترین ضدباکتری‌هاست که رشد هلیکوباکتر را متوقف می‌کند. تا زمانی که قند خون‌تان طبیعی باشد، می‌توانید از خوردن عسل لذت ببرید و در کنارش زخم‌های معده‌تان هم التیام می‌یابد.

 معجزه موزی!
هیچ می‌دانستید موز هم خواص ضدباکتریایی دارد؟! این خواص به قدری است که می‌تواند رشد باکتری‌ها را متوقف کند؛ همچنین می‌تواند باعث تقویت معده شود. از آنجا که خاصیت اسیدی شیره معده با کاهش التهاب و تقویت معده کاهش می‌یابد، خوب است روزانه حداقل ۳ تا موز (‌به‌صورت میوه تازه یا اسموتی و…) بخورید! البته مراقب کالری مصرفی‌تان باشید تا بعد از درمان زخم معده دچار اضافه وزن نشوید!

 نارگیل درمانی کنید!
به‌خاطر سر و شکل سختش، همین‌طور همیشه در دسترس نبودنش، کمتر سراغ نارگیل می‌رویم و کمتر از خواصش می‌دانیم. اما اگر زخم معده دارید، خوب است بدانید نارگیل هم یکی از آن میوه‌هایی است که کلی خواص ضدباکتریایی دارد. شیر نارگیل و آب نارگیل برای درمان زخم معده بسیار خوب است و اگر این درمان را برای یک هفته دنبال کنید، تاثیر شگرف آن را درک خواهید کرد.

 بابونه؛ مرهمی بر زخم دل‌تان!
شاید شنیده باشید که بابونه یکی از بهترین گیاهان برای رفع ناراحتی‌های گوارشی است، به‌خصوص که ورم معده و حتی زخم آن را می‌تواند درمان کند.
برای تهیه دمنوش بابونه یک قاشق غذاخوری بابونه خشک را در یک لیوان آب جوش دم کرده و بعد از ۵ دقیقه، صاف شده آن را میل کنید. البته بهتر است روزتان را با این دمنوش شروع کنید و بعد از ۱۵ تا ۲۰دقیقه صبحانه‌تان را میل کنید. این کار را ۲ هفته ادامه دهید تا زخم معده‌تان بهبود یابد.
رژیم مناسب برای زخم معده چیست؟

کرن‌بری را امتحان کنید
کرن‌بری به خاطر توانایی‌اش در مبارزه با عفونت‌های مجاری ادرار، با پیشگیری از جای‌گیری باکتری روی دیواره مثانه، معروف است. اما فقط همین نیست! عصاره کرن‌بری توانایی خوبی در مقابله با هلیکوباکتر دارد. می‌توانید آب کرن‌بری، کرن‌بری یا مکمل‌هایش را مصرف کنید.
البته هیچ دوز و اندازه‌ای از کرن‌بری برای خلاصی از H.pylori مشخص نشده؛ چه زخم معده داشته باشید و چه نداشته باشید، مصرف بیش از حد آن در هر شکلی، می‌تواند باعث مشکلات گوارشی شود.

 شیر هم ممنوع است!
شاید فکر کنید شیر با این همه خاصیت، نمی‌تواند برای زخم معده بد باشد و شاید حتی بتواند به درمانش کمک کند؛ چون با نوشیدن شیر، درد زخم معده ساکت می‌شود اما مدتی که می‌گذرد، معده مجبور به تولید اسید بیشتری برای هضم آن شده و برای همین همه‌چیز بدتر می‌شود!

غذای سالم میل کنید
یک رژیم غذایی سالم که بر پایه میوه‌ها، سبزی‌ها و غلات کامل پایه‌ریزی شده، فقط برای سلامت کلی خوب نیست،‌ بلکه تحقیقات پژوهشگران نشان داده که رژیم غذایی سرشار از ویتامین، توانایی بدن برای درمان زخم معده را افزایش می‌دهد. منابع آنتی‌اکسیدان‌ها و پلی‌فنول‌ها می‌توانند مانع از بروز زخم معده شده و زخم‌های موجود را درمان کنند. اگر می‌خواهید غذاها و ادویه‌های پر از پلی‌فنول را بشناسید، باید بگوییم رزماری خشک ، شکلات سیاه، بلوبری و زیتون سیاه از آن جمله هستند.

 

 

منبع: الو دکتر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *