افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

بخوانید از عوارض عسل برای نوزادان تا فواید مصرف تخم مرغ

بخوانید از عوارض عسل برای نوزادان تا فواید مصرف تخم مرغ

download

دانستنی هایی که متخصصان تغذیه درباره عوارض عسل بر نوزادان بیان کرده اند و بررسی جویدن آدامس و راه پیشگیری از پوسیدگی دندان تا فواید مصرف تخم را به طور کامل شرح می دهیم .

عوارض عسل برای نوزادان

حسین عبدالعزیزی کارشناس بهداشت مواد غذایی با بیان اینکه خوردن عسل برای کودکان زیر یک سال احتمال خطر مرگ را در پی دارد گفت: بوتولیسم یک بیماری فلج‌کننده جدی و نادر است که توسط سم حاصل از باکتری کلستریدیوم بوتولینوم ایجاد می‌شود. از باکتری‌هایی که باعث فلج می‌شود، باکتری کلستریدیوم بوتولینوم را می‌توان نام برد. کلستریدیوم بوتولینوم، باکتری میله‌ای شکلی است که در وضعیت کم اکسیژن (بی‌هوازی) بهتر رشد می‌کند.

وی ادامه داد: این باکتری در مواد غذایی، حتی در خوراکی‌های کنسروی که به‌اندازه کافی حرارت ندیده‌اند و همچنین در خاک و رسوبات دریایی یافت می‌شود. با خوردن مواد غذایی آلوده، استنشاق خاک‌آلوده و یا ورود باکتری از زخم پوستی، فرد دچار علائم بیماری می‌شود.

وی افزود: سه نوع عمده بوتولیسم عبارت‌اند از بوتولیسم غذایی یا باکتری کلستریدیوم بوتولینوم در محیط کم اکسیژن رشد کرده و سم تولید می‌کند. غذاهای کنسرو شده معمولاً منبع نوع غذایی است و در اثر خوردن غذاهایی که در تهیه آن‌ها حرارت کمی به‌کار رفته و هنگام مصرف نیز حرارت کمی دیده‌اند، ایجاد می‌شود.

عبدالعزیزی اظهار داشت: نوع دوم بوتولیسم زخم که اگر باکتری کلستریدیوم بوتولینوم وارد زخم و بریدگی پوست شود، می‌تواند ایجاد یک عفونت خطرناک کنند. همچنین افراد بعد از تزریق داروهای غیرقانونی و مخدر، آلوده می‌شوند.

متن کامل خبر

تأثیر آدامس جویدن در پیشگیری از خرابی دندان

در رابطه با دندان‌های شیری اظهار داشت: تعداد این دندان‌ها ۲۰ مورد بوده و به طور میانگین از ۶ تا ۱۲ سالگی شروع به افتادن کرده و دندان‌های اصلی جایگزین آن می‌شود. دندان‌های شیری اگر آسیاب‌های آن نیفتاد باید نسبت به کشیدن آن در زمان معین اقدام کرد.

وی با بیان اینکه خرابی دندان‌های شیری به دندان‌های اصلی نیز آسیب وارد می‌‌کند، افزود: والدین باید نسبت به این مسئله اقدام کرده و بسته به خرابی دندان شیری آن را توسط دندانپزشک پر کرده یا بکشند.

دندانپزشک با بیان اینکه تماس مستقیم لیموترش با دندان سبب آسیب به مینای آن می‌شود، گفت: این مسئله به دلیل خاصیت اسیدی لیموترش بوده که در واقع مینای دندان را دچار ‌آسیب می‌کند.

فاضل با بیان اینکه افراد باید هر ۶ ماه یکبار به طور متوسط جهت معاینه دندان‌‌ها به دندانپزشک مراجعه کنند، عنوان کرد: باکتری‌های دندان که باعث خرابی دندان می‌شود باکتری‌های غالبی بوده که اصلی‌ترین آن استرپتوکوک موتانس نام دارد و در صورتی که زخمی در دهان ایجاد شود یا به طور مثال جراحی در دهان صورت گیرد باید اقدامات لازم همچون استفاده از آنتی‌بیوتیک با تجویز پزشک انجام شود چرا که در غیر این صورت سبب  التهاب اندوکارد قلب خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه عفونت دهان در اثر زخم لثه یا دهان می‌تواند به قلب آسیب وارد کند، تصریح کرد: بیمارانی که پروتز‌های قلبی همچون باطری یا دریچه مصنوعی قلب دارند این مسئله در آنها حساس‌تر بوده و باید نسبت به بهداشت دهان و دندان خود بسیار توجه داشته باشند.

فواید سفیده تخم‌مرغ

در رابطه با مزایای سفیده‌ تخم‌مرغ اظهار داشت: تخم‌مرغ به طور کلی دارای مجموعه ترکیبات بوده که منبع پروتئین مناسبی به شمار می‌رود به طوری که تخم‌مرغ به تنهای در رابطه با مساله پروتئین نمره ۱۰۰ را داشته و سایر منابع پروتئینی دیگر مانند گوشت، شیر و حبوبات حول محور آن می‌چرخند.

وی افزود: تخم‌مرغ شامل سفیده و زرده بوده که سفیده آن سرشار از پروتئین خالص و بدون چربی است از طرفی زرده یک تخم‌مرغ دارای ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلی‌گرم کلسترول بوده بنابراین برای افرادی که دچار چربی خون هستند توصیه می‌شود از مصرف زیاد زرده تخم‌مرغ بپرهیزند.

این متخصص تغذیه در مورد رژیم غذایی مناسب ادامه داد: افراد باید توجه داشته باشند که بدن نیاز به تغذیه متعادل و متناسب دارد و در صورت تخطی از این موضوع سوء تغذیه در بدن ایجاد می‌شود.

مظهری اضافه کرد: سالمندانی که سالم باشند می‌توانند یک روز در میان یک تخم‌مرغ را به طور کامل میل کنند ولی اصولا با بالا رفتن سن چربی خون، اضافه وزن و یا دیابت فرد را در این رابطه دچار محدودیت ساخته بنابراین این افراد می‌توانند تنها در هفته یکبار مجموع سفیده و زرده یک تخم‌مرغ را استفاده کنند.

پزشکین : بخوانید از عوارض عسل برای نوزادان تا فواید مصرف تخم مرغ

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *