افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

چطور با علائم و مشکلات آزار دهنده دوران بارداری و حاملگی مقابله کنم

1

 

  • عملا هر زن باردار در شکم خود افزایش گاز پیدا میکند. این مسئله به دلیل افزایش هورمون در دوران بارداری است که می تواند باعث ضعیف شدن دستگاه گوارش شود.

چگونه  با علائم حاملگی مقابله کنیم، از جمله وجود گاز بیش از حد در شکم، بواسیر، آکنه، و غیره.

بارداری، زندگی و بدن شما را تغییر می دهد.

میدانید که شکم شما بزرکتر میشود و بیشتر از حد معمول احساس خستگی می کنید، ممکن است چندین بار در طول بارداری استفراغ کنید. اما ممکن است انتظار بعضی تغییرات فیزیکی را نداشته باشید.

دکتر میشل هکاخا نویسنده کتاب ۴۱۱ روز انتظار در بخش پاسخ های روشن و مشاوره هوشمند برای بارداری شما می نویسد : اتفاقات بسیاری در بدن یک زن باردار رخ میدهد، و اغلب غیر منتظره  هستند که عبارتند از: رشد مو در ناحیه شکم، آروغ زدن، یبوست، افزایش ترشحات مهبلی، بواسیر و غیره.

او می گوید:”اینها چیزی نیستند که یک زن معمولا در مورد آن صحبت کند، بنابراین هیچ جای تعجب نیست که مطرح کردن این موضوعات کمی خجالت آور باشد، من همیشه شوخی میکنم که نصف روز من  اطراف پاسخ دادن به پرسشهای مراجعینم می چرخد، از قبیل: “این اتفاق واقعا برایم عجیب و غریب است ، یا از  این حالت خجالت میکشم. ”

خجالتی نباشید!  متخصص زنان و زایمان شما به دانستن آنچه که برای شما اتفاق میافتد  نیاز دارد تا مطمئن شود که بارداری شما در مسیر طبیعی قرار دارد.

دکتر کیم هوور، دانشیار گروه زنان و زایمان در دانشگاه آلاباما در بیرمنگام می گوید “در اکثر دوران بارداری، وجود این نشانه ها طبیعی هستند، همچنین دانستن این موضوع نیز برای زنان مهم است، زیرا به آنها اجازه میدهد تا از طبیعی بودن گاز، نفخ، بی اختیاری ادرار، علائم کشش و آروغ زدن اطمینان حاصل کنند.”

در اینجا ۷ علامت وجود دارد که موجب خجالت میشود، نشانه هایی که بسیاری از زنان باردار تجربه میکنند، در عین حال که کاملا طبیعی هستند، همینطور به روشهائی اشاره میشود که می توانید با انجام آن، این علائم را به حداقل برسانید.

۱- گاز بیش از حد در شکم
عملا هر زن باردار در شکم خود افزایش گاز پیدا میکند. این مسئله به دلیل افزایش هورمون در دوران بارداری است که می تواند باعث ضعیف شدن دستگاه گوارش شود.
ممکن است قادر به نگه داری خودتان نباشید، چرا که مثل سابق نمی توانید ماهیچه های خود را در دوران بارداری کنترل کنید.
میشل اسمیت، نویسنده کتاب اسرار تابو در بارداری در بخش راهنمای زندگی با شکمی که باردار است می گوید، “اکثر اوقات می دانید که نفخ شما در حال تخلیه است و می توانید آن را تا زمانی که اوضاع فراهم شود نگه دارید، اما هنگامی که حامله هستید، فکر می کنید که آه خدای من، اگر من واقعا در مقابل اطرافیانم خطائی کنم، چگونه می توانم دوباره با آنها روبرو شوم؟”

اگرچه نمی توانید این مشکل را برطرف کنید، اما می توانید با ورزش و تغییرات در رژیم غذایی تمایل خود را نسبت به کاهش تولید گاز نشان دهید.

هکاخا می گوید: “ورزش به افزایش تحرک دستگاه گوارش کمک می کند و اجازه می دهد تا غذا حرکت سریع تری داشته باشد، هرچه غذا زمان کمتری را در روده سپری کند گاز کمتری تولید می شود. ممکن است بعضی از غذاها گاز بیشتری تولید کنند، به طوری که بهترین حالت، اجتناب کامل از آنها است، مانند: نوشابه های گازدار، لوبیا، کلم بروکلی، گل کلم، و میوه های خشک شده است. ”

فراورده های لبنی نیز می تواند موجب ناراحتی دستگاه گوارش و نفخ شکم در دوران بارداری شود، دکتر سنجا کینه استاد بخش زنان و زایمان در دانشگاه مرکز پزشکی نبراسکا می گوید: “بسیاری از زنان هر روز در طی بارداری شروع به خوردن شیر می کنند به تصور اینکه برای آنها مفید است، اما دستگاه گوارش آنها نمی تواند شیر را مانند دیگر افراد تحمل کند.”
اگر قادر به تحمل لاکتوز نیستید، می توانید شیر بدون لاکتوز و یا دیگر غذاهای غنی از کلسیم را امتحان کنید.

۲- بی اختیاری ادرار

احتمالا داستان هائی در مورد عطسه زنان باردار و ادرار کردن ناگهانی آنها در میان دوستان و یا همکاران خود را شنیده اید. اغلب زنان بارداری که استرس بی اختیاری ادرار را تجربه کرده اند، با اینحال بازهم این اتفاق می تواند موجب خجالت زدگی شود مانند چکیدن غیر ارادی ادرار به دلیل سرفه، عطسه، یا خنده آنهم فقط چند قطره.

بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که زنان در چند ماه آخر بارداری برای جلوگیری از رد شدن ادرار از لباس زیر خود، زمانی که احتمال استرس بی اختیاری ادرار بیشتر می شود، شورت های دارای آستر بپوشند. دفعات منظم حمام کردن نیز می تواند کمک کند.

هکاخا می گوید : در مدتی که جنین رشد می کند و رحم بزرگ می شود، با قسمت راست و بالائی مثانه تماس پیدا می کند. هر دوساعت برای خالی کردن مثانه خود اقدام کنید، حتی اگر احساس می کنید که نیاز به تخلیه ندارید، این کار احتمال چکیدن ادرار را کمتر میکند.

۳- موهای صورت.
در طی حاملگی، هورمون ها، مسئول رشد مو در نواحی ناخواسته است.
هکاخا می گوید  “اغلب زنان باردار تشنه شنیدن این موضوع هستند که به زودی نفر اول زیبائی مو خواهند شد، اما زمانی که صحبت از رشد مو در سینه ها، شکم، و صورت شود، هیجان به زودی به وحشت میشود.”
اپیلاسیون یا بند انداختن، امن ترین روش برای رفع موهای زائد در دوران بارداری هستند.
هوور می گوید ” لیزر درمانی همیشه یک روش درمان سرپایی برای زیبائی به حساب می آید که از لحاظ پزشکی تجویز نمی شود، بسیاری از متخصصان پوست و جراحان پلاستیک ، تا پس از حاملگی به این موضوع نمی پردازند، در طول دوران بارداری، درمان با لیزر بر روی صورت می تواند روی رنگدانه های پوست تاثیر بگذارد و ممکن است باعث زخم شود.”

۴- بو

برخی از زنان در دوران بارداری دچار یک حس قوی بویایی می شوند. بسیاری از بوی شدید غذا ها از قبیل مرغ یا غذاهای دریایی تنفر پیدا می کنند. درصد کمتری از زنان شروع به بوئیدن بوی تن خود می کنند که این کار می تواند باعث خجالت آنها شود.
هوور می گوید: “گاهی اوقات ممکن است از طریق واژینال بو داشته باشید، به ویژه در اواخر بارداری، این امر می تواند به این دلیل باشد که در آن ایام ترشحات موکوس بیشتری دارید. برخی از افراد نگران بو و دستمال مرطوبی هستند که هر کجا می روند، همراه آنان است، اما هیچ کس دیگری نمی تواند به وجود این بو پی ببرد، زیرا بوی شما بیشتر نشده است بلکه حس بویائی شما قویتر شده است.”
به دکتر خود در مورد هرگونه بوهای جدید و قابل توجه در واژن برای رد احتمال وجود عفونت قارچی که می تواند به راحتی با داروهای ضد قارچ در دوران بارداری درمان شود، اطلاع دهید.

۵- هموروئید
اگر از هرزنی که به تازه گی مادر شده در مورد بواسیر سئوال کنید، احتمالا باید داستان ناراحت کننده ای برای گفتن داشته باشد، البته اگر در مورد آن بگوید.

هکاخا می گوید” هنگامی که یک زن باردار می شود، هموروئید مانند قماری است که باخت در آن حتمی است، زیرا اغلب آنها با یبوست مواجه هستند و برای دفع کردن زور می زنند و همه ما می دانیم که یبوست یکی از شایعترین شکایات در حاملگی است.”
خطر ابتلا به هموروئید را با اجتناب از یبوست کاهش دهید. آب کافی، مواد فیبردار بیشتر و از ملین هایی که داروخانه ها بدون نسخه پزشک می فروشند استفاده کنید.
اسمیت می گوید: ” در مورد مصرف مکملهای فیبردار، با پزشک خود مشورت کنید، برای خوردن آنها بینی خود را بگیرید و با بلعیدن شدید، جلوی تهوع خود را بگیرید.”
هکاخا می گوید: اگر هموروئید پیشرفت کرد، پد های آغشته به مواد گیاهی مخصوصی بنام ویچ هازل و کرم های ضد التهابی می توانند کمک کننده باشند، آنها در دوران بارداری بی خطر هستند.

۶- آکنه

به دلیل هورمونهای اضافی مقطعی  در سیستم بدنتان به خصوص در سه ماهه اول، جوش و شیوع بیماری های بد منظر، متداول هستند، بعضی از داروهای آکنه، مانند رتین در دوران بارداری خارج از محدوده مصرف هستند، اما درمان های دیگر مجاز است.
هکاخا می گوید  ” اکثر مواد شستشوی آکنه ها بی ضرر هستند، زیرا این داروها برای مدت زمان طولانی روی پوست نمی نشینند، اما قبل از استفاده از هر داروی آکنه، از پزشک خود سئوال کنید، به میزان کمی از داروهای موضعی آکنه استفاده کنید، آنهم فقط در مناطق آسیب دیده. داروهای حاوی سالیسیلیک اسید، بنزوئیل پراکسید، و اسید آزالائیک، برای استفاده در مقادیر کم بی ضرر هستند.”

۷- مسائل جنسی

افزایش وزن و تغییرات فیزیکی دیگر، باعث می شود احساس کنید که برای همسرتان غیرجذاب هستید. اجازه ندهید که این اتفاق منجر به مشکلات جنسی و برقراری ارتباط شود.

کینه می گوید: “برخی از افراد باردار در مورد اینکه از لحاظ فیزیکی جذابیت جنسی داشته باشند خجالت می کشند. ترشحات آنها تغییر کرده و استعداد تورم فرج خواهند داشت. آنها احساس بسیار ناخوشایندی دارند و احساس نمی کنند که جذاب هستند.”

اگر برای مطرح کردن این موضوع با همسر خود مشکل دارید، در نظر داشته باشید که او را برای مشورت با متخصص زنان و زایمان دعوت کنید، به خصوص اگر قبلا مسائل جنسی خود را با دکتر مطرح کرده بوده اید.

کینه می گوید:”داشتن یک مشاور بهداشتی بیانگر این است که همه این چیزها مسائل عادی هستند که  می توان از آتها کمک گرفت.”

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *