افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

با این چند گیاه افسردگی را درمان کنیم

با این چند گیاه افسردگی را درمان کنیم

  • زعفران به عنوان یکی از ارزشمندترین گیاهان در همه جای دنیا شناخته شده است که حاوی کاروتنوئیدها ازجمله پروویتامین A است و در درمان گیاهی افسردگی به کار می‌رود. زعفران خاصیت ضد افسردگی و همچنین تسکین درد و ضدالتهابی دارد. به علاوه در رفع مشکلات جنسی مربوط به افسردگی نیز تاثیر گذار است.

 

درمان گیاهی افسردگی یک روش درمانی برای این بیماری شایع روحی است که مخصوصا برای کسانی که تمایلی به استفاده از داروهای شیمیایی ندارند مفید است و عوارض بسیار کمتری به همراه دارد. گیاهان دارویی در درمان بسیاری از بیماری‌های جسمانی و روانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. تاثیر داورهای گیاهی بر روی افسردگی نیز شناخته شده و می‌توان حالات خفیف تا متوسط بیماری و علائم خاص آن را به کمک بعضی گیاهان درمان کرد. در این مطلب به معرفی تعدادی از این گیاهان و طرز تهیه چند چای مفید می‌پردازیم.

گیاهان دارویی مفید در درمان افسردگی

سنبل الطیب آرامبخش

این گیاه دلهره، تشویش و نگرانی را تا حد زیادی از بین می‌برد و جایگزین خوبی برای قرص‌ها و داروهای آرام‌بخش است. معالج تمام حالات عصبی، سرگیجه، ناآرامی‌های عصبی، ضدترس شبانه اطفال و آرام‌بخش بسیار خوبی برای کارهای فکری زیاد است. سنبل الطیب پس از خشک شدن به رنگ قهوه‌ای درمی‌آید و طعم آن تلخ ولی خوشبو و معطر است و عطر آن پس از خشک شدن، بیشتر می‌شود. بوی مطبوع این گیاه به قدری است که گربه آن را از فواصل دور هم تشخیص می‌دهد و به طرف آن می‌رود؛ به همین علت، به این گیاه علف گربه نیز می‌گویند. سنبل الطیب باید در حرارت کم خشک شود زیرا حرارت بالا تمام اثر دارویی آن را از بین می‌برد و تاثیر دارویی ریشه تازه این گیاه، ۳برابر خشک شده آن است.

زعفران شادی آور

زعفران به عنوان یکی از ارزشمندترین گیاهان در همه جای دنیا شناخته شده است که حاوی کاروتنوئیدها ازجمله پروویتامین A است و در درمان گیاهی افسردگی به کار می‌رود. زعفران خاصیت ضد افسردگی و همچنین تسکین درد و ضدالتهابی دارد. به علاوه در رفع مشکلات جنسی مربوط به افسردگی نیز تاثیر گذار است.

با توجه به اینکه مواد معطر گیاه در حالت پودر شده، بسیار سریع‌تر از پودر نشده آن تبخیر می‌شود پس بهتر است زعفران را تا موقع مصرف پودر نکنید یا در صورت پودر کردن، در ظرف دربسته نگهداری کنید. از مضرات زعفران این است که روی سیستم تولید مثل اثر دارد؛ بنابراین زنان حامله باید از خوردن زیاد آن اجتناب کنند. در ضمن خوردن زیاد زعفران برای کلیه‌ها مضر است و اشتها را نیز کم می‌کند.

علف چای یا گل راعی

در حال حاضر، یکی از بهترین داروها برای درمان گیاهی افسردگی علف چای است. علف چای در درمان افسردگی‌های خفیف عصبی همچون افسردگی‌های دوران یائسگی و درمان خستگی‌های عصبی موثر است. خاصیت این گیاه در درمان افسردگی به اثبات رسیده است.

این گیاه مورد مطالعه بسیاری از تحقیقات علمی بوده و با داروهای شیمیایی درمان افسردگی مقایسه شده است. گل چای حاوی مقادیر بالای محرک‌هاست که عملکرد آن مانع از غلبه سروتونین، دوپامین، نورآدرنالین و گابا (مهم ترین ناقل عصبی بازدارنده سیستم عصبی مرکزی) می‌شود. همچنین موجب سطح سلامت این ناقل‌های عصبی نیز خواهد شد. یکی دیگر از تاثیرات این گیاه افزایش مقدار ملاتونین؛ ناقل عصبی خواب است.

عوارض جانبی به ندرت ممکن است دیده شود اما به هر حال امکان آن وجود دارد که مشکلات گوارشی و حساسیت نسبت به نور خورشید ایجاد کند. همچنین به تداخل دارویی نیز دقت داشته باشید و در صورت مصرف داروهای ضدانعقاد خون،‌ بعضی قرص‌های ضد بارداری،‌ داروهای ضد افسردگی و… حتما باید با پزشک مشورت کرد.

گیاهانی دیگر با خاصیت آرام بخشی

  • جینسینگ گیاهی آرامش بخش است که برای مشکلات شناختی مرتبط با افسردگی نیز بسیار مفید خواهد بود.
  • روغن بابونه نیز بسیار آرام بخش و ضد استرس است و برای رفع شوک‌های عصبی تاثیرگذار است.
  • گیاه ولیک یا خفچه در درمان حالات افسردگی مرتبط با یائسگی و مشکلات خواب موثر است.
  • گل ساعتی و بادرنجویه نیز برای اضطراب توصیه می‌شود.
  • اگر صبح ها خیلی زود از خواب بیدار می‌شوید از زیرفون کمک بگیرید. این گیاه در مقدار کم نیز مفید بوده و برای هیچ کس منع مصرف نداشته و برای کودکان نیز از سن ۶ سالگی به بعد قابل مصرف است.

چای مخلوط برای درمان گیاهی افسردگی

۱- نوشیدنی‌هایی که به عنوان درمان گیاهی افسردگی استفاده می‌شوند در عین آرامبخش بودن نباید بیمار را کسل و بی‌رمق سازند. برای این منظور دو نوع چای مخلوط توصیه می‌شود، می‌توانید آنها را در طی روز بنوشید بدون آن که خللی در قدرت تمرکزتان در محل کار یا در هنگام رانندگی به وجود آید.

  • چای مخلوط بادرنجبویه، گل راعی و رازک

مواد لازم: برگ بادرنجبویه ۲۰ گرم، گل راعی ۲۰ گرم، رازک ۵ گرم

  • چای مخلوط بادرنجبویه، گل راعی وسنبل الطیب

مواد لازم: برگ بادرنجبویه ۲۰ گرم، گل راعی ۲۰ گرم، ریشهٔ سنبل الطیب ۱۰ گرم، گل پنیرک ۱۰ گرم،

طرز تهیه و روش مصرف: دو قاشق چایخوری از هر مخلوط گیاهی را با ۲ لیتر آب جوش در ظرف در بسته به مدت ده دقیقه دم کنید و از صافی بگذرانید. در یک دوره درمانی حدود شش هفته هر روز صبح و ظهر یک فنجان چای شیرین نشده را به صورت جرعه جرعه بنوشید.

۲- مشکل افرادی که دچار اختلالات خواب و افسردگی هستند این است که آنها شبها قادر به استراحت و تمدد اعصاب نیستند و با ترس و نگرانی به تختخواب می‌روند. آنها معتقدند که نمی‌توانند بخوابند و اغلب ساعات متمادی در تخت بیدار می‌مانند. اکثر این افراد تنها زندگی می‌کنند. این چای مخلوط به خواب رفتن این بیماران را آسان‌تر می‌سازد.

  • چای مخلوط سنبل الطیب و گل راعی

مواد لازم: ریشه سنبل الطیب ۲۰ گرم، گل راعی ۲۰ گرم، برگ بادرنجبویه ۱۰ گرم، گیاه گل ساعتی ۱۰گرم

طرز تهیه و روش مصرف: دو تا سه قاشق چایخوری از مخلوط گیاهی را در۱/۴ لیتر آب سرد بریزید، گاهی آن را هم بزنید و پس از دوازده ساعت از صافی رد کنید. چای را تا دمای مناسب برای نوشیدن گرم کنید و با یک قاشق چایخوری عسل شیرین نمایید. یک ربع قبل از خواب یک فنجان از آن را بنوشید. (افراد مبتلا به دیابت نباید چای را شیرین مصرف کنند).

درمان گیاهی افسردگی برای درمان افسردگی‌ خفیف و متوسط مناسب است ولی برای درمان افسردگی شدید بهتر است به روانشناس و روانپزشک مراجعه شود تا با ترکیبی از درمان‌های دارویی و روان‌درمانی درمان صورت گیرد.

منبع : بهداشت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *