افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

با این مشکلات بدن کبد دچار مشکل است

با این مشکلات بدن کبد دچار مشکل است

  • یکی دیگر ز نشانه های درست کارنکردن کبد می تواند سیاهی زیر چشم باشد. در بسیاری از افرادی که کبدشان درست کار نمی کند این سیاهی دور چشم در آنها دیده می شود خصوصا آن گروه از بیمارانی که کبدشان متورم است.

 

در مواردی نیز مصرف الکل، چاقی و عفونت های ویروسی می توانند از جمله عواملی باشند که نارسایی هایی را در کبد به وجود می آورند.

اختلالات مضمن کبدی می توانند منجر به سیرس cirrhosis یا همان سرطان کبد شود که از جمله خطرناک ترین نوع سرطان محسوب می شود، بنابراین دانستن نشانه های این بیماری و پیشگیری به موقع آن می تواند مفید باشد. برخی از این نشانه ها در این نوشته برشمرده شده که با هم به مرور اجمالی آنها می پردازیم:

تغییر رنگ مدفوع

رنگ طبیعی مدفوع عمدتا قهوه ای است. مدفوع به رنگ روشن و پریده می تواند یکی از نشانه های عملکرد نادرست کبد باشد. اگر مدفوع شما به رنگ خاک است، ممکن است کبد، پانکراس و یا کیسه صفرای شما دچار مشکل شده باشد.

سفیدی و بارآوردن شدید زبان (Coated Tongue)

در زبان فارسی از این حالت زبان معمولا به بارداشتن زبان یاد می شود، اگر زبان تان بار دارد، این یکی از نشانه هایی است که به خوبی شما را از عدم کارکرد سیستم هضم غذا با خبر می کند. در واقع نقش کبد، آب کردن چربی با ترشح ماده ای به نام بایل bile است. گاهی کبد قادر نیست این ماده را به اندازه کافی تولید کند و جریان هضم مواد غذایی با مشکل روبرو می شود.

 بوی بد بدن

بوی بد بدن در مواقعی می تواند نشانه عدم درست کارکرد کبد باشد. چرا که اختلالات کبدی در تناوب تعرق تغییراتی را بوجود می آورد که سبب بوی بد بدن می شود. اگر به تازگی بیش از اندازه عرق می کنید یا عرق سرد یا عرق های شبانه با تغییر بو دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

سیاهی زیر چشم 

یکی دیگر از نشانه های درست کارنکردن کبد می تواند سیاهی زیر چشم باشد. در بسیاری از افرادی که کبدشان درست کار نمی کند این سیاهی دور چشم در آنها دیده می شود خصوصا آن گروه از بیمارانی که کبدشان متورم است.

بوی بد دهان 

در افرادی که کبد آنها به درستی کار نمی کند، عمدتا بوی بد دهان که در پزشکی به آن  fetor hepaticus گفته می شود، وجود دارد. بوی خیلی بد دهان عمدتا از نخستین نشانه های عدم کارکرد کبد محسوب می شود.

کف دستان متورم و با احساس خارش 

تورم و خارش کف دست و در مواردی کف پا، می تواند از نشانه های وجود اختلالی در کارکرد کبد باشد. این تورم می تواند به علت چرب شدن کبد به وجود آمده باشد.

زردی 

این زردی مربوط به رنگ پوست، ناخن ها و سفیدی چشم است که علت این زردی می تواند عدم توانایی کبد برای شکستن ماده ای به نام bilirubin باشد. عمده کسانی که از این نوع زردی مربوط به کبد رنج می برند، ادرار تیره و مدفوع روشن دارند.

حالت تهوع

احساس تهوع؛ کم اشتهایی، شکم روش و خستگی مفرط نیز از نخستین نشانه های خوب کارنکردن کبد به حساب می آیند. البته علت این نشانه می تواند بیماری هایی غیر از کبد نیز باشد. بنابراین داشتن حالت تهوع اگر به همراه سایر نشانه های فوق الذکر باشد می تواند به کبد مرتبط باشد.

 

منبع: بهداشت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *