افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

با این خوراکی ها کم خونی را درمان کنید

99052

 

کم خونی که در زنان شایع تر از مردان است اکثرا به دلیل کمبود آهن رخ می هد در این جا محققان بیان کرده اند با این خوراکی ها کم خونی را درمان کنید ،همراه ما باشیددر ادامه مطلب .

زمانی که بدن آهن کافی برای انتقال اکسیژن از طریق خون را نداشته باشد احتمال بروز کم خونی بالا می رود که علائم واضحی دارد. اگر شما هم تصور می کنید دچار کم خونی و علائم آن مانند خستگی، رنگ پریدگی، بی حالی و غیره هستید بهتر است به سراغ مواد غذایی حاوی آهن زیاد بروید تا میزان هموگلوبین خونتان افزایش پیدا کند و از خستگی مزمن نجات پیدا کنید. با ما باشید تا بیشتر در خصوص روش های افزایش هموگلوبین صحبت کنیم.

هموگلوبین چیست؟

هموگلوبین پروتئینی است که مسئولیت حمل اکسیژن از ریه ها به تمام ارگان ها و مناطق بدن را بر عهده دارد. این پروتئین از اسیدآمینه ها و هِم تشکیل شده است که به خودی خود از آهن ساخته شده است. بدن ما آهن را از مواد غذایی مصرفی استخراج کرده و سپس تولید هِم می کند. اگر به میزان کافی آهن مصرف نکنیم در معرض کم خونی قرار می گیریم.

این مشکل در بین خانم های باردار و یا افرادی که مدت طولانی تحت استرس زیاد بوده اند بیشتر دیده می شود. افرادی که دچار سرطان کولون یا زخم ها (مانند زخم معده) هستند نیز در معرض کم خونی قرار دارند. علاوه بر این افرادی که گیاهخوار یا خام خوار هستند نیز اگر تغذیه درستی نداشته باشند بیشتر در معرض کم خونی قرار می گیرند.

برای سنجش میزان هموگلوبین خون کافی است که آزمایش خون بدهید. اگر احساس خستگی زیاد و مزمن دارید و با علائمی مانند سرگیجه، احساس سرما، تحریک پذیری، کمبود انرژی یا مشکلات خواب مواجه هستید بهتر است آزمایش خون بدهید. بعد از آزمایش پزشک برحسب وضعیت اقدامات لازم را انجام می دهد. در صورت کافی نبودن میزان هموگلوبین لازم است که مواد غذایی سرشار از آهن مانند ماهی، تخم مرغ، گوشت گاو، لوبیاها، بروکلی و اسفناج میل کنید. یادتان باشد که ترکیب برخی مواد غذایی باعث کاهش جذب آهن می شود. به عنوان مثال مصرف محصولات لبنی باعث کاهش قدرت بدن در جذب درست آهن می شود. بنابراین توصیه می شود که شیر یا پنیر را یک ساعت قبل از مصرف مواد غذایی حاوی آهن مصرف کنید.

شکلات سیاه، نوشابه های گازدار و قهوه نیز آهن موجود در مواد غذایی را خنثی می کنند. بنابراین توصیه می شود که در وعده ی ناهار یا شام از این مواد غذایی استفاده نکنید. مهم ترین نکته این است که مواد غذایی حاوی ویتامین C جذب این ماده ی معدنی را افزایش می دهد.

با چه روشی می توان میزان هموگلوبین را افزایش داد؟

در گام اول لازم است که از مواد غذایی متنوعی در برنامه ی غذایی تان استفاده کنید تا میزان هموگلوبین و آهن بدنتان افزایش پیدا کند. بعد از یک هفته از مصرف مواد غذایی مناسب و جذب بیشتر آهن خستگی مزمن از بین می رود و انرژی خوبی کسب می کنید.

منابع غذایی آهن

گوشت قرمز و گوشت سفید

گوشت های حیوانی سرشار از آهن بوده و به سادگی جذب بدن می شوند. مصرف این ماده ی غذایی روشی سریع برای مقابله با کم خونی است. جگر، گوشت گاو، میگو و غیره جزو غنی ترین منابع آهن هستند.

سبزیجات

افراد گیاهخوار که گوشت مصرف نمی کنند باید از طریق دیگر به فکر جذب آهن مورد نیازشان باشند. این افراد می توانند با وارد کردن سبزیجات آهنین مانند اسفناج و سبزیجات سبز دیگری مانند بروکلی و غیره میزان دریافتی آهن بدنشان را بالا ببرند. سیب زمینی با پوست، چغندر، گوجه فرنگی و کدوحلوایی از دیگر منابع گیاهی آهن محسوب می شوند.

حبوبات

انواع لوبیاها، نخود، عدس و لپه حاوی بیشترین میزان آهن هستند و برای همه ی افراد به خصوص افراد گیاهخوار توصیه می شود.

میوه ها

موزها و انگور در صدر لیست میوه های حاوی آهن قرار دارند. البته انجیر نیز در رتبه های بعدی است و میزان زیادی آهن به بدن می رساند. مصرف این سه میوه  ی خوشمزه باعث افزایش میزان آهن و هموگلوبین بدن می شود.

دیگر مواد غذایی حاوی آهن

توفو، جو، بذر کتان، شیر و آب نیز حاوی آهن هستند.

درمان های غذایی برای افزایش هموگلوبین

درمان کم خونی با کاهو

کاهو یکی از درمان های طبیعی برای برطرف کردن کم خونی است. چون این ماده ی غذایی حاوی میزان قابل توجهی آهن است. کاهو یک ماده ی غذایی تقویت کننده است که برای بهبود جذب آهن توسط بدن قابل استفاده است. در هر وعده سالاد کاهو میل کنید. می توانید با افزودن یک عدد تخم مرغ پخته شده به آن سالادتان را غنی سازی کنید.

درمان کم خونی با اسفناج

همان طور که گفته شد اسفناج یکی از سبزیجات حاوی آهن است که برای ساخت هموگلوبین و گلبول های قرمز موثر عمل می کند. بنابراین بهتر است برای پیشگیری از کم خونی و درمان آن به سراغ اسفناج بروید.

درمان کم خونی با بادام

بادام و دیگر مغزها حاوی مس هستند که به همراه آهن و ویتامین ها نقش مهمی در سنتز هموگلوبین دارند. توصیه می کنیم ۷ عدد بادام خام را به مدت دو ساعت در آب خیس کرده و پوست آن ها را بکنید سپس بکوبید. این خمیر را به صورت ناشتا میل کنید.

درمان کم خونی با کنجد

دانه های کنجد سرشار از آهن هستند. یک قاشق کنجد را در یک فنجان آب گرم بریزید و کمی صبر کنید. سپس دانه را له کرده و آبکش کنید. دانه های له شده را با لیوان شیر مخلوط کنید و به طور روزانه بنوشید.

درمان کم خونی با آب هویج، پرتقال و چغندر

این سه ترکیب برای افزایش میزان هموگلوبین بدن فوق العاده اند و نقش مهمی در درمان کم خونی دارند. کافی است دو عدد چغندر و دو عدد هویج را پوست بگیرید و حلقه حلقه کنید. سپس آن ها را با آب هویج داخل میکسر بریزید. مواد را میکس کنید و نوشیدنی حاصل را به صورت ناشتا میل کنید. این نوشیدنی را به مدت ۹ تا ۱۰ روز پشت سر هم مصرف کنید. سپس یک ماه صبر کرده و در صورت لزوم دوباره شروع کنید.

درمان کم خونی با عسل

عسل خواص بی شماری دارد و تاثیر آن در سرعت بخشیدن به ساخت هموگلوبین فوق العاده است. عسل علاوه بر آهن حاوی ترکیبات مفید دیگری مانند منگنز و مس نیز می باشد. بنابراین تاثیر زیادی در تقویت دستگاه ایمنی و رفع کم خونی نیز دارد.

پزشکین : با این خوراکی ها کم خونی را درمان کنید

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *