افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

با این برنامه غذایی همیشه سالم بماند

635297221885459778

  • تحقیقی که اخیرا در دانشگاه تافتس (Tufts) در ماساچوست انجام شد نشان داد که مردم یونان، بیشترین مصرف سبزیجات در جهان را دارند. یک وعده‌ی غذایی آنها ممکن است شامل سه تا چهار ‌پُرس سبزیجات باشد

ابستان است و فصل مسافرت‌های هیجان‌انگیز به نقاط مختلف دنیا. مسافرت، فرصتی است که با عادت‌های غذایی مردم نقاط مختلف آشنا شوید. در سراسر کشور خودمان، غذاهای محلی مختلف و متنوعی وجود دارد و عادت‌های غذایی هر منطقه با نقاط دیگر متفاوت است. اما اگر به کشورهای دیگر هم مسافرت کنید، می‌توانید با دید وسیع‌تری، بهترین و سالم‌ترین عادات‌ غذایی در سراسر دنیا را یاد بگیرید.

اگر برنامه‌ی سفر به دور دنیا را ندارید، نگران نباشید! چندین متخصص تغذیه‌ی معتبر عادت‌های غذایی سالم موردعلاقه‌شان از سراسر دنیا و چند دستور غذایی که از نقاط مختلف جهان الهام گرفته‌اند را با شما در میان می‌گذارند تا بتوانید در خانه‌ی خودتان آنها را امتحان کنید.

به سبزیجات بیشتر توجه کنید

تحقیقی که اخیرا در دانشگاه تافتس (Tufts) در ماساچوست انجام شد نشان داد که مردم یونان، بیشترین مصرف سبزیجات در جهان را دارند. یک وعده‌ی غذایی آنها ممکن است شامل سه تا چهار ‌پُرس سبزیجات باشد. النا پاراوانتس (Elena Paravantes) می‌گوید: «یکی از عادت‌های غذایی سالمی که ما در یونان داریم، این است که سبزیجات را به عنوان غذای اصلی مصرف می‌کنیم. ما سبزیجات فصلی را با روغن زیتون، گوجه فرنگی و ادویه‌های گیاهی می‌پزیم و یک بشقاب بزرگ از آن را با نان و پنیر فتا سرو می‌کنیم.»

کیتی سالیوان در وبلاگش به نام «آشپزخانه‌ی مامان» می‌نویسد: «در خیابان‌های مکزیک، دستفروش‌هایی هستند که میوه و سبزیجات تازه مثل انبه، پیکما (ریشه‌ی گیاهی در مکزیک) و خیار را به صورت تکه تکه شده و آماده‌ی خوردن همراه با برش‌های لیموترش و فلفل می‌فروشند. این همان چیزی است که من معمولا به عنوان تنقلات برای بچه‌هایم فراهم می‌کنم؛ گاهی هم برای تغذیه‌ی مدرسه‌شان می‌گذارم.»

رهاف ال بوچی (Rahaf Al Bochi) در مورد عادت غذایی‌شان در سوریه می‌گوید: «ما همه‌ی غذاهایمان را همراه با یکی از سبزیجات اصلی با سس‌های مختلف، گوشت ‌و خوراکی‌های دیگر می‌پزیم. مثلا «ماهاشی» غذایی است شامل کدو و بادمجان که همراه با برنج و فیله‌ی گوشت گاو در رب گوجه پخته می‌شود.»

پروتئین‌های گیاهی بیشتری مصرف کنید

کریسی بریزت، مدیر وبسایت ۸۰ Twenty Nutrition می‌گوید: «عدس، پای ثابت غذاهای هندی است و در واقع عدس یکی از سالم‌ترین خوراکی‌هاست. عدس فیبر و پروتئین بالا دارد و منبع غنی منگنز است. منگنز ماده‌ای معدنی است که برای جذب کلسیم و ثابت نگه داشتن قند خون لازم است. این ماده همچنین یکی از اجزای سوپراکسید دیسموتاز (SOD) است، ترکیبی که از سلول‌های سالم بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی و سرطان را کاهش دهد.»

به گفته‌ی دیانا سگریو دالی از وبسایت Teaspoon «کشورهای زیادی در قاره‌ی آفریقا از بادام‌زمینی و دانه‌های دیگر به خاطر پروتئین بالا و طعم خوبش استفاده می‌کنند. این پروتئین‌های گیاهی ارزان، برای وقت‌هایی که گوشت کافی مصرف نمی‌کنیم عالی هستند.»

سبزی را فراموش نکنید

رکسانا بگام از وبسایت Delicious Crescent می‌گوید هیچ کجا روش آشپزی‌ای ندیده که به اندازه‌ی شیوه‌ی تهیه‌ی غذاهای ایرانی سبزی‌های تازه داشته باشد. به گفته‌ی او «دستورهای غذایی در این شیوه‌ی آشپزی شامل مقدار زیادی سبزی تازه است. نتیجه غذاهایی است که هم مطبوع هستند و هم به دلیل وجود مواد شیمیایی گیاهی بسیار غنی و سالم است.»

بیشتر ماهی بخورید

اَبی شارپ (Abbey Sharp) از وبسایت آشپزخانه‌ی اَبی می‌گوید: «خیلی از کشورهای آسیایی مثل ژاپن بیشتر ماهی و کمتر گوشت قرمز مصرف می‌کنند. این مردم از فواید امگا۳، چربی‌های مفید برای قلب که بسیاری از ما از آن بی‌بهره‌ایم، بهره‌مند می‌شوند.

مغزها را فراموش نکنید

ویکی شانتا راتلنی، متخصص تغذیه مجله‌ی Lifestyle می‌گوید: «یکی از عادت‌های غذایی سالمی که از همه بیشتر دوست دارم، وارد کردن چربی‌های سالم در برنامه‌های غذایی است. مثل مردم کشورهای مدیترانه‌ای نظیر ترکیه، یونان و ایتالیا که دانه‌ها، مغزها و روغن زیتون را وارد وعده‌های غذایی و تنقلات‌شان می‌کنند. من از بین مغزها عاشق پسته، بادام و گردو هستم چون می‌شود راحت آنها را همه جا برد و برای کمک به سلامتی قلب در غذاها ریخت.»

چیزهای جدید را امتحان کنید

رهاف ال بوچی از وبسایت olive tree nutrition می‌گوید: «یکی از غذاهای پرطرفدار ما در سوریه فریکه(freekeh) است که از جوانه‌ی گندم برشته شده درست می‌شود. این ماده غذایی یکی از غلات کامل است و این روزها در غرب هم در حال جا افتادن است. فریکه دارای فیبر، ویتامین‌های گروه ب و پروتئین بالاست و دارای بافتی ترد و مغزمانند است.»

الیزابت شاو از وبسایت Shaw’s Simple Swaps می‌گوید: «من شیوه‌ی سنتی آشپزی هندی را به این خاطر که از ماست همراه با سبزی و ادویه‌ها به عنوان پایه‌ای برای طعم غذا استفاده می‌کند خیلی دوست دارم.»

چاشنی یادتان نرود

کریسی بریزت، مدیر وبسایت ۸۰ Twenty Nutrition می‌گوید: «یکی از چاشنی‌هایی که معمولا در اتیوپی استفاده می‌شود سِنافیش (Senafich) نام دارد، که خمیری خوشمزه و تند از خردل است. خردل سرشار از ریزمغذی‌های گیاهی است که ایزوتیوسیانات‌ها (Isothiocyanates) را می‌سازند، ترکیباتی که می‌توانند در جلوگیری از سرطان مؤثر باشند.»

کارا هارب استریت از وبسایت Street Smart Nutrition می‌گوید: «من برای خوشمزه‌تر کردن غذاهایم از سراسر دنیا الهام می‌گیرم و از سبزی‌ها و ادویه‌های بسیار متنوعی استفاده می‌کنم. ثابت شده است که استفاده از بعضی گیاهان و ادویه‌ها فواید زیادی برای سلامتی دارند، و در ضمن روش بسیار خوبی برای خوش‌طعم کردن غذا بدون مصرف زیاد نمک است. فلفل قرمز، فلفل سیاه، پاپریکا، سیر و خردل از چاشنی‌های مورد علاقه‌ی من هستند.»

از شیرینی‌های طبیعی استفاده کنید

کیتی سالیوان از وبلاگ «آشپزخانه‌ی مامان»می‌گوید: «در سفرهایی که به ترکیه و یونان داشتم متوجه شدم که مردم این کشورها بیشتر از میوه‌های تازه برای دسر استفاده می‌کنند تا شیرینی‌های شکردار. یاد گرفتم که اگر در خانه هم میوه‌های خوشمزه‌ی فصلی را انتخاب کنم و آنها را با سلیقه سِرو کنم (مثلا گاهی آنها را روی بستری از یخ خُردشده می‌گذارم)، به اندازه‌ی دسر‌های دیگر مورد استقبال قرار می‌گیرند.»

 

گردش کنید

بتسی رامیرز از وبسایت Hungry & Healthy می‌گوید: «در اروپا غذا یک تجربه و در ارتباط با جامعه است. آلمانی‌ها هم به ورزش اهمیت می‌دهند و مرتب رژه‌ی محلی‌شان به نام Volksmarch را اجرا می‌کنند که در آن افراد، به صورت دسته‌جمعی پیاده‌روی یا گردش می‌کنند. همچنین با در نظر گرفتن فعالیت‌هایی برای بچه‌ها، فضایی خانوادگی ایجاد می‌کنند.»

ربکا کلاید از وبسایت Be Truly Nourished می‌گوید: «در اسپانیا، در شهری که من زندگی می‌کردم زوج‌های مسن شب‌ها برای پیاده‌روی در شهر بیرون می‌رفتند. این راهی است برای افزایش فعالیت روزانه. از این طریق می‌توانید بعد از شام قند خون‌تان را کاهش دهید و زمان مفید و بی‌دغدغه‌ای را در کنار خانواده‌تان سپری کنید.»

ایمی گورین از وبسایت Amy Gorin Nutrition می‌گوید: «وقتی در اروپا سفر می‌کردم، زیاد به فروشگاه‌ها و بازارهای محلی می‌رفتم تا محصولات تازه تهیه کنم. الان هم این عادت را در خانه حفظ کرده‌ام تا یخچالم همیشه پر از میوه‌ها و سبزیجات تازه باشد.»

شما چه عادت‌های سالمی در محل زندگی خودتان یا در سفر یاد گرفته‌اید؟ با ارتباطاتی که امروزه در دسترس همه قرار دارد، خیلی راحت می‌توان در مورد فرهنگ‌های مختلف یاد گرفت و از تجربه‌های همدیگر استفاده کرد. غذاهای جدید را امتحان کنید و هر یک از این عادت‌ها را که می‌تواند به سلامتی‌تان کمک کند، در خانه‌ی خودتان به‌ وجود آورید تا زندگی سالم‌تری داشته باشید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *