افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

باورهای اشتباه در مورد مصرف سویا

%d9%be%d8%b1%d9%88%d8%aa%d8%a6%db%8c%d9%86-%d8%b3%d9%88%db%8c%d8%a7-760x400

  • سویا یک پروتئین گیاهی حاوی فیتواستروژن (استروژن گیاهی ضعیف) می باشد. اکثر مطالعات حاکی از این است که مصرف متعادل سویا در برنامه غذایی ریسک ابتلا به سرطان ها را کاهش می دهد

 

آیا شما از سویا استفاده می کنید و میدانید این ماده غذایی چه ارزش تغذیه ای دارد برخی بر این باورند استفاده از سویا برای سلامتی ما مضر است و در صورت زیاده روی در مصرف آن ممکن است دچار مشکلات تغذیه ای مختلف شویم بد نیست این باور تغذیه ای نادرست را اصلاح کنید به پاسخ متخصص تغذیه در این باره دقت کنید .

باورغلط تغذیه ای سویا :

سویا حاوی مواد سمّی است که استفاده مدام آن در رژیم غذایی مشکلات جدّی برای انسان ایجاد کرده و باعث ابتلاء به سرطان می شود.

✅پاسخ:

امروزه انواع سرطان ها در دنیا بسیار شایع می باشد. نوع غذا و تغذیه نقش بسیار مهمی در پیشگیری یا ابتلا به این سرطان بازی می کند. یکی از مواد غذایی بسیار بحث برانگیز در پیشگیری و یا ابتلا به انواع سرطان ها سویا می باشد. سویا یک پروتئین گیاهی حاوی فیتواستروژن (استروژن گیاهی ضعیف) می باشد. اکثر مطالعات حاکی از این است که مصرف متعادل سویا در برنامه غذایی ریسک ابتلا به سرطان ها را کاهش می دهد که البته این تاثیر بستگی به نوع فرآورده حاصل از سویا دارد به عنوان مثال غذاهای فرآوری شده و تخمیر شده حاصل از سویا می تواند خطر ابتلا به انواع سرطان را افزایش دهد، و در مقابل مصرف غذاهای غیر تخمیری از جمله توفو و یا شیر سویا یا دانه کامل سویا می تواند سبب کاهش ریسک ابتلا به سرطان ها شود. انجمن غذا و داروی امریکا توصیه می کند که مصرف روزانه ۲۵ گرم از محصولات غیر فرآوری شده سویا می تواند با کاهش دریافت چربی های اشباع و افزایش دریافت فیبر گردد. البته لازم به یاد آوری است که سویا حاوی ترکیباتی به نام فیتو استروژن ها هستند که شبیه به هرمون استروژن در بدن عمل می کنند که در مطالعات مختلف هنوز نقش این مواد بر روی تحریک هرمون ها به صورت کامل مشخص نشده است اما به طور کلی مصرف متعادل این ماده غذایی نمی تواد ریسک ابتلا به سرطان های سینه و پروستات را افزایش دهد. در برخی منابع نیز اشاره شده که مصرف سویا به میزان متوسط، به ویژه اگر قبل از بزرگسالی باشد از سرطان سینه جلوگیری می کند اما مصرف آن پس از ابتلا به سرطان های حساس به هورمون مثل سرطان سینه و رحم و برای زنان یائسه بحث برانگیز است. برخلاف زنان، مصرف سویا برای مرادن مبتلا به سرطان های حساس به هورمون مثل پروستات مفید است.

 

Θ به طور کلی بهتر است برای پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان ها نکات زیر را در زندگی روزمره به کار گیرید:

  • از مصرف چربی های جامد و چربی های حیوانی بپرهیزید و بیشتر از انواع گوشت های سفید استفاده کنید.
  • مصرف میوه و سبزی خود را افزایش داده و روزانه ۴۰۰ گرم انواع میوه ها و سبزی های متنوع استفده کنید.
  • از غلات کامل و نان های سبوس دار استفاده کنید.
  • مصرف نمک و شکر و مواد غذایی حاوی نمک و شکر را کاهش دهید.
  • روزانه سی دقیقه ورزش کنید.
  • سیگار و قلیان را کنار بگذارید

 

منبع : دکتر سلام

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *