افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

این عوامل در ایجاد سنگ کلیه نقش دارند

5185250112238237154175252153881076219072238

دانستنی های پزشکی در مورد سنگ کلیه و این که چه کسانی به سنگ کلیه مبتلا می شوند و بررسی عوامل سنگ کلیه لازم است بدانید این عوامل در ایجاد سنگ کلیه نقش دارند .

مصرف کم مرکبات
مصرف کم مرکبات و سبزيجات مي‌تواند به سنگ کليه منجر شود. برخي مرکبات داراي ماده اي است که استعداد توليد سنگ کليه را کاهش مي‌دهد. منيزيم نقش حياتي در کاهش خطر بروز سنگ کليه دارد؛ بنابراين، براي دريافت منيزيم کافي مصرف سبزيجات را افزايش دهيد زيرا نقش مهمي در جذب و تراکم کلسيم در بدن دارد. منيزيم پايين در بدن مي‌تواند کلسيم اضافه توليد شده را سمي کند و به مشکلاتي مانند سنگ کليه منجر شود.
مصرف زياد اسفناج
اسفناج سرشار از اکساليت است. اين ماده شيميايي به کلسيم مي‌چسبد و بايد از طريق ادرار دفع شود. تراکم زياد اين ماده، در ادرار باعث ايجاد سنگ کليه مي‌شود.
مصرف بيش از حد چاي يخ (آيس‌تي)
از آن جا که چاي سياه منبع اگزالات است، مصرف بيش از حد آن مي‌تواند خطر توليد سنگ را بيشتر کند. به تازگي گزارش شده است مردي در انگلستان که بيش از حد چاي يخ مصرف مي‌کرد به علت بالا بودن اگزالات کلسيم در ادرار، دچار از کارافتادگي کليه شد.
داروهاي ميگرن
‏مصرف داروي ميگرن باعث تغيير ميزان PH خون مي‌شود که خطر ايجاد سنگ کليه را افزايش مي‌دهد.
افراط در مصرف مسهل‌ها
افراط در مصرف مسهل‌ها (رونده‌ها)، با توانايي بدن در جذب و مصرف مواد مغذي تداخل ايجاد مي‌کند و ممکن است به عدم تعادل الکتروليت‌هاي بدن منجر شود که اين امر مي‌تواند خطر بروز سنگ کليه را افزايش دهد.افراط در مصرف مسهل‌ها مي‌تواند باعث کم شدن آب بدن نيزبشود.
سابقه خانوادگي
افرادي که سابقه خانوادگي سنگ کليه دارند، مستعدتر به ابتلاي اين بيماري هستند.
مصرف زياد نمک
مصرف زياد نمک ميزان کلسيم دفع شده توسط کليه‌ها را بالا مي‌برد و احتمال بروز سنگ‌کليه را سرعت مي‌بخشد. از خوردن غذاهاي فرآوري شده که سرشار از نمک است بپرهيزيد.
نوشابه خطر بروز سنگ کليه را افزايش مي‌دهد
اسيد فسفريک نوشابه، ادرار را اسيدي مي‌کند. بررسي‌هاي انجام گرفته، نشان مي‌دهد که مصرف نوشابه به بروز سنگ کليه منجر مي‌شود. حتي کودکان ۵ ساله‌اي که نوشابه و قند مصرف مي‌کنند احتمال بيشتري دارد دچار سنگ کليه شوند. همچنين مصرف زياد قند، اندازه کليه را افزايش مي‌دهد. حذف کردن نوشابه از برنامه غذايي، برگشت سنگ کليه را ۱۵درصد کاهش مي‌دهد.
عفونت مکرر ادراري
اين نوع عفونت مي‌تواند نشانه سنگ کليه باشد زيرا سنگ جريان ادرار را مسدود مي‌کند و به عفونت مکرر لوله ادراري منجر مي‌شود.
چاقي مفرط
زناني که بيش از ۲‌هزار و ۲۰۰‌کالري در روز مصرف مي‌کنند ۴۲درصد بيشتر مستعد ابتلا به سنگ کليه هستند. با بالا رفتن وزن احتمال ايجاد تغيير در دستگاه ادراري وجود دارد که ممکن است به ايجاد سنگ کليه منجر شود.
جراحي براي کاهش وزن
جراحي براي کاهش وزن، خطر بروز سنگ کليه را بيشتر مي‌کند؛ زيرا پس از اين نوع جراحي، ميزان اگزالات افزايش مي‌يابد.
IBS، يا سندروم بي‌قراري روده
‏بيماران مبتلا به ناراحتي‌هاي گوارشي مانند IBS، بيماري کرون و کوليت در معرض خطر بروز سنگ کليه قرار دارند؛ زيرا اين مشکلات با کاهش آب بدن باعث بروز سنگ کليه مي‌شود.
چه کساني در معرض بيماري هاي کليوي قرار دارند
-افراد بالاي ۶۰ سال
-بيماران ديابتي
-افراد با فشار خون بالا
-افرادي با پيشينه بيماري هاي قلبي و سکته مغزي
– داراي سابقه خانوادگي در زمينه بيماري هاي کليوي
-افراد سيگاري
-افراد چاق
پزشکین : این عوامل در ایجاد سنگ کلیه نقش دارند

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *