افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

این خوراکی های گران پر خاصیت هستند

این خوراکی های گران پر خاصیت هستند

  • گلوتن پروتئینی است که در گندم و جو وجود دارد. بیشتر ماکارونی‌هایی که در بازار پیدا می‌کنید دارای این پروتئین هستند. اما سیستم گوارش برخی از ما قادر به جذب این ماده نیست و تنها راه‌‌حل آن حذف گلوتن از برنامه غذایی است.

 

وقتی می‌گوییم محصول غذایی سالم منظور ما لزوما مواد غذایی ارگانیک نیست.محصولات غذایی سالم آنهایی هستند که افزودنی‌‌های شیمیایی به آنها اضافه نشده یا در حد مجاز و مطابق با استانداردها در تولید به‌کار رفته باشد. این محصولات معمولا نسبت به موادغذایی‌ای که به‌صورت تجاری تولید می‌شوند با بدن و متابولیسم آن سازگاری بیشتری دارند. اما لازم است بدانید که محصولات ارگانیک با هدف حفظ سلامت آب، خاک و ماده غذایی بدون هیچ‌گونه ماده شیمیایی تولیدشده و تمام فرایند آن از تولید تا بسته‌بندی و عرضه تحت کنترل استاندارد مخصوص محصولات ارگانیک است که هزینه بالایی دارد. دقت کنید که اگر بخواهید محصولاتی که در ادامه معرفی می‌کنیم را از نوع ارگانیک تهیه کنید باید هزینه بیشتری بپردازید.

لبنیات پروبیوتیک

سیستم گوارشی بسیاری از ما تحمل لاکتوز موجود در شیر را ندارد و خوردن کمی شیر یا فرآورده‌های آن ممکن است باعث ایجاد نفخ شود. لبنیات پروبیوتیک محصولاتی با باکتری‌های مفید هستند که پس از مصرف و ساکن‌شدن در روده می‌توانند به کم‌کردن اثر میکروب‌های مضر برای سیستم گوارشی کمک‌ کنند. خوردن این نوع لبنیات به جلوگیری از سرطان روده‌کوچک و کبد، بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش کلسترول خون و بهبود جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در غذا کمک می‌کند. علاوه بر این به افرادی که در حال مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها هستند، توصیه می‌شود زیرا از آن بخش از عوارض این دارو که مرتبط با دستگاه گوارش‌ است، جلوگیری می‌کند. هنگام خرید این محصولات باید برچسب تغذیه‌ای آن‌ را خوانده و اطمینان حاصل کنید که در میلی‌لیتر یا میلی‌گرم آن حداقل یک میلیون باکتری پروبیوتیک وجود داشته باشد، چرا که اگر از این مقدار کمتر باشد خواص ذکرشده را نخواهد داشت. در حال حاضر یک ماست ۹۰۰‌گرمی پروبیوتیک را می‌توانید با حدود ۳‌هزار و ۵۰۰تومان، پنیر پروبیوتیک ۳۰۰ گرمی را با حدود ۴‌هزار تومان و شیر یک لیتری با این خاصیت را حدود ۲‌هزار و ۵۰۰تومان بخرید.

ماکارونی‌های فاقد گلوتن

گلوتن پروتئینی است که در گندم و جو وجود دارد. بیشتر ماکارونی‌هایی که در بازار پیدا می‌کنید دارای این پروتئین هستند. اما سیستم گوارش برخی از ما قادر به جذب این ماده نیست و تنها راه‌‌حل آن حذف گلوتن از برنامه غذایی است. اما لازم نیست حتما به این بیماری مبتلا باشید تا از ماکارونی‌ها یا مواد فاقد گلوتن استفاده کنید، اگر پس از خوردن یک وعده ماکارونی تا یک روز بعد در معده‌تان احساس سنگینی می‌کنید می‌توانید سراغ نوع بدون گلوتن آن بروید. توجه کنید که تا چند سال پیش تنها نوع خارجی این محصول در بازار موجود بود اما مدتی است تولیدکننده‌های ایرانی برای نخستین‌بار توانسته‌اند ماکارونی سفید یا همان ماکارونی فاقد گلوتن و مواد افزودنی صنعتی را تولید کنند. این ماکارونی از گندم دیم که گندمی سخت‌تر و دراز‌تر از حد معمول است تهیه شده. هضم این نوع ماکارونی بسیار راحت بوده و تنها در ۳‌دقیقه حاضر می‌شود. قیمت یک بسته ۷۰۰‌گرمی آن حدود ۳ تا ۴ هزار تومان است. اگر بخواهید نوع خارجی آن را بخرید برای یک بسته ۵۰۰ گرمی باید حدود ۱۰تا ۱۵‌هزار تومان هزینه کنید.

روغن کنجد

روغن کنجد به‌دلیل ترکیب اسیدهای چرب غیراشباع به‌عنوان بهترین روغن برای استفاده در حرارت زیاد شناخته می‌شود، به همین دلیل برای سرخ کردن و پخت‌وپز می‌توان آن را به‌کار برد. این روغن به کاهش کلسترول بد خون، جلوگیری از برخی سرطان‌ها، سلامت پوست و مو، پیشگیری از پوکی استخوان و… کمک می‌کند. اما دقت کنید تمام این فواید به معنی آن نیست که هر میزانی از این روغن را در طول روز مصرف کنید. کالری این روغن نیز مانند روغن‌های دیگر است و استفاده بیش از حد آن باعث چاقی و مشکلات خاص دیگر می‌شود. توجه کنید که حتما از برند آشنای این محصول خرید کنید زیرا روغن‌های کنجد زیادی با این نام در بازار به فروش می‌رسد که با روغن‌های دیگر ترکیب شده و به‌دست شما می‌رسد. استان یزد و شهر اردکان مهم‌ترین تولید‌کننده‌های این روغن هستند که برندهای سنتی و قدیمی همگی در آنجا فعالیت دارند؛ می‌توانید این محصول را به آنها سفارش داده یا شخصا برای خرید مراجعه کنید. علاوه بر این لازم است به پروانه بهداشتی‌ای که روی محصول درج شده دقت کنید. یک بطری یک لیتری از این روغن را می‌توانید حدود ۲۰ تا ۳۰هزار تومان بخرید.

دانه کینوا

کینوا دانه یک گیاه سنتی ا‌ست که قدمتی ۵۰۰ساله دارد. این دانه در ارتفاعات بالای رشته‌ کوه‌های واقع در آمریکای جنوبی کشت می‌شود و به خاویار گیاهی معروف است. بله! دانه کینوا تقریبا گران است اما ارزش غذایی شگفت‌انگیزی دارد. کینوا را می‌توانید به‌عنوان غذای اصلی، در وعده صبحانه و در نان، شیرینی و حتی کیک و دسر استفاده کنید. کافی است آن را به‌مدت ۱۵‌دقیقه در آب بپزید و بعد آبکش کنید، سپس می‌توانید از آن در تهیه انواع غذاها استفاده کنید. دانه کینوا یک منبع کامل پروتئین است که آن را برای جلوگیری از کم‌خونی، تقویت سیستم ایمنی بدن، تنظیم قند خون، جلوگیری از شکل‌گیری نامناسب استخوان‌ها در کودکان و پوکی استخوان در سالمندان، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و… توصیه می‌کنند. جالب است بدانید که فضانوردان ناسا در سفرهای هوایی خود در هر وعده از کینوا استفاده می‌کنند. دقت کنید که دانه کینوا در ۳ رنگ طلایی(سفید)، قرمز و سیاه موجود است که طعم آنها کمی با یکدیگر متفاوت است. دانه کینوا طلایی متداول‌ترین نوع آن است و راحت‌تر در بازار پیدا می‌شود. در حال حاضر یک بسته ۲۵۰ گرمی از این محصول را می‌توانید حدود ۳۵‌هزار تومان بخرید.

پودر سبوس برنج

برنج سفیدی که ما می‌خوریم فاقد ویتامین‌‌های لازم برای بدن است. در واقع برای تهیه این برنج، سبوس آن دور ریخته می‌شود، حال آنکه این ماده، سرشار از ویتامین‌های مهم مثل ویتامین‌های گروه B است. سبوس برنج از ریزش مو جلوگیری می‌کند و با وجود ویتامین E و خاصیت آنتی‌اکسیدانی می‌تواند نقش یک ضد‌چروک پوست را داشته باشد. علاوه بر آن در تقویت اعصاب نیز مؤثر است و به بهبود عملکرد سیستم گوارشی کمک می‌کند. دقت کنید که شلتوک برنج را به‌عنوان سبوس به اشتباه نخرید، شلتوک پوسته‌ای زمخت بوده و خوراکی نیست اما سبوس برنج لایه نازک رویه برنج است که بین شلتوک و دانه سفید برنج قرار دارد. علاوه بر آن حتما از برند شناخته‌شده‌ای خرید کنید زیرا بیشتر سبوس‌های برنج در فرایند خشک‌کردن برنج در محیط‌های غیربهداشتی قرار می‌گیرند. درنظر داشته باشید که روزانه ۲ قاشق مرباخوری از این محصول را می‌توانید به ماست، شیر، سوپ، سالاد، خورش و.. اضافه کنید اما بهتر است بیش از این مقدار مصرف نشود. یک بسته یک کیلوگرمی از برند شناخته‌شده این محصول را می‌توانید حدود ۳۶ هزار تومان بخرید و مدت‌ها استفاده کنید.

منبع : الو دکتر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *