افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

این افراد مواظب گرمازدگی باشند

7890c7c03b3d3ed149d613ae9b4af64a

  • افراد مستعد گرمازدگی باید استراحت کافی و لازم را داشته باشند تا مزاجشان خنک شود و اگر استراحت کافی نداشته باشند بدن بیشتر به سمت گرمی و خشکی می رود و رطوبت بدن کاهش پیدا می کند.

 

طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان دکتر علیرضا زاهدی افزود: گرمازدگی (هایپرترمی) به معنی افزایش کنترل نشده دمای بدن و ناتوانی در دفع حرارت بدن است.

وی از خشک شدن دهان، زبان، گلو، گیجی و سردرد، نفس نفس زدن، نبض ضعیف و سریع، ضعف و بی حالی، گرفتگی و درد عضلات، ادرار زرد و تیره، صورت برافروخته که به مرور رنگ پریده می شود و بروز اختلالات روانی به عنوان علائم گرمازدگی نام برد.

وی ادامه داد: یکی از شش اصل ضروری حفظ سلامتی و تندرستی در طب سنتی، توجه به تغییر فصل آب و هوا یا همان تدابیر فصول است که برای پیشگیری از گرمازدگی بایستی تدابیر مربوط به فصول گرم سال به ویژه تابستان را رعایت کرد.

وی اظهار کرد: افراد با مزاج گرم و خشک بیشتر در معرض گرمازدگی قرار دارند بنابراین این افراد باید از تمام خوردنی ها و آشامیدنی هایی که حرارت بدن را بالا می برد و موجب خشکی می شوند پرهیز و حتی المقدور از غذاهای آب پز شده ساده بدون ادویه استفاده کنند.

این دستیار طب سنتی گفت: برای پیشگیری از گرمازدگی، نهار باید کم و سبک میل شود زیرا هوا در میانه روز بسیار گرم و قوه هاضمه نیز ضعیف است.

وی افزود: بنابراین غذای تناول شده در وسط روز نباید سنگین باشد و به طور کلی وعده های غذایی باید سبک و زود هضم انتخاب شود و آش آلو، سوپ جو، آش غوره ،آب دوغ خیار گزینه های مناسبی در این زمینه هستند.

وی گفت: افراد مستعد گرمازدگی باید استراحت کافی و لازم را داشته باشند تا مزاجشان خنک شود و اگر استراحت کافی نداشته باشند بدن بیشتر به سمت گرمی و خشکی می رود و رطوبت بدن کاهش پیدا می کند.

زاهدی برای پیشگیری از گرمازدگی توصیه های دیگری کرد و گفت: حمام کردن، شنا کردن، پوشیدن لباس هایی با جنس نازک و گشاد، ورزش های سبک، قرار نگرفتن زیر نور مستقیم خورشید، مصرف خوردنی ها و آشامیدنی هایی با مزاج سرد و تر (برای افراد گرم مزاج) از دیگر عوامل پیشگیری از بروز گرمازدگی است.

وی بیان کرد: میل کردن تخم شربتی، خاکشیر، شربت نعناع، هندوانه، خیار یا شربت خیار با سکنجبین، شربت آبلیمو، آلبالو، گلاب، به لیمو، تخم خیارین (خیار، کدو، خربزه، هندوانه)، دم کرده عناب و زرشک به همراه شکر و دوغ ترش برای درمان گرما زدگی مناسب هستند.

وی گفت: مالیدن روغن بنفشه به بدن و سر برای جلوگیری از گرمازدگی و سردرد مفید است.

زاهدی اظهار کرد: سالمندان، کودکان، مادران باردار و شیرده و افرادی که از داروهای مدر (ادرار آور)، آرامبخش، ضدجنون و خواب آور استفاده می کنند و همچنین بیماران قلبی عروقی بیش از دیگران در معرض ابتلا به گرمازدگی هستند.

وی افزود: توصیه می شود افراد از مصرف بی رویه آجیل و مغزها خوداری کنند زیرا موجب افزایش حرارت بدن می شود.

وی اضافه کرد: استفاده از روغن های گیاهی مانند زیتون و نارگیل نیز برای آشپزی توصیه می شود.

زاهدی تصریح کرد: بیشتر مردم از فصول گرم سال برای مسافرت استفاده می کنند و این افراد باید خود را از حرارت مستقیم نور خورشید دور نگهدارند بخصوص سر و سینه خود را بپوشانند.

وی ادامه داد: در حین سفر خوردن عصاره میوه جات و قاووت جو و بوییدن گل سرخ که آرامبخش است و از بروز تنش های عصبی در اثر گرما جلوگیری می کند مفید است.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *