افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

اوج ابتلا به سرطان در فصل تابستان

اوج ابتلا به سرطان در فصل تابستان

  • متأسفانه اين روزها با فرارسيدن فصل گرما جوانان اغلب به‌منظور برنزه شدن، خود را براي آفتاب گرفتن آماده مي‌كنند، غافل از آنكه مواجهه بيش از اندازه با نور آفتاب مي‌تواند باعث به‌وجود آمدن لك‌هاي پوستي مانند كك ومك روي صورت، سر شانه‌ها، پشت، قفسه سينه و نيز دست‌ها و بازوها شود.

تابستان گرم با آفتاب داغ که از راه می‌رسد استخرهای روباز کار و بارشان حسابی سکه می‌شود و در این بازار مکاره با دستگاه‌های چاپ اسکناس رقابت می‌کنند.

تب برنزه شدن چند سالي است آنقدر فراگير شده كه به هر طرف كه چشم مي‌اندازيد دختران و حتي پسراني را مي‌بينيد با چهره‌هايي آفتاب سوخته كه به‌اصطلاح خود را با مد روز برنزه كرده‌اند. ديگر چند سالي مي‌شود كه معيارهاي زيبايي تغيير كرده و ديگر پوست سفيد طرفداري ندارد. در گذشته افراد سعي مي‌كردند تا با استفاده از كرم‌هاي سفيد كننده، پوست خود را روشن كنند اما حالا بازار تيره‌پوست‌هاست حسابي داغ‌تر است. استخرهاي روباز و دستگاه‌هاي سولاريوم نخستين انتخاب براي برنزه كردن رنگ پوست است.

مضرات آفتاب داغ

وارد استخر كه مي‌شويم هر كسي بطري يا تيوپي از كرم يا روغن يا معجون خانگي مخصوص به‌دست گرفته و ادعا مي‌كند فرمول او پوستش را خوش‌رنگ‌تر از بقيه خواهد كرد. از قهوه گرفته تا آب هويج و گوجه‌فرنگي و انواع و اقسام روغن‌هاي زيتون، آب نمك و… همگي از فرمول‌هاي برنزه شدن زير اشعه آفتاب است كه توسط افراد براي يكديگر تجويز مي‌شود. برخي‌ها هم معتقدند لوسيون‌هاي آماده كارخانه‌اي از همه بهتر و امن‌تر هستند. حالا اينكه برنزه شدن به تحمل آفتاب داغ و سوختگي و التهابات پوستي و شايد سرطان مي‌ارزد يا نه، موضوعي است كه به‌خودتان مربوط مي‌شود و اما قبل از اينكه عينك و حوله و شيشه روغن زيتون را برداريد و خود را در ميان آفتاب سوزان و دستگا‌هاي سولاريوم رها كنيد كمي هم به مضرات تابش نور مستقيم خورشيد بر بدنتان فكر كنيد.

پيري زودرس در انتظار آفتاب سوخته‌ها

دكتر سليماني در اين‌باره مي‌گويد: متأسفانه اين روزها با فرارسيدن فصل گرما جوانان اغلب به‌منظور برنزه شدن، خود را براي آفتاب گرفتن آماده مي‌كنند، غافل از آنكه مواجهه بيش از اندازه با نور آفتاب مي‌تواند باعث به‌وجود آمدن لك‌هاي پوستي مانند كك ومك روي صورت، سر شانه‌ها، پشت، قفسه سينه و نيز دست‌ها و بازوها شود، همچنين آفتاب مي‌تواند زمينه پيري زودرس پوست و ابتلا به سرطان‌هاي پوستي در سال‌هاي آينده را فراهم كند. مضرتر از اين عادت استفاده از سالن‌هاي سولاريوم است كه سرطان زا بودن آنها به اثبات رسيده است. متأسفانه تعداد قابل توجهي از افراد بدون توجه به هشدارهاي متخصصان پوست همچنان از اين كابين‌ها براي برنزه شدن موقت استفاده مي‌كنند. نتايج يك پژوهش‌ نشان داده است كساني كه بيش از يك‌بار در ‌ماه به سولاريوم مي‌‌روند، حداقل ۵۵درصد بيشتر از بقيه در معرض خطر ابتلا به ملانوم بدخيم قرار مي‌گيرند. ملانوم بدخيم، بدترين نوع سرطان پوست است.

برنزه كردن امن يا سالم وجود ندارد

در مجموع بايد گفت كه هيچ پزشكي آفتاب گرفتن يا به‌اصطلاح معمول حمام آفتاب را تأييد نمي‌كند. در واقع چيزي به نام برنزه كردن امن يا سالم وجود ندارد. اما اين حرف نتوانسته است مردم را از رفتن به استخر يا ساحل و آفتاب گرفتن براي به‌دست آوردن پوستي طلايي و درخشان، منصرف كند. اينكه شخصي ۲ يا ۳ ساعت زير نور خورشيد قرار گرفته و به‌اصطلاح حمام آفتاب مي‌گيرد بسيار براي بدن خطرناك است. حتي حمام آفتاب در كنار استخر فرقي با حمام آفتاب در كنار دريا هم ندارد. تابش مستقيم آفتاب در هر جا به‌مدت زمان طولاني باعث صدمه به پوست خواهد شد. آب دريا نيز هيچ تأثيري روي برنزه‌تر شدن پوست ندارد. اما آنچه دراستخرهاي روباز بيشتر از همه به چشم مي‌آيد روغني است كه روي آب جريان دارد.سليماني در اين‌باره هم مي‌گويد: روغن‌هاي مختلف كه روي بدن افراد براي بهتر برنزه شدن ماليده مي‌شود خود مي‌تواند منبعي جهت ورود ميكروب‌ها و ايجاد بيماري‌هاي پوستي باشد. به همين دليل رعايت نكات ايمني از مهم‌ترين موضوعات است كه متأسفانه در استخر‌هاي روباز رعايت نمي‌شود.

خشكي پوست

وي مي‌گويد:به‌علت جريان هوا در محل استخرهاي روباز، چنانچه فرد بعد از شنا خود را خشك نكند و نپوشاند، به‌تدريج دچار خشكي پوست مي‌شود، خصوصا افرادي كه پوست خشك دارند و يا داراي زمينه آتوپيك (اگزماي ارثي) هستند. اينگونه افراد، بعد از استخر احساس سوزش و خارش در پوست مي‌كنند و مي‌بايد علاوه بر خشك كردن بدن و پوشاندن آن، از كرم‌هاي مرطوب‌كننده و نرم‌كننده نيز استفاده كنند.

روايت افراد آسيب‌ديده از حمام آفتاب‌

مهناز.ه، درباره مشكلات ناشي از حمام آفتاب مي‌گويد: اولين باري كه تصميم گرفتم پوستم را برنزه كنم، به يك استخر رو باز رفتم و از ساعت ۱۰صبح تا ۳بعد ازظهر زير آفتاب بودم. نمي‌‌دانستم كه بايد يك ربع تا نيم ساعت زير آفتاب بخوابم. فكر مي‌‌كردم هر چه بيشتر زير آفتاب بمانم پوستم خوش‌‌رنگ‌تر مي‌شود. وقتي بلند شدم تمام بدنم جلز و ولز مي‌‌كرد. درد شديدي در پوستم داشتم.آن شب تا صبح تنم مي‌سوخت انگار آب جوش روي بدنم ريخته باشند. فردا پوستم پر از تاول‌هاي ريز و درشت شده بود. دكتر رفتم. تجويز دكتر آمپول و كلي پمادهاي سوختگي بود براي فرونشاندن التهاب و حساسيت پوستم.

زهرا. م ،در اين باره مي‌گويد: در هفته ۲بار آفتاب مي‌گرفتم اوايل مشكلي نداشتم اما كم كم متوجه شدم كه پوستم دچار كك و مك و چين و چروك شده است.بعد از مدتي هم بدنم شروع كرد به پوست پوست شدن و سوزش و التهاب. اين در حالي بود كه من فقط دوست داشتم پوستم تيره شود و حالا چند ماهي‌ است كه دچار بيماري پوستي شده‌ام و تحت درمان هستم. پزشكان مي‌گويند به‌دليل آفتاب سوختگي شديد و آلودگي آب استخر به اين مشكل دچار شده‌ام.

 

منبع : سلامت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *