افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

انواع میگرن و سردرد را بشناسید

1

 

  • در موردمیگرن انواع متعددی از آن توصیف شده اندکه شایعترین آنها عبارت اند از: میگرن معمولی)میگرن بدون وجود پیش درآمد( و میگرن کلاسیک ) میگرن همراه با مرحله پیش درآمد( .

میگرن، نوعی اختلال سردرد است که با ترکیب متنوعی از تغییرات عصبی و گوارشی مشخص می شود. درد میگرن اغلب اوقات به صورت درد ضربان دار یک طرفه است که ابتدا خفیف است وکم کم شدید میشود. دردهای میگرنی در همه موارد با بی اشتهایی و تهوع و گاهی اوقات با استفراغ همراه هستند.

درهنگام حملات میگرنی، بیماران به وضوح دچار تحمل نکردن نور هستند و برای استراحت، به محلی تاری می روند. ممکن است تحمل نکردن صدا و گاهی اوقات تحمل نکردن بوها نیز وجود داشته باشد. در کودکان، میگرن اغلب با حملات دردشکم، بیماری حر کت و اختلالات خواب همراه است.

شروع دیررس میگرن)در سنین بالای ۵۰ سال( نادر است؛با وجود این، عود میگرنی که بهبود یافته است، غیرمعمول نیست. تشخیص بیماری براساس خصوصیات سردرد و علایم همراه صورت می گیرد. چرا که نتایج معاینه فیزیکی و مطالعات آزمایشگاهی به طور معمول طبیعی است.

در موردمیگرن انواع متعددی از آن توصیف شده اندکه شایعترین آنها عبارت اند از: میگرن معمولی)میگرن بدون وجود پیش درآمد( و میگرن کلاسیک ) میگرن همراه با مرحله پیش درآمد( .

تظاهر میگرن، بصورت یک درد ضرباندار و شدید است که معمولاً درد دریک طرف سر بیمار شکل مي گیرد.

میگرن در زنها سه برابر مردان شیوع دارد. بعضي افراد قادر هستند که آغاز یک حمله میگرنی را با حالت هایي که به آن اورا گفته مي شود، تشخیص دهند )اورا شامل اختلالات دیداري است که بصورت جرقه هاي نوري آشکار مي شود( .استرس یا اضطراب مي تواند آن را تحریک کند.

افرادي که دچار میگرن هستند با شرایطي مثل غذاهاي محرک، اختلال در خواب، قرار گرفتن در معرض نور شدید، ویا (در زنان) بهم خوردگي هورموني مي توانند تجربه میگرن را مجدداً داشته باشند. در اغلب موارد سابقه فامیلي میگرن وجود دارد.

دردهاي شدید، حالت تهوع و استفراغ، حساسیت به نور، بي حالي، مشکل در گفتار، بیزاري از بوها، نور هراسي و تعرق علایم میگرن هستند. برای آنکه راه مقابله با این درد آزار دهنده مزمن را انتخاب کنیم بهتر است انواع آن را بشناسیم تا با آگاهی کامل به آن حمله کنیم.

انواع سردرد:

سردرد تنشی:

سردرد تنشی یک سردرد انقباضی فراگیر باند مانند ( مثل اینکه دور سر را با یک باند یا پارچه محکم ببندند) است و معمولا ناشی از انقباض عضلات ناحیه های پیشانی، گردن و شانه هاست. استرس، اضطراب، خستگي يا مصرف داروهاي مختلف بخصوص داروهاي كافئين دار مي تواند باعث بروزاين نوع سر درد شوند. اغلب با تنش یا قراردادن سر بر روی مکان سفت و محکم شروع می شود.

آیا می دانید که: سردرد تنشی، شایع ترین نوع سردرد است، ۷۸ درصد از سردردها را در بر می گیرد.

سردرد میگرنی:

دليل علمي بروز ميگرن تغيير سايز عروق داخل يا روي سطح مغز مي باشد. اما عواملي همچون ارث،خستگي مفرط، استرس، كم خوابي يا زياد خوابي، احساس گرسنگي زياد، مصرف كافئين، قرار داشتن در دوره قاعدگي و مصرف مواد غذايي مختلف مثل گوشت به مقدار زياد، غذاهاي چيني، سس سويا، پيتزا، هات داگ، بادام زميني، جگر مرغ، شكلات و الكل در بروز آن بسيار موثر هستند .

آیا می دانید که ۹۴ درصد از مردمی که با شکایت سردردبه دکتر مراجعه می کنند واقعاً میگرن دارند؟ ۵۰ درصد از مردمی که میگرن دارند تشخیص میگرن را دریافت می کنند.
سردرد سینوسی : در صورت عفونت حاد سینوس شما امکان دارد که دچار سردرد شوید معمولا این سردرد با تب و درد شدید در بالای سینوس همراه است.

آیا شما می دانید که سردرد سینوسی تشخیص بالینی است به صورت گسترده ای پذیرفته شده است. در حالی که متخصصان بسیاری آن را علت غیر معمول سردردهای راجعه ( عود کننده) در نظر می گیرند.

تقریباً ۵۰ درصد مردم مبتلا به میگرن ریزش اشک از چشم یا گرفتگی بینی در زمان حمله سردرد خود دارند. تقریباً ۹۰ درصد مردمی که به عنوان مبتلا به سردرد سینوسی تشخیص داده شده اند واقعاً میگران دارند.

۱- سردرد خوشه ای :

آیا شما میدانید که این نوع سردرد نادر است و تنها ۲/۱۱ درصد از جمعیت عمومی را تحت تأثیر قرار می دهد این سردرد خیلی شدید است و عموماً در اصراف چشم و شقیقه روی می دهد به صورت میانگین ۲۰ دقیقه تا ۲ ساعت ادامه می یابد در این افراد ریزش اشک از چشم و آبریزش بینی شایع است. اما این علائم در انواع دیگر سردرد هم دیده می شود. سردرد خوشه ای یک نوع میگرن نیست این نوع سردرد تشخیص و درمان خاص و منحصر به فرد خود را دارد.

۲- سردرد مزمن روزانه:

علت های بسیاری برای سردرد مزمن روزانه وجود دارد اما شایع ترین علت داشتن سابقه ابتلا به میگرن و استفاده بیش از حد از داروهاست که باعث می شود این سردردها مزمن شوند از هر ۲۰ نفر یک نفر سردرد مزمن روزانه دارد.

چرایی ایجاد میگرن هنوز پس از سال ها پژوهش چرایی ایجاد این سردرد مشخص نشده است. درد میگرن در اثر تورم رگهای خونی و اعصاب اطراف مغز که به ساقه مغز معروف است، ایجاد می شود.

به نظر می آید یک ماده شیمیایی موجود در مغز به نام سروتونین نقش اصلی را در این بیماری داشته باشد، گرچه هنوز عاملی که مایه این دگرگونی های در فعالیت ساقه مغز و سطح سروتونین می شود به خوبی شناخته نشده است.

علل دیگر

انتقال دهنده عصبي سرتونين)ميگرن مي تواند با كاهش سطوح سروتونين و يا تغييراتي در آن به وجود آيد(، گرسنگي تغيير در آب و هوا، خستگي، استرس هاي روحي، عادت ماهيانه و تغييرات هورموني،نورهاي درخشان و شديد، برخي داروها )مثل قر صهاي ضدبارداري، داروهاي متسع كننده عروقي( هم می توانند از دلایل دیگر میگرن باشند.

از دید روانشناسی محرک و علت اصلی میگرن، استرس است. از نظر فیزیولوژی میگرن هم به دلیل اختلال در جریان خون و هم به دلیل اشکالات الکتروفیزیولوژیک به وجود می آید.

درمان میگرن در درمان سردرد شما می توانید از روش سنتی آن یعنی دارواستفاده کنید و یا درمان های جدیدتر و جدیدتر و جدیدترو البته مفیدتر و مفیدتر و مفیدتر؛ انتخاب با شماست! بهتراست برای انتخاب روش درمان از مقایسه اثرات درمان های مختلف بهره ببرید.

دارودرماني هيچ داروي خاصي نسبت به ديگر داروها ارجحيت ندارد و اثر قطعي از هيچكدام از آنها مورد انتظارنيست. ضمن اينكه از عوارض جانبي دارو نيز نبايد صر فنظركرد.

درمان رفتاری چهار نوع درمان رفتاری برای سردرد مطرح می شود، این درمان ها شامل آموزش پسخوراند زیستی،آرام سازی یا ریلکسیشن، آموزش پسخوراند زیستی به همراه ریلکسیشن ودرمان شناختی – رفتاری است.

درمان شناختی – رفتاری درمان شناختي-رفتاري ازطريق تغيير افکار، ارزيابي حوادث و وقايع، ارزيابي تفکرات و الگوي پاسخ به حوادث استرس زاي زندگي، رفتار فرد را اصلاح و يا تغيير مي دهد. اين مداخلات فرد را از نقش فرايندهاي تفکر در پاسخ به وقايع استرس آميز و ارتباط بين استرس و سردرد آگاه مي سازد.

ریلکسیشن ریلکسیشن راهی است برای رسیدن به تعادل جسمی و روانی که می تواند درزندگی روزمره بسیار کاربرد داشته باشد.این باور وجود دارد که سردرد به واکنش بدن به وقایع فشارزای روزمره مرتبط است. ریلکسیشن روشی است برای شناسایی نشانه های تنش در بدن و کاهش آنها قبل از آنکه سبب سردرد شوند.

درمان با نوروفيدبک نوروفيدبك در بهبود سردردهاي ميگرني و تنشي بسيار موفقيت آميز نشان داده است. هدف اصلي از آموزش نوروفيدبك بهبود خودتنظيمي مغز است و با القا تغييراتي در حالات فيزيولوژیكي مغز، سبب بالارفتن آستانه آغاز سردرد در مغز مي شود.

اين یك فرايند يادگيري است. بيشتر از ۸۰ درصد افرادي كه دوره آموزش خود را تكميل كرد ه اند درباره بهبود سندروم هاي سردرد خود گزارش داده اند. نوروفيدبك مستقيما عملكرد دستگاه اعصاب مركزي را هدف قرار مي دهد، جايي كه ميگرن ظاهرمي شود.

ما در آتیه دریافته ایم که آموزش به منظورکاهش فعالیت امواج ۳-۵ هرتز و ۲۸ – ۲۳ هرتز در دو طرف مغز، همزمان با افزایش فعالیت در موج ۱۴ هرتز در سمت راست و امواج -۱۸ ۱۵ هرتز در سمت چپ، میگرن را برطرف مي کند. به عبارت دیگر، براي ایجاد میگرن، CNS با ید امواج قوي ۳-۵ هرتز و ۲۸ – ۲۳ هرتز از دو طرف، همراه با امواج ضعیف ۱۴ هرتز در سمت راست و ۱۸ – ۱۵ هرتز در سمت چپ تولیدکند.

درمان با بیوفیدبک برای درمان میگرن، بیوفیدبک کارکردهای مناسبی دارد. بیوفیدبک یک درمان جامع روانی/فیزیولوژیک را فراهم می کند که شامل کاهش بی ثباتی های عروقی و الکتریکی در بدن است.

براي افزايش کارايي در درمان، معمولا بيوفيدبک همراه با تکنيک آرام سازي مورد استفاده قرار می گيرد. لازم به ذكر است كه در اين روش هيچ دستكاري در بدن بيمار صورت نمي گيرد و تنها خود بيمار است كه به طور ارادي و آگاهانه كنترل خود را بر اندام اعمال مي كند.

بررسي هاي فراتحليلي نشان داده اند که بيوفيدبک، درماني موثر با متوسط اثربخشي ۴۰ درصد و با کاهش باليني علایم ميگرن همراه با دارو مي باشد. شدت و مدت حملات ميگرن به وسیله بيوفيدبک نسبت به دارو درماني بيشتر کاهش مي يابد.

علاوه بر اين بيوفيدبک سبب کاهش نشانه هاي افسردگي و اضطراب مرتبط با ميگرن شده و با افزايش خودکارآمدي سبب بهبود فرايندهاي شناختي مي شود.

دو روش متداول بيوفيدبک در درمان سردرد، بيوفيدبک حرارتي يا روش گرم کردن دست است که براي ميگرن مورد استفاده قرار مي گيرد و « بیوفیدبک برق نگارماهيچه اي » که در درمان، سردرد تنشي استفاده مي شود.

«بیوفیدبک حرارتی » واکنش بیش از حد عروق نسبت به استرس را کاهش می دهد و نوروفیدبک )بیوفیدبک مبتنی بر EEG ( بی ثباتی های الکتریکی مغز را کم می کند.در بيوفيدبك ابتدا با وسايل ديداري و شنيداري كنترل براعمال غير ارادي آموزش داده مي شود و سپس بدون كمك دستگاه اين كنترل صورت مي گيرد و با ارایه تمرين، فرد مهارت كنترل اعمال را به دست مي آورد.

هدف «بيوفيدبک حرارتي » ، کنترل حرارت دست است. در اين روش يک ترميستور)مقاومت گرمايي( به منظور اندازه گيري دماي پوست فرد به انگشتانش وصل مي شود.

سپس از اوخواسته مي شود به طور آگاهانه دماي دست خود را افزايش دهد. در حاليکه فرد سعي در گرم نمودن دست خود دارد مانيتوري با نشان دادن درجه حرارت يا با ايجاد صدايي که با افزايش دما شدت مي يابد به کاربر خود فيدبک مي دهد.

از آنجايي که جريان خون در ميگرني ها در بخشي از سرشان افزايش و در بخش ديگر کاهش مي يابد، بنابراين يک بيمارميگرني مي تواند با تغيير حرارت بخش ديگري از بدن، براي مثال در اینجا دست، از طريق بيوفيدبک جريان خون اضافي را از سر به سمت دست خود به جريان در آورد. اين امر سبب کاهش اتساع و تورم رگ هاي سر شده در نتيجه سرگيجه،تهوع، درد و ساير علایم ميگرني کاهش مي يابد.

اين درمان در کاهش نشانه هاي ميگرن بسيار اثربخش بوده وبه دليل اينکه درمان غيردارويي مي باشد از آن مي توان براي کودکان، زنان باردار و شيرده استفاده کرد.بهترين زمان براي بکارگيري اين درمان در مراحل اوليه درمان مي باشد

فرايند «برق نگاري ماهيچه اي » نيز همانند بيوفيدبک حرارتي است با اين تفاوت که الکترودها يا سنسورهايي به منظور اندازه گيري تنش عضلاني به عضلات صورت، گردن يا شانه ها متصل مي شود. بيوفيدبک در مقايسه با دارودرماني اثربخشي بيشتر يا برابردارد و علاوه بر اين عوارض جانبي دارو را نيز در پي ندارد.

پيشگيري درازمدت، کاهش شدت، تکرار و طول مدت حمله هاي ميگرن اين درمان را از درمان هاي ديگر متمايزمي سازد. با اين وجود ترکيب بيوفيدبک با دارو در درمان ميگرن موثرتر است.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *