افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

انزال دیررس از علایم تا علل و درمان

  • اختلالات جنسی شایع در مردان را می توان به سه دستۀ بزرگ تقسیم کرد: اختلال در میل جنسی، اختلال در نعوظ، و اختلال در انزال. خود اختلال در انزال ۵ نوع شایع دارد که عبارتند از: انزال زودرس، انزال دیررس، ناتوانی در رسیدن به انزال، انزال دردناک و عدم انزال. فرایند انزال در مردان تحت کنترل سیستم عصبی خودکار می باشد.

 

انزال دیررس عبارت است از تاخیر در انزال به میزانی که سبب ناراحتی بیمار گردد. در انزال دیررس زمان رسیدن به انزال به مقدار زیاد مثلا به ۶۰-۴۵ دقیقه یا بیشتر افزایش می یاید. حدود ۴ درصد مردان مبتلا به انزال دیررس هستند. اختلالات جنسی شایع در مردان را می توان به سه دستۀ بزرگ تقسیم کرد: اختلال در میل جنسی، اختلال در نعوظ، و اختلال در انزال. خود اختلال در انزال ۵ نوع شایع دارد که عبارتند از: انزال زودرس، انزال دیررس، ناتوانی در رسیدن به انزال، انزال دردناک و عدم انزال. فرایند انزال در مردان تحت کنترل سیستم عصبی خودکار می باشد. بنابراین یک مرد نمی تواند انزال خود را تحت کنترل در آورد. اینکه کدام قسمت از مغز انزال را کنترل می کند، دقیق مشخص نمی باشد. انزال دیررس عبارت است از تاخیر در انزال به میزانی که سبب ناراحتی بیمار گردد. در بیش از ۸۰ درصد مردان فرایند انزال ظرف ۵-۲ دقیقه اتفاق می افتد.

علایم در انزال دیررس زمان رسیدن به انزال به مقدار زیاد مثلا به ۶۰-۴۵ دقیقه یا بیشتر افزایش می یاید.

علل جراحی روی دستگاه تناسلی مثل جراحی پروستات/ بیماری پارکینسون/ بیماری بخش ساکرال طناب نخاعی/دیابت و… مصرف زیاد الکل/ کوکایین مصرف دارو از قبیل متیل دوپا/ فنوتیازین ها/ ضد افسردگی ها عوامل روانشناختی: ترس یا تردید در مورد حاملگی شریک جنسی رابطه جنسی را گناه آلود تلقی کردن از دست دادن جاذبه برای شریک جنسی یا توقعات شریک جنسی برای تعهد بیشتر اضطراب ، خشم یا براشفتگی نسبت به شریک جنسی بازتاب مشکلات بین فردی تمایلات خوداگاه یا ناخوداگاه زنا با محارم افراد مبتلا به این اختلال معمولا از خانواده سختگیر و متعصب با دید منفی نسبت به مسایل جنسی برخاسته اند و اکثزا در روابط غیر جنسی با دیگران هم دچار مشکل هستند و نمیتوانند با کسی صمیمی شوند و بیشتر در مردان مبتلا به اختلال وسواسی جبری دیده می شود. گاها وقتی انزال میکنند ارگاسم آنها لذت بخش نیست.  یکی از علل انزال دیررس تحریکات جنسی ناکافی است. مردانیکه بصورت دائم در حال تحریک جنسی هستند، ممکن است سرانجام دچار انزال دیررس و یا عدم انزال شوند. مردانیکه همیشه یک نوع از تحریک جنسی را تجربه می کنند (مثل خود ارضائی) ممکن است در مواجهه با یک تحریک جنسی متفاوت (رابطه زناشوئی طبیعی) نتوانند به ارضاء جنسی برسند. شاید مهمترین بیماری که سبب انزال دیررس می شود، دیابت یا مرض قند باشد. در این بیماری بعلت آسیب به اعصاب دخیل در انزال، انزال دیررس یا عدم انزال ایجاد می شود. این بیماران معمولا دارای اختلال در نعوظ نیز هستند.

عوامل خطرساز جراحی روی دستگاه تناسلی مثل جراحی پروستات/ بیماری پارکینسون/ بیماری بخش ساکرال طناب نخاعی/دیابت و… مصرف زیاد الکل/ کوکایین مصرف دارو از قبیل متیل دوپا/ فنوتیازین ها/ ضد افسردگی ها عوامل روانشناختی: ترس یا تردید در مورد حاملگی شریک جنسی رابطه جنسی را گناه آلود تلقی کردن از دست دادن جاذبه برای شریک جنسی یا توقعات شریک جنسی برای تعهد بیشتر اضطراب ، خشم یا براشفتگی نسبت به شریک جنسی بازتاب مشکلات بین فردی تمایلات خوداگاه یا ناخوداگاه زنا با محارم افراد مبتلا به این اختلال معمولا از خانواده سختگیر و متعصب با دید منفی نسبت به مسایل جنسی برخاسته اند و اکثزا در روابط غیر جنسی با دیگران هم دچار مشکل هستند و نمیتوانند با کسی صمیمی شوند و بیشتر در مردان مبتلا به اختلال وسواسی جبری دیده می شود. گاها وقتی انزال میکنند ارگاسم آنها لذت بخش نیست.  یکی از علل انزال دیررس تحریکات جنسی ناکافی است. مردانیکه بصورت دائم در حال تحریک جنسی هستند، ممکن است سرانجام دچار انزال دیررس و یا عدم انزال شوند. مردانیکه همیشه یک نوع از تحریک جنسی را تجربه می کنند (مثل خود ارضائی) ممکن است در مواجهه با یک تحریک جنسی متفاوت (رابطه زناشوئی طبیعی) نتوانند به ارضاء جنسی برسند. شاید مهمترین بیماری که سبب انزال دیررس می شود، دیابت یا مرض قند باشد. در این بیماری بعلت آسیب به اعصاب دخیل در انزال، انزال دیررس یا عدم انزال ایجاد می شود. این بیماران معمولا دارای اختلال در نعوظ نیز هستند.

عوارض تاثیر نامطلوبی در روابط جنسی با شریک جنسی تان می گذارد و اینکه زن این تصور را داشته باشد که مردش توان انزال ندارد مسئله ناراحت کننده ای هست. گاهی کار به جدایی میکشد و گاهی دیده می شود بعد از جدا شدن تازه ، به فکر درمان می افتند.

درمان لازمه درمان صحیح تشخیص دقیق علت انزال دیررس است. گاهی باید علت اصلی را برطرف کرد. ولی اکثرا نیاز به دارودرمانی پیدا می شود. گاها لازم است داروئی که بیمار مصرف می کند، عوض کرد. گاها لازم است برای بیمار روش صحیح رابطه زناشوئی را آموزش داد. داروهائیکه در درمان انزال دیررس مفید هستند به قرار زیر می باشند: داروهائیکه میزان دوپامین را در خون بالا می برند داروهائیکه گیرنده های آلفا را تحریک می کنند داروهائیکه بعضی گیرنده های سروتونین را تحریک می کنند بعضی محرکهای گیرنده های هیستامینی البته در تعدادی از موارد بیمار نیازمند روان درمانی یا رفتار درمانی است که در این موارد همکاران روانشناس بالینی متخصص در این زمینه خیلی کمک کننده خواهند بود.

پیشگیری ممکن است با آموزش روش صحیح رابطه زناشوئی بتوان از این مشکل پیشگیری کرد

منبع : سلامتیسم

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *