افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

طبق گفته ی روانشناسان انتظار می تواند شیرین باشد

لذت و انتظار در روان‌شناسی

به گزارش پزشکین به نقل از پروشات؛ روان‌شناسانی که درباره تغییرات انتظارات ما در طول زمان تحقیق می‌کنند به این نتیجه رسیده‌اند که هرچه به زمان مورد انتظار نزدیک می‌شویم امیدمان افزایش می‌یابد، این مسئله می‌تواند درباره نتایج ورزش، امتحانات و آزمایش سلامت باشد. در حقیقت نوعی لذت درونی ایجاد می‌شود که هرچقدر نتیجه شدیدتر و شخصی‌تر باشد، احساس لذت فرد بیشتر می‌شود. اما آیا این احساس در تمام افراد به یک اندازه است؟ آیا در میان افراد خوش‌بین و بدبین یکسان است؟ طبق نتایج چاپ‌شده در ژورنال Personality، پاسخ این است: بله.

تمام تحقیقات کیت سوئینی (Kate Sweeny) و آنجلیکا فاکنستاین (Angelica Falkenstein) درباره نشانه‌های لذت، خوش‌بینی جهت مند (برای مثال در شرایط نامطمئن فرد همیشه منتظر بهترین اتفاقات است) و بدبینی بود (فرد تمام مدت به این فکر می‌کرد که چه مشکلی پیش خواهد آمد).

دو مورد از تحقیقات جالب بر روی دانشجویان حقوق انجام گرفت که از آن‌ها خواسته‌شده بود عملکرد خود را در یک آزمون از یک ماه قبل و یک روز قبل بسنجند. تحقیق دیگر درباره دانشجویان دوره لیسانس بود که عملکردشان در تست هوش، تست ریاضی و یا نسبت برتری‌شان به سایر دانشجویان، پیش‌بینی می‌شد. گاهی اوقات به آن‌ها گفته می‌شد که نتایج عملکردشان به‌زودی داده می‌شود و گاهی اوقات به آن‌ها گفته می‌شد که این نتایج گزارش نمی‌شوند.

در این تحقیقات اگرچه افراد خوش‌بین انتظارات بیشتری داشتند اما میزان لذت آن‌ها همانند افراد بدبین بود. هنوز مشخص نیست که این تحقیقات و نتایج آن با عملکرد افراد غیر دانشجو نیز مقایسه خواهد شد یا خیر. همچنین درباره واقعیت نتایج تحقیقاتی که درباره پیش‌بینی‌هایی که پاسخ آن‌ها در آینده نزدیک مشخص می‌شد و پیش‌بینی‌هایی که پاسخشان مشخص نمی‌شد نیز شبهاتی وجود دارد.

به‌هرحال سوئینی و فاکنستاین معتقد هستند که لذت یک استراتژی رایج است که در بین تمام افراد وجود دارد. آن‌ها معتقدند اگرچه خوش‌بینی سلامت فرد را افزایش داده و او همیشه راضی و شاد است، اما بدبینی به‌موقع هم مزیت‌هایی دارد. “اگر افراد انتظار داشته باشند نتیجه منفی رخ دهد، با فهمیدن آن شگفت‌زده نشده و دچار استرس و نگرانی کمتری می‌شوند. همچنین بدبینی به‌موقع باعث می‌شود که فرد کمتر احمق جلوه کند، البته زمانی که بدبینی خود درباره یک موضوع را به بقیه نشان داده باشد.”

البته نمی‌توان گفت که هیچ تفاوتی میان افراد وجود ندارد. برای مثال، تحقیقات گذشته نشان داده است که افراد با اعتمادبه‌نفس کمتر لذت دارند، شاید نمی‌خواهند زمانی که نتیجه بدی گزارش شد احمق جلوه کنند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *