افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

افزایش سن زنان با برنامه غذایی ویژه این دوران

  •  همانطور که سن شما افزایش می یابد، توانایی پوست شما برای جذب ویتامین دی از طریق نور خورشید نیز کم می شود. بدتر از آن این است که شانس شما برای ابتلا به پوکی استخوان افزایش می یابد.

 

بیماری های قلبی و سرطان ها، جزو نگرانی های اکثر افراد تا قبل از ۴۰ سالگی نیست اما بعد از این سنین و در صورت اتخاذ یک سبک زندگی ناسالم، خطر ابتلا به این بیماری ها چند برابر می شود.

سرطان یکی از قاتلان زنان در سنین ۴۰ تا ۵۰ سالگی است و بیماری های قلبی نیز قاتل شماره دو به شمار می رود. دیابت و سکته مغزی نیز در زنان در سنین ۵۰ تا ۶۰ سالگی شایع است.

با این حال اتخاذ یک رژیم غذایی سالم بعد از سنین ۴۰ سالگی از بسیاری از بیماری های مزمن می کاهد و منجر به افزایش طول عمر سالم می شود:

شیر غنی شده با ویتامین دی: همانطور که سن شما افزایش می یابد، توانایی پوست شما برای جذب ویتامین دی از طریق نور خورشید نیز کم می شود. بدتر از آن این است که شانس شما برای ابتلا به پوکی استخوان افزایش می یابد. واقعیت دیگر این است که اکثر زنان نیاز روزانه خود به ویتامین دی را تامین نمی کنند و آنهم به خاطر عدم نوشیدن شیر کافی. به زنانی که سن شان در حال بالا رفتن است توصیه می شود که محصولات غنی شده با این ویتامین را وارد رژیم غذایی شان کنند تا در دوران سالمندی و میانسالی شاهد شکسته شدن استخوان ها در نتیجه پوکی استخوان نباشند.

گندم غنی شده با ویتامین ب ۱۲: ویتامین ب ۱۲ یا «کوبالامین»، یکی از مهم ترین و پیچیده ترین ویتامین هایی است که برای بشر شناخته شده است. کمبود ویتامین ب ۱۲ به میزان خیلی کم می تواند منجر به کم خونی، خستگی، جنون و افسردگی شود، در حالی که دوره طولانی کمبود این ویتامین می تواند برای همیشه به مغز و سیستم اعصاب مرکزی آسیب برساند. همین طور که سن بالا می رود قابلیت بدن در جذب ویتامین ب ۱۲ از غذاها نیز کند می شود. از هر ۱۰۰ زن ۴۰ تا ۵۹ ساله ۴ نفر کمبود ویتامین ب ۱۲ دارند و بیشترشان نیز در مرز این کمبود هستند. به افرادی که در معرض افزایش سن هستند، مصرف غلات و غذاهای غنی شده با این ویتامین توصیه می شود.

ماهی قزل آلا: بیماری قلبی علت مرگ زنان بعد از یائسگی است. برای مبارزه با این خطر، زنان باید حداقل دو بار در هفته ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا را مصرف کنند. اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در این ماهی خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا حد زیادی کاهش می دهد. مصرف ماهی نه تنها به پایین آمدن سطح تری گلیسیرید و کلسترول خون کمک می ‌کند بلکه در جلوگیری از سفت شدن عروق و پیشگیری از ضربان غیرعادی قلب نیز نقش به سزایی دارد.

سیب زمینی پخته شده: یک منبع غذایی مقرون به صرفه و غنی از پتاسیم است که منجر به تنظیم و کاهش فشار خون می شود. بسیاری از زنان به میزان کافی، پتاسیم را از طریق رژیم غذایی دریافت نمی کنند در حالی که این ماده معدنی با کاهش فشار خون منجر به کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی می شود؛ عارضه ای که علت اصلی مرگ در زنان میان سال است.

گوجه فرنگی پخته: یک آنتی اکسیدان قدرتمند به نام لیکوپن با سرطان مبارزه می کند. میوه ها و سبزیجات قرمز رنگ مانند گوجه فرنگی، هندوانه، پاپایا، فلفل دلمه ای قرمز – منابع خوبی برای لیکوپن هستند. گوجه فرنگی پخته می تواند کمک بیشتری به بدن در جذب هر چه بیشتر این آنتی اکسیدان مفید کند

 

منبع : سلامت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *