افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

افزایش زیاد افراد مبتلا به واریکوسل

Urology

  • افراد مبتلا بهتر است توسط پزشک متخصص معاینه شوند و علاوه بر آن انجام آزمایش تجزیه منی نیز ضروری است. اگر آزمایش نشان بدهد در کمیت (تعداد) و کیفیت (حرکت و اشکال طبیعی) اسپرم مشکل وجود دارد،

متاسفانه آمار مبتلایان به عارضه واریکوسل روز به روز در حال افزایش است می خواهیم دلیل بروز آن در میان جوانان را بدانیم و راه حل های درمانی و پیشگیرانه موثر در این باره را بشناسیم این عارضه می تواند مئوجب نازایی و ناباروری آقایان شود و در صورت عدم درمان مشکلات زیادی برای مردان به وجود بیاورد

دکتر محمدرضا صفری‌نژاد:حتمالا بارها واژه واریکوسل را شنیده‌اید. واریکوسل عبارت است از اتساع وریدهایی (سیاهرگ) که خون را از بیضه‌ها خارج می‌کنند. واریکوسل شبیه بیماری واریس در ساق پاهاست.

احتمالا بارها واژه واریکوسل را شنیده‌اید. واریکوسل عبارت است از اتساع وریدهایی (سیاهرگ) که خون را از بیضه‌ها خارج می‌کنند. واریکوسل شبیه بیماری واریس در ساق پاهاست.

بیضه‌ها برای این که خوب بتوانند نطفه مردانه یا همان اسپرم تولید کنند، باید درجه گرمای آنها نیم درجه کمتر از درجه گرمای بدن باشد. به این دلیل هم موقعیت بیضه‌ها خارج از بدن است. وقتی سیاهرگ‌های اطراف بیضه متورم و گشاد می‌شوند، درجه گرمای بیضه‌ها بالا رفته و ممکن است تولید اسپرم آسیب ببیند.

یکی از علل شایع ناباروری در مردان، همین واریکوسل است. واریکوسل به تولید و کیفیت اسپرم آسیب می‌زند ولی دلیل بر این نیست که تمامی مردان مبتلا به واریکوسل باشند. البته واریکوسل بویژه اگر در سنین قبل از بلوغ ایجاد شود، می‌تواند سبب کوچک ماندن بیضه‌ها شود، اما بسیاری از واریکوسل‌ها در طول زمان ایجاد می‌شوند و خوشبختانه این بیماری را براحتی می‌توان تشخیص داد. حتی تمامی افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، نیازمند درمان نیستند.

باید بدانید واریکوسل بسیار شایع است، طوری که حدود ۱۵ درصد مردان ۲۵ تا ۳۵ ساله دارای واریکوسل هستند و ۴۰ درصد مردانی که مشکل ناباروری دارند، مبتلا به همین بیماری‌اند. بیش از ۹۰ درصد موارد واریکوسل بیضه سمت چپ را گرفتار می‌کند. باید بدانید واریکوسل را معمولا در افرادی عمل جراحی می‌کنند که دارای مشکل باروری بوده یا احتمال داده می‌شود که در آینده واریکوسل سبب ایجاد مشکل در باروری شود.

بیشتر دانشمندان معتقدند که عمل جراحی واریکوسل سبب بهبود کیفیت اسپرم و قدرت باروری مرد می‌شود. افرادی که هنوز ازدواج نکرده و دارای فرزند نیستند، بهتر است جراحی کنند. افراد مبتلا بهتر است توسط پزشک متخصص معاینه شوند و علاوه بر آن انجام آزمایش تجزیه منی نیز ضروری است. اگر آزمایش نشان بدهد در کمیت (تعداد) و کیفیت (حرکت و اشکال طبیعی) اسپرم مشکل وجود دارد، بهتر است واریکوسل را عمل جراحی کرد که البته عملی ساده است. در این میان گاهی برخی افراد دارای واریکوسل شدید هستند و صاحب فرزند می‌شوند تعدادی از این افراد مثلا ده سال بعد می‌خواهند صاحب فرزند دوم شوند ولی آزمایش نشان می‌دهد که دچار ناباروری شده‌اند. در این افراد واریکوسل شدید و گذشت زمان به تولید اسپرم آسیب‌زده ‌است. پس باید نتیجه بگیریم وجود واریکوسل، دلیل حتمی بر آسیب به قدرت باروری مرد در آینده نیست ولی بالقوه قابل اتفاق افتادن است.

واریکوسل بر حسب شدت، درجه‌بندی می‌شود. نوع خفیف درجه یک، نوع متوسط درجه دو و نوع شدید درجه سه نامیده می‌شود. در نوع درجه سه، تمامی کیسه بیضه همان طرف پر از عروق متسع است که به‌اصطلاح می‌گویند مثل این‌که کیسه بیضه پر از کرم خاکی است. حالا چه عاملی سبب واریکوسل می‌شود؟ علائم واریکوسل کدام‌ها هستند و این‌که چه درمان‌هایی برای این بیماری تجویزمی‌شود؟ هفته آینده با ما همراه باشید تا به پاسخ‌ها برسید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *