افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ این نکات را رعایت کنند

1

 

  • بيماراني كه در كنار رژيم غذايي قرص نيز مصرف مي‌كنند براي جلوگيري از پايين افتادن قند خون، قبل از خواب يك ميان وعده (مثلاً ۱ عدد ميوه) مصرف نمايند.

دیابت نوع ۲ یا دیابت بزرگسالان معمولا در میانسالی بروز می‌کند و زمینه ارثی در ایجاد آن دخیل است. این نوع دیابت به علت مقاومت پیدا کردن سلول‌های بدن به انسولین رخ می‌دهد.

دیابت نوع ۲ نیز علاجی ندارد، اما کارهای مختلفی می‌توان برای اداره درمانی و نیز پیشگیری از آن انجام داد. برای کنترل و جلوگیری از این بیماری باید رژیم غذایی سالم مصرف کرد، به مقدار کافی ورزش کرد و وزن خود را متعادل نگهداشت.

بیمارانی که این اقدامات در آنها موثر واقع نشود، معمولا تحت درمان با قرص‌های خوراکی پایین‌آورنده قند خون قرار می‌گیرند؛ البته ممکن است در درازمدت این قرص ها تاثیر خود را از دست بدهند و بیمار مجبور شود با تزریق انسولین قند خون خود را طبیعی نگهدارد.

کنترل دقیق دیابت و طبیعی‌کردن قند خون در هر دو نوع دیابت می‌تواند باعث جلوگیری از بروز عوارض درازمدت تهدید کننده حیات ناشی از آن شود و عمر طبیعی بیماران را تضمین  کند.

دیابت نوع ۲ بسیار شایع ‌تر از دیابت نوع یک است به طوری که ۹۰ تا ۹۵ درصد بیماران به نوع ۲  دیابت مبتلا هستند.

بالا بودن قند خون و عدم کنترل آن در دراز مدت می تواند در همه ی اندام های بدن از جمله چشم ، کلیه ، قلب و عروق خونی ایجاد اختلال نماید.

افراد ديابتي نوع دو لازم است به توصيه‌هاي زير عمل کنند :

۱- براي جلوگيري از تغييرات قند خون، ترتيب مصرف مواد غذائي بصورت وعده اصلي و ميان وعده‌ها رعايت شود؛ بيماران قندي به جاي سه بار غذا خوردن معمولي، همان مقدار غذا را در شش بار ميل نمايند. يعني انسولين كم براي سوزانيدن قند كمي كه در مقدار غذاي كم خورده شده وجود دارد، كافي باشد.

۲- اگر قند خون بيمار كنترل نشده باشد قندهاي ساده از رژيم غذايي شخص به كلي حذف گردد.

۳- ميزان فيبر دريافتي در آنان حدود ۳۰ تا ۴۰ گرم و بيشتر از نوع فيبر محلول باشد، از اين جهت مصرف حبوبات (مانند انواع لوبيا‌ و عدس)، سبزيجات (بخصوص پياز، سير، نخود فرنگي، كلم بروكلي، كرفس) و ميوه‌جات كم شيرين (مانند كيوي، آلبالو، توت فرنگي) توصيه مي‌شود كه ميوه‌جات و سبزيجات علاوه برداشتن فيبر حاوي مقدار زيادي عوامل آنتي اكسيداني مانند ويتامين E ، ويتامين C ، بتاكاروتن (پيش ساز ويتامين A) و عناصر مغذي گوناگون هستند كه مصرف آنها براي بيماران قندي ضرورت دارد.

۴- بين ۵۰ تا ۶۰ درصد كل كالري روزانه از كربوهيدرات ها باشد كه بهترين نوع كربوهيدرات ها، غذاهاي نشاسته‌اي پرفيبر است (قند موجود در غذاهاي خورده شده با فيبر زياد خيلي به كندي جذب روده‌ها مي‌شود) كه در نان‌هاي سبوس‌دار (مانند جو، سنگك) و غلات كامل يافت مي‌شود.

۵- بيماراني كه در كنار رژيم غذايي قرص نيز مصرف مي‌كنند براي جلوگيري از پايين افتادن قند خون، قبل از خواب يك ميان وعده (مثلاً ۱ عدد ميوه) مصرف نمايند.

۶- تا حد امكان از گوشت سفيد مثل ماهي بجاي گوشت قرمز استفاده نمايند.

۷- مقدار دريافت نمك را در سطح پائين نگه دارند.

۸- مصرف چربي‌هاي غذائي باید بصورت كنترل شده و به مقدار كم باشد تا كمتر دچار بيماري‌هاي قلبي – عروقي شوند.

۹- در كل روز‌هاي هفته همراه با رژيم غذايي مناسب، بعد از صرف غذا ورزش متوسط يا سبك انجام شود. بطور كلي ۳۰ دقيقه پياده روي با سرعت متوسط بعد از صرف غذا قند خون را تنظيم مي‌كند.

۱۰- استرس، اضطراب و فشار روحي را در خود كاهش دهند، كمي آرامش فكري و استراحت داشته باشند، چون پژوهشهاي اخير دانشمندان حاكي از آن است كه يك استراحت ده دقيقه‌اي بعد از وقت  صبحانه يا ناهار دركاهش قند خون اشخاص ديابتي مؤثر مي‌باشد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *