افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

افرادی که پیوند عضو انجام دادند ۷۰ درصد بیشتر در خطر ابتلا به سل

  • در همه پیوندها، بررسی ابتلای بیمار به سل اهمیت زیادی دارد و پزشک معالج پیش از انجام پیوند باید مطمئن شود که بیمار سل ندارد؛ نشانه سل تنها سرفه و تب نیست و از آنجایی که در برخی موارد افراد به سل نهفته و پنهان مبتلا هستند، این مساله باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

 

 

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه احتمال ابتلا به سل در افراد پیوند عضوشده بیش از سایر افراد است، افزود: احتمال ابتلا به سل در افرادی که پیوند عضو جامد مانند کلیه، کبد و ریه داشته اند، به ۲۰ تا ۷۴ برابر می رسد.

دکتر محمدمهدی گویا روز چهارشنبه در مراسم افتتاحیه کنگره بین المللی عفونت در پیوند و سرطان در سالن همایش هتل اسپیناس با ذکر مثال دیگری افزود: اگر پیوند مغز استخوان روی بیماری انجام شده باشد، احتمال ابتلا به سل حدود ۱۰ تا ۴۰ برابر است.

اصطلاح پیوند عضو جامد بدن شامل اعضای خارجی بدن از قبیل پوســت، قرنیــه و اعضای داخلی بدن مانند قلب، ریــه، پانکراس و کلیه ها اســت و شامل مایعات گرفته شده از بدن مانند خون و پالسما نمی شود.

وی ادامه داد: در همه پیوندها، بررسی ابتلای بیمار به سل اهمیت زیادی دارد و پزشک معالج پیش از انجام پیوند باید مطمئن شود که بیمار سل ندارد؛ نشانه سل تنها سرفه و تب نیست و از آنجایی که در برخی موارد افراد به سل نهفته و پنهان مبتلا هستند، این مساله باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد.
گویا، با تاکید بر اینکه در افراد پیوندی باید هر دو نوع سل فعال و پنهان مورد بررسی قرار گیرد، گفت: افرادی که دهنده عضو پیوندی هستند نیز باید از لحاظ ابتلا به سل بررسی شوند.
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد بیماران مبتلا به ایدز نیز اظهار کرد: سل شایعترین عفونت در بیماران مبتلا به ایدز است و شایعترین علت مرگ و میر در این بیماران به شمار می رود.

** عفونت
به ورود و رشدونمو میکروب‌ها یا انگل در زخم یا یک اندام از موجود زنده (میزبان) عفونت گفته می شود؛
ارگانیسم میکروبی، از بدن میزبان به عنوان منبع و محل رشدونمو و تکثیر استفاده می‌کند و اغلب باعث بیماری می‌ شود.
عامل عفونت می‌تواند شامل انواع انگل، ویروس، پریون، باکتری، ویروئید و قارچ باشد. بدن میزبان به طور طبیعی به وسیله سیستم ایمنی، آغاز به مبارزه با عامل خارجی و عفونت‌زا می‌ کند و در مراحل آغازین، پدیده التهاب را به همراه دارد.

** دومین کنگره بین المللی عفونت در پیوند و سرطان
رئیس دومین کنگره بین المللی عفونت در پیوند و سرطان اظهار کرد: این رویداد علمی به همت مرکز تحقیقات بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت و انجمن متخصصان میکروبیولوژی بالینی و بیماری های عفونی ایران و با حضور محققان و پزشکان داخلی و خارجی از امروز (هشتم آذر) تا دهم آذرماه در هتل اسپیناس پالاس برگزار می شود.

دکتر مسعود مردانی با اشاره به اینکه در این همایش سه روزه موضوعاتی همچون پیشگیری و نحوه برخورد مناسب با شیوع عفونت ها در پیوند و سرطان مورد بررسی قرار می گیرد، گفت: بیان آخرین دستاوردها، تبادل نظر با صاحب نظران داخلی و خارجی و ارائه یافته های علمی از مهمترین اهداف این کنگره است.

منبع : سلامت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *