افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

اطلاعات کامل درباره خواص درمانی عسل

 

 

  • باکتری «بوتولینوم» تنها عارضه ای است که ممکن است عسل درمانی را تحت تاثیر خود قرار دهد. این باکتری سمی مهلک و خطرناک است و در صورتی که شناسایی و مهار نشود برای بیمار خطراتی را به همراه دارد. این باکتری در شرایط بی هوازی در عسل و برخی از محصولاتی که در شرایط غیر بهداشتی بسته بندی و کنسرو شده اند دیده می شود.

همانطوریکه می دانیم عسل درمانی این روزها بسیار کاربرد دارد و برای هر بیماری عسل مخصوص خود بکار برده میشود ولی این مورد را  هرگز فراموش نکنید که هر عسلی برای معالجه و درمان بیماری نباید بکار ببرید . از گذشته  عسل منفعتهای زیادی داشته است و عسل درمانی هم این روزها بسیار رونق گرفته است طوری که مراکز مخصوص عسل درمانی وجود دارد که برای بیماران استفاده میشود

 

عسل، این معجزه طلایی طبیعت در درمان بیماری های مختلف از قرن های گذشته تا امروز آنچنان وسیع و گسترده به کار گرفته شده که امروز شاهد شکل گیری شیوه ای درمانی با نام «عسل درمانی» در میان دیگر شیوه های درمان های طبیعی در جهان هستیم. خاصیت ضدباکتری و ضدقارچی عسل در کنار خواص درمانی آن در ترمیم سوختگی ها، درمان زخم ها، بهبود زخم های عفونی، تسکین بیماری های قلبی، اختلالات کلیوی و برخی از ناراحتی های پوستی از جمله فوایدی است که در این شیوه درمانی قابل دسترسی است. دکتر «مهدی رزاقی» محقق و پژوهشگر عسل درمانی درباره خواص درمانی عسل نکاتی را با شما در میان می گذارد.

 

خواص درمانی کدام عسل بیشتر است؟

 

عسل هایی که توسط زنبور عسل و با تغذیه از مواد شیرین و خوراکی های قندی تولید می شود به هیچ وجه جنبه درمانی نداشته و برای درمان بیماری ها از سوی درمانگران مکاتب مختلف درمانی توصیه نمی شود. حتی مصرف این عسل ها برای افراد مبتلا به بیماری دیابت خطرناک است. تشخیص میزان خلوص و خاصیت عسل کار چندان ساده ای نیست و نیاز به کار آزمایشگاهی دارد و اینگونه نیست که با مشاهده عسل بتوان میزان خلوص و اثرگذاری آن در درمان بیماری ها را اندازه گیری کنیم اما کارشناسان و افراد متبحری در این زمینه وجود دارند که با توجه به طعم، رنگ و بوی عسل می توانند منابع تشکیل آن و تک گل بودن یا چند گل بودن منابع تولید عسل را شناسایی کرده و اطلاعات دقیقی درباره عسل ارائه کنند. اما نکات بسیار مهمی در تولید و نگهداری عسل درمانی باید لحاظ شود که عدم رعایت آنها اشکالات بزرگی در پروسه درمانی به وجود می آورد. باید مراقب بود تا عسل تحت تاثیر نور یا حرارت قرار نگیرد، زیرا حرارت و نور موجب غیر فعال شدن آنزیم های موجود در عسل شده و از خاصیت ضدباکتریایی آن می کاهد.

 

 

 

زخم درمانی با عسل

 

بیش از ۳۰۰ سال است که درمانگران و متخصصان طب سنتی و مکمل از عسل برای درمان عفونت ها و دردهای چشم، درمان آفتاب سوختگی، انواع سوختگی، التهاب گلو، درمان سرفه، زخم های گوارشی، واریس و بسیاری از بیماری های جسمی استفاده می کنند. حتی در مواردی اشاره شده که بسیاری از حکما و درمانگران مکاتب طب سنتی در جهان از عسل برای درمان زخم های ناشی از قطع عضو استفاده می کردند و نتایج مثبتی در این زمینه را به ثبت رسانده اند. خوشبختانه امروزه تحقیقات متخصصان و درمانگران در طب رایج و سنتی نشان می دهد که شیوه درمانی «عسل درمانی» علاوه بر آنچه ذکر شد، در درمان بیماری هایی مانند زخم های شکمی ناشی از جراحی سزارین، درمان زخم بیماران دیابتی و همین طور انواع زخم های بدخیم و تبخال ها بسیار موثر و کارساز عمل کرده است.

 

طبیعی ترین آنتی بیوتیک در جهان

 

تحقیقات زیادی درباره خواص درمانی عسل و تاثیر درمانی آن بر سوختگی های درجه یک و ۲ و حتی ۳ انجام شده است. به تازگی در نتایج یکی از این پژوهش ها آمده است که اگرچه نوع عسل و گرده آن مشخص نشده اما در این مورد، بارها طرح موضوع شده که عسل می تواند در درمان بسیاری از سوختگی ها و تسریع بهبود آنها موثر باشد. از طرفی استفاده از عسل در درمان سوختگی ها نه تنها موجب کاهش التهاب های پوستی می شود، بلکه اسکار کمتری از این زخم ها در آینده در بدن فرد دیده می شود. علاوه بر آن محققان هندی در پروژه دیگری تاثیر درمانی عسل طبیعی بر درمان عفونت قرنیه و خراشیدگی قرنیه چشم انجام دادند و نتایج بسیار مطلوبی به دست آوردند. در این تحقیق به خواص درمانی محلول های چشمی ۲۵ تا ۵۰ درصد عسل، در درمان عفونت و خراشیدگی قرنیه چشم اشاره شده است.

 

 

 

چگونه خواص درمانی عسل را حفظ کنیم

 

یکی از بهترین راه حل ها آن است که عسل را در ظروف کدر و دور از نور خورشید و حرارت قرار دهیم. حداکثر دمایی که در آن می توان عسل را نگهداری کرد و از سلامت آن مطمئن بود ۱۰ درجه سانتی گراد است و بیشتر از این دما برای نگهداری عسل توصیه نمی شود و نکته ای که بهتر است درمانگران و مردم نسبت به آن توجه داشته باشند آن است که از مخلوط کردن چند نوع عسل با هم پرهیز کنند چرا که ترکیب عسل های مختلف خاصیت ضدباکتریایی و ضدقارچی را کم کرده و حتی ممکن است این خاصیت را از بین ببرد. شرایطی که درباره چگونگی نگهداری عسل در محیط تاریک و به دور از حرارت ذکر شد اگرچه بیشتر درباره عسل های درمانی و شفابخش مورد تاکید است اما مقصود افراد از مصرف عسل در وعده صبحانه یا میان وعده ها دریافت موادمغذی و مفید آن است بنابراین رعایت این نکات درباره عسل های خوراکی نیز می تواند میزان فایده و مغذی بودن آن را افزایش دهد.

 

دیدگاه طب مدرن درباره عسل درمانی

 

در ایران خوشبختانه نگاه مثبتی به این روند وجود دارد و خیلی از اساتید طب رایج و مدرن قبول کردند که عسل فواید درمانی متنوعی به ویژه در درمان بسیاری از زخم ها و عفونت ها دارد.

به عنوان مثال امروزه تاثیر عسل درمانی در درمان زخم بستر و زخم بیماران دیابتی برای این گروه روشن شده و وقتی به بیمارستان های سوختگی یا برخی از کلینیک ها مراجعه می شود، ظرف عسل که برای همین مضوع نزدیک تخت بیماران تعبیه شده، مشاهده می شود اما تنها اشکالی که در این زمینه وجود دارد کم توجهی برخی از این مراکز به نوع عسل و میزان خلوص آن است. گاهی عسل هایی که برای درمان زخم بستر در بیمارستان ها استفاده می شود آن طور که باید و شاید ویژگی ها و خواص عسل شفابخش را که مرود تایید متخصصان شیوه های طبیعی درمان است، ندارند.

 

 

 

لایه بردار طلایی

 

امروزه محصولات بهداشتی و آرایشی زیادی با منشا عسل و دیگر فراورده های زنبور عسل تولید می شود که برای درمان برخی از ناراحتی ها مثل خشکی پوست، درمان حساسیت های پوستی و اگزما، درمان ترک لب، کک و مک و برخی از خراش های پوستی موثر واقع شده است. در حقیقت این خاصیت ترمیم کنندگی و ضدباکتریایی عسل است که از آن در ماسک ها و برخی از لایه بردارها و کرم های پیلینگ مورد استفاده قرار می گیرد. ماسک های طبیعی بسیاری به وسیله عسل تولید می شوند که همه این محصولات به دلیل خاصیت لایه برداری عسل و خاصیت ترمیم کنندگی و از بین بردن بافت ها و سلول های مرده پوست بسیار مورد توجه درمانگران و بیماران قرار گرفته است.

 

عارضه خطرناک عسل درمانی!

 

باکتری «بوتولینوم» تنها عارضه ای است که ممکن است عسل درمانی را تحت تاثیر خود قرار دهد. این باکتری سمی مهلک و خطرناک است و در صورتی که شناسایی و مهار نشود برای بیمار خطراتی را به همراه دارد. این باکتری در شرایط بی هوازی در عسل و برخی از محصولاتی که در شرایط غیر بهداشتی بسته بندی و کنسرو شده اند دیده می شود. به گفته کارشناسان این باکتری با پرتوزایی هسته ای قابل تخریب است و می توان از بروز بیماری یا آزاد شدن سم آن در محصولات غذایی و عسل پیشگیری کرد بنابراین هنگام استخراج و تهیه عسل بهترین کار برای پیشگیری از حضور این باکتری در محصول نهایی، استفاده از پرتو گاماست که عوارض سم زایی این محصول را برطرف می کند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *