افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

اطلاعاتی درباره کاهش ۶ درصدی سزارین در ایران

اطلاعاتی درباره کاهش 6 درصدی سزارین در ایران

  • اما ارائه خدمات در زمینه سیاست‌های جمعیتی به همین موضوع ختم نشد و امروز از سند سیاستی ترویج زایمان طبیعی هم رونمایی شد. معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در طرح تحول به این موضوع توجه ویژه شده است، گفت: شاخص‌ها نشان‌دهنده آن است که ۶ و نیم درصد زایمان سزارین را کاهش دادیم.

 

با کلید خوردن طرح تحول سلامت، وزارت بهداشت تلاش کرده است نه‌تنها زایمان طبیعی را ترویج دهد تا تب سزارین فروکش کند، بلکه با تحت پوشش قرار دادن ۸۵درصد هزینه‌های درمان ناباروری برای همه زوج‌های نابارور در مراکز دولتی در راستای سیاست‌های جمعیتی گام بردارد.
اوایل شهریور و همزمان با هفته دولت بود که وزارت بهداشت از پوشش ۸۵درصدی هزینه‌های درمان ناباروری خبر داد و پس از آن سخنگوی وزارت بهداشت گفت: همه زوج‌های نابارور که تعدادشان در کشور ۲میلیون زوج است، می‌توانند از پوشش طرح تحول نظام سلامت برای هزینه‌هایشان بهره‌مند شوند. در قالب این برنامه ۸۵درصد تعرفه دولتی خدمات ناباروری برای همه زوج‌های نابارور در کشور پرداخت می‌شود.

ایرج حریرچی گفته بود که این تعرفه دولتی است یعنی اگر به مرکز دولتی یا خصوصی طرف قرارداد با دانشگاه مراجعه شود، این هزینه به زوج‌ها پرداخت می‌شود و هر خدمت نیز تا ۳نوبت تحت پوشش قرار می‌گیرد.

وی در ادامه به همشهری گفت: خوشبختانه طبق مصوبه مجلس درمان دارویی بیماران نازایی مشمول بیمه پایه سلامت که بیمه‌های چند گانه است، قرار گرفته است. قاعدتا دراین مبنا بسته خدمتی تدوین خواهد شد و سازمان‌های بیمه‌گر و ارائه‌کنندگان بر این مبنا قرار خواهند گرفت.

رونمایی از سند سیاستی ترویج زایمان طبیعی
اما ارائه خدمات در زمینه سیاست‌های جمعیتی به همین موضوع ختم نشد و امروز از سند سیاستی ترویج زایمان طبیعی هم رونمایی شد. معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در طرح تحول به این موضوع توجه ویژه شده است، گفت: شاخص‌ها نشان‌دهنده آن است که ۶ و نیم درصد زایمان سزارین را کاهش دادیم اما یکی از دستاوردهای مهم ما در این زمینه این است که امسال موفق شدیم ۵درصد زایمان سزارین را در بارداری نخست کم کنیم و از این پس نیز توجه ویژه‌ای روی زایمان طبیعی نخست داریم زیرا زایمان‌های بعدی با سزارین بودن زایمان اول در موارد زیادی امکان‌پذیر نیست.

آقاجانی افزود: یکی از دلایل آنکه نتوانسته‌ایم نرخ سزارین را به سرعت کاهش دهیم این بود که با گستره‌ای از مادرانی که زایمان اول آنها سزارین بوده مواجه هستیم اما با اقدامات صورت گرفته امیدواریم در سال‌های بعد روند کاهشی شاخص سزارین را شاهد باشیم. به هر حال سزارین عوارض و مخاطرات زیادی برای مادر و نوزاد به همراه دارد، رسانه‌ها باید در ترویج زایمان طبیعی همت کرده و دستگاه‌های فرهنگی تلاش کنند تا نرخ سزارین در کشور کاهش پیدا کند.البته تبلیغات و تشویق‌های زیادی انجام شده اما اصلا کافی نیست. فرهنگسازی و ترویج این موضوع به تنهایی از عهده وزارت بهداشت برنمی‌آید و دولت و سایر دستگاه‌ها باید در این موضوع توجه خاصی داشته باشند.

وی عنوان کرد: یکی از ضعف‌های ما در حوزه بهداشتی بالا بودن شاخص سزارین بود و به همین دلیل برنامه‌ریزی‌های چند لایه برای کاهش این شاخص انجام شد و خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته بیش از یک میلیون و ۵۰۰زایمان رایگان در بیمارستان‌های دولتی ثبت شده است.

تلاش برای افزایش زایمان طبیعی
معاون درمان وزارت بهداشت یادآور شد: ما در قالب طرح تحول سلامت و برنامه ارتقای سلامت مادران و نوزادان و ترویج زایمان طبیعی به همه محورها بها دادیم. گاهی گفته می‌شود که برنامه این دولت فقط رایگان کردن زایمان طبیعی بود درصورتی که این مورد فقط یک جزء از ۶ محور برنامه ما در این دولت است همانگونه در انتخاب بیمارستان‌های برتر ۶ محور لحاظ شد و پایین‌ بودن و نداشتن مرگ مادر به‌عنوان شاخص اصلی درنظر گرفته شد.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: تقاضای ما از دانشگاه‌های علوم پزشکی در افزایش تعداد تولد‌ها با زایمان طبیعی این است که واحدهای LDR در حال ساخت را هر چه سریع‌تر به پایان رسانده و آنها را افتتاح و همچنین واحدهای موجود را تجهیز کند. وی با بیان اینکه از واحدهای BIP و اختصاصی زایمان طبیعی باید درست استفاده کنیم، گفت: نباید فرهنگ گذشته که چند مادر باردار در یک فضای مشترک زایمان انجام می‌دادند در این واحدها دوباره انجام شود و هر واحد فقط به یک مادر اختصاص دارد. این واحدها به‌منظور حفظ حریم خصوصی برای مادران و زایمانی با آرامش و دور از نگرانی و با امکانات مجهز راه‌اندازی شدند.

منبع: الو دکتر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *