افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

اطلاعاتی درباره وضعیت مادر و جنین در هفته پانزدهم حاملگی

اطلاعاتی درباره وضعیت مادر و جنین در هفته پانزدهم حاملگی

  • این هفته غافلگیر شده‌اید هم وزنتان اضافه شده و همین که یک یا چند بار دچار گرفتگی بینی و خونریزی از آن شده‌اید. اضافه وزن که امری طبیعی است.

 

شما تقریبا یک سوم راه را طی کرده‌اید. دراین مدت گاهی ناامیده شده‌اید، گاهی از شدت خستگی حال و حوصله شوهر خودتان را هم نداشته‌اید و گاهی هم دلتان می‌خواسته‌ که اصلا به دنیا نمی‌آمدید.

هفته پانزدهم بارداری
شما تقریبا یک سوم راه را طی کرده‌اید. دراین مدت گاهی ناامیده شده‌اید، گاهی از شدت خستگی حال و حوصله شوهر خودتان را هم نداشته‌اید و گاهی هم دلتان می‌خواسته‌ که اصلا به دنیا نمی‌آمدید. اما حالا خوب می‌دانید در مقابل این احساسات چگونه مقاومت کنید؟ به هرحال برگردید و به راهی که آمده‌اید نگاه کنید. سه ماه و سه هفته است که در این راه قدم گذاشته‌اید و اتفاقا مسیر را هم درست آمده‌اید. راه زیادی بود که به لطف کارگردان هستی آن را طی کرده‌اید.

وضعیت جنین در هفته پانزدهم بارداری
خوب بگذارید ببینم چه خبر است این کوچولو شیطان الان در چه وضعیتی است و کل هیکلش اندازه چه میوه‌ای است. یک پرتغال متوسط را تصور کنید او اکنون به اندازه این پرتغال است. قدی به اندازه ۹ تا ۱۱ سانت و وزنی در حدود ۵۰ تا ۱۰۷ گرم دارد. او هر روز مثل ما صبحش را با یک دم و بازدم شروع می‌کند با این کار او تمرین می‌کند که ریه‌هایش را قوی کند تا کیسه‌های هوا در ریه‌اش شکل بگیرد، او این کار را در میان مایع آمنیوتیک انجام می‌دهد. به هر حال او سرگرم است و سه – چهار هفته‌ای می‌شود که دلش می‌خواهد فضولی کند.

او اگرچه صداها را می‌شنود، اما فعلا تصویری ندارد و انگار فقط مجهز به دستگاه رادیوست. چشم‌هایش فقط می‌تواند نورهای روشن را از پشت پلک‌های بسته‌اش ببیند، پلک‌هایی که تا هفته بیست و هفتم همین وضعیت را دارد. غضروف‌ها در حال تبدیل به استخوان هستند. سه استخوان مربوط به گوش میانی جزوه اولین استخوان‌هایی که شروع به سخت شدن می‌کنند با آنکه مراکز شنوایی او کامل نشده با این حال می‌تواند صدا شما را بشنود. همان‌طور که هفته گذشته گفتیم موهایش الان بیشتر شبیه کرک‌های روی میوه هاست.

فکر نکنید موهای او الان سیاه است و اگر جنین می‌توانست براق کننده به موهاش می زد، نه! هنوز رنگدانه‌ها موهایش را رنگی نکرده‌اند. خوب این ناقلا می‌خواهد این هفته شما را لگد باران کند حق هم دارد تقریبا با وجود اینکه در حال استراحت است، اما گاهی نیاز به شیطنت دارد. شما این هفته هیجان زیادی را تجربه می‌کنید چرا که برای اولین بار لگدهایش را حس می‌کنید.

قد: ۱۱.۹ سانتی متر
وزن: ۱۰۷ گرم

وضعیت مادر در هفته پانزدهم بارداری
این هفته غافلگیر شده‌اید هم وزنتان اضافه شده و همین که یک یا چند بار دچار گرفتگی بینی و خونریزی از آن شده‌اید. اضافه وزن که امری طبیعی است.

شما باید در هفته نیم کیلو وزن اضافه کنید. گرفتگی بینی هم به دلیل  افزایش مقدار خون و اکسیژن است که قلب شما بزرگ‌تر می‌شود و بازده قلبتان هم برای تامین نیازهای مادر و جنین ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. سه ماه دوم بارداری زمانی است که احساسات و خلق و خوی شما ثبات بیشتری پیدا کرده است.

این هفته رباط ها و عضلات شما نسبت به هفته‌های گذشته نرم‌تر شده و شما راحت تر می‌توانید ورزش و تمرینات مناسب را انجام دهید. رحم شما بزرگ‌تر می‌شود در نتیجه به پرده دیافراگم که درست در فاصله بین شکم و سینه‌های شما قرار دارد فشار می‌رود و شما ممکن است احساس تنگی نفس ‌کنید.

مراقبت های بارداری در هفته پانزدهم بارداری
*درصورتی که احساس تنگ نفسی شدید دارید و ناخن‌هایتان در حال کبود شدن هستند یا احساس ناراحتی قلبی می‌کنید حتما به پزشک مراجعه کنید.
*در صورت مشاهده زگیل‌هایی در اطراف کانال زایمانی یا معقد موضوع را با پزشک درمیان بگذارید اینها زگیل‌های تناسلی هستند. زگیل های تناسلی در زمان زایمان مشکلاتی را ایجاد می کنند. علاوه بر این ممکن است که بعدها باعث ایجاد سرطان رحم شوند.

نغذیه در هفته پانزدهم بارداری
* به عنوان میان وعده، یک مشت آجیل بخورید تا ویتامین و مواد مغذی لازم را به دست آورید.
* آجیل‌های سالم مانند بادام، بادام زمینی، گردو و پسته و چربی‌های سالم برای قلب را به رژیم غذایی خود راه دهید.
* آجیل منبع خوبی از پروتئین، منیزیم، ویتامین ای و ب است. به علاوه دانشمندان به این نتیجه رسیدند که خوردن یک مشت آجیل به عنوان یک اسنک می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا ۳۵% کاهش دهد. این ماده همچنین سرشار از چربی اشباع نشده و مناسب است.
* مقدار غذای خود را کاهش اما وعده‌های غذایی خود را افزایش دهید.
* به آرامی غذا بخورید.
* از دیر غذا خوردن در شب خودداری کنید و پس از آن به مدت طولانی دراز نکشید.

 

منبع : بیتوته

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *