افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

اطلاعاتی درباره درد قفسه سینه و علت آن

اطلاعاتی درباره درد قفسه سینه و علت آن

  • برخی از مشکلات گوارش و دردهای اعضای سیستم گوارش علائم و نشانه‌هایی شبیه مشکلات قلبی و سکته قلبی دارند اما این دردها و علائم نتایج متفاوتی را دربر دارد. تاخیر در درمان  مشکلات قلبی ممکن است زندگی انسان را به خطر بیندازد.

 

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که نوعی حس سنگینی یا درد خفیف و مبهم در سینه‌‌تان داشته باشید و بترسید که آیا این دردی که دارید از قلب‌تان است یا چیز دیگری. اگر این مشکل را دارید حتما این مطلب را با دقت بخوانید چراکه پاسخ سؤالات‌تان را می‌توانید در این مطلب پیدا کنید.
شباهت‌های این دو درد
دکتر هاری کرنر، مدیر مرکز پیشگیری بیماری‌های قلبی دانبری می‌گوید: «ما مشکل سوزش پشت جناغ سینه و درد پشت قفسه سینه را با نام heartburn (سوزش قلب) می‌شناسیم چرا که تفکیک این ۲ درد از هم بسیار مشکل است اما راه‌‌هایی برای حدس زدن اینکه کدام این دردها از کدام عضو نشات گرفته وجود دارد.»
بی‌دلیل سوار آمبولانس نشوید
خیلی از انسان‌ها دردهای خفیف یا احساس سوزش یا گزگز کردن روی سینه خود را در زمان‌های متفاوت و در شرایط مختلف تجربه می‌کنند. به طور معمول همه آنها در چنین مقاطعی از خودشان می‌پرسند که آیا این درد ناشی از یک مشکل جدی است یا مسئله مهمی نیست. سؤال معمول در این میان این است که این حالت درد قلبی است و یک حمله قلبی یا ناشی از مشکلات گوارشی و سوزش‌های سردل و…
برخی از مشکلات گوارش و دردهای اعضای سیستم گوارش علائم و نشانه‌هایی شبیه مشکلات قلبی و سکته قلبی دارند اما این دردها و علائم نتایج متفاوتی را دربر دارد. تاخیر در درمان  مشکلات قلبی ممکن است زندگی انسان را به خطر بیندازد. از طرف دیگر هیچ کس هم دوست ندارد به‌خاطر دردی که می‌شود با یک شربت آنتی‌اسید آن را ساکت کرد، سوار آمبولانس شود و سر از اورژانس یا بخش ccu دربیاورد.
آنهایی که نباید تعلل کنند
اولین چیزی که باید در مورد درد مهم‌تر یعنی درد قلبی به آن دقت کنید از قول دکتر چنسی کراندل، فوق‌تخصص بیماری‌های قلب و عروق در میشیگان این‌ است: «افرادی که سابقه بیماری قلبی ثابت شده دارند و آنهایی که به علت گرفتگی عروق آنژیوگرافی شده‌اند یا برای آنها استنت قلبی گذاشته شده است یا کسانی که تحت جراحی قلب باز قرار گرفته‌اند به محض بروز کوچک‌ترین علامت‌ها و نشانه‌هایی باید به اورژانس مراجعه کنند و زمان را از دست ندهند. در مورد این افراد باید فرض را بر این گذاشت که هر درد سینه‌ای ناشی از مشکلات قلبی-عروقی است.» اما در مورد دیگران چه؟ دکتر کراندل می‌گوید:‌ «اگر سن‌تان بالای ۵۰ سال است، سابقه خانوادگی از مشکلات قلبی و عروقی دارید، فشارخون‌تان به طور مزمن یا حاد بالا بوده است، بیماری دیابت دارید یا چاقی و اضافه‌وزن زیاد دارید و اگر کاملا بی‌تحرک هستید بدانید که در معرض بیماری‌های قلبی قرار دارید، پس باید مواظب باشید و دردهای‌تان را ساده نگیرید.»
۴ نشانه تشخیص
اما جدا از گروه‌های پرخطر، بقیه افراد باید چه کنند؟ دکتر کرامر می‌گوید: «چند راه برای تشخیص دردهای قلبی و دردهای گوارشی وجود دارد. با این تفکیک درد، شما می‌‌توانید بفهمید باید به اورژانس زنگ بزنید یا اینکه سراغ درمان‌های خانگی و داروهای بدون نسخه رفته یا نزد پزشک گوارش بروید. این ۴ کلید تشخیص دردهای گوارشی از دردهای قلبی است.
کجای سینه‌تان درد می‌کند؟
۱- محل درد کجاست؟
اگر محل دردتان درست وسط سینه و روی جناغ سینه است یا اینکه درد در شانه، فک پایین، گردن یا پشت سینه‌تان دارید این درد احتمالا درد قلبی است اما اگر احساس سوزش در ناحیه گلو و کمی پایین‌تر از تیروئید خودتان داشتید، اگر حس تلخی روی زبان‌تان داشتید و فکر کردید که غذا دارد به گلوی‌تان برمی‌گردد اینها احتمالا نشانه‌های درد گوارشی است. در ضمن این را هم یادتان باشد که درد در ناحیه شکم ممکن است بیشتر به دلیل دردهای گوارشی باشد اما نمی‌شود گفت که هیچ وقت دردهای قلبی در ناحیه شکم رخ نمی‌دهند.
در استراحت درد دارید یا در زمان فعالیت؟
۲- درد از چه زمانی شروع شده است؟
اگر به فاصله بسیار کمی از غذا خوردن دچار سوزش معده و درد پشت جناغ سینه شدید این احتمالا ناشی از مشکلات گوارشی است به خصوص اگر بلافاصله پس از غذا خوردن دراز کشیدید احتمال بروز مشکلات گوارشی بیشتر است. دردهای قلبی به طور معمول (اما نه همیشه) پس از فعالیت رخ می‌دهد. در زمان استراحت معمولا اگر دردی به وجود بیاید درد گوارشی است، دردهای قلبی به ندرت در زمان استراحت اتفاق می‌افتد.
عرق می‌کنید؟
۳- علائم همراه
دردهای قلبی و عروقی معمولا با علائمی مثل تنگی نفس، تعریق و عرق کردن صورت یا کل بدن، احساس ضعف و غش، تهوع و سبکی سر و سرگیجه همراه است. این  علامت‌ها معمولا با دردهای گوارشی همراه نیستند. دکتر جولیان نودین، متخصص قلب در مرکز پیوند قلب در پالم بیچ می‌گوید: «اگر همراه با درد علائمی مثل تعریق و تنگی نفس داشتید و احساس کلی ضعف و بی‌حالی وجودتان را گرفت اینها احتمالا ناشی از مشکلات قلبی یا عروقی است نه مشکلات گوارشی… البته این را هم بدانید که در زنان معمولا حمله‌های قلبی با علائم کلاسیک همراه نیست و اتفاقا بروز مشکلات قلبی در آنها اغلب با این علائم جانبی همراه است.
این نکته‌های کوچک را به خاطر بسپارید
۴- چه دارویی مصرف می‌کنید
اگر مشغول مصرف داروی خاصی (مثلا آنتی‌بیوتیک‌ها) هستید ممکن است این داروها معده شما را تحت تاثیر قرار دهند و آن را اذیت کنند و باعث بروز مشکلات گوارشی شوند در نتیجه احتمالا درد شما یک درد گوارشی خواهد بود. البته یادتان باشد افرادی که برای مشکلات قلبی قرص یا قرص زیرزبانی نیتروگلیسیرین مصرف می‌کنند باید بدانند که این قرص ممکن است روی علائم گوارشی‌شان هم تاثیر بگذارد. به سمت اورژانس بروید یا منتظر آمبولانس بمانید.
مهم‌ترین نکته
یادتان باشد که هیچ خط‌کشی و هیچ قانون و قاعده کلی در مورد تشخیص دردهای قلبی و گوارشی وجود ندارد. اگر باوجود تمام علائمی که در بالا گفته شد باز هم شک داشتید که دردتان قلبی هست یا نه حتما با اورژانس تماس بگیرید. اگر هم تا رسیدن اورژانس چند دقیقه وقت دارید یک قرص آسپیرین ترجیحا ۳۲۵ میلی‌گرم را بجوید.
اگر احساس می‌کنید که آمدن اورژانس خیلی طول می‌کشد می‌توانید با وسیله خودتان به اورژانس مراجعه کنید اما هرگز خودتان رانندگی نکنید. یادتان هم باشد که در اتومبیل خودتان وسیله‌ای برای درمان ندارید اما در آمبولانس نیروهای آموزش‌دیده و دارو برای برطرف کردن مشکلات حاد دردسترس است.
و نکته آخر اینکه گرما را هم می‌توان یک ریسک فاکتور عامل مساعدکننده برای مشکلات قلبی دانست. این به خصوص در دمای بسیار بالا (بالاتر از ۴۰درجه سانتی‌گراد) و هوای رطوبتی صادق است. در زمانی که موج گرما منطقه‌ای را فرا می‌گیرد میزان سکته‌های قلبی به شدت بالا می‌رود،‌ برای همین تا حد امکان از قرا گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب پرهیز کنید و در سایه بمانید و از شیوه‌های مختلف خنک‌تر شدن استفاده کنید.

 

 

منبع : الو دکتر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *