افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

اصلی ترین عوامل بروز سرطان در صورت

  • شایع ترین سرطان های ناحیه صورت سرطان های پوستی «اس سی سی» و «بی سی سی» هستند که در ناحیه پوست و در اثر تابش آفتاب ایجاد می شوند.

 

عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران و معاون آموزشی بیمارستان سوانح سوختگی مطهری قرار گرفتن در معرض نور خورشید، مصرف سیگار و قلیان را از مهمترین علل ابتلا به سرطان های ناحیه صورت عنوان کرد.

گفت: شایع ترین سرطان های ناحیه صورت سرطان های پوستی «اس سی سی» و «بی سی سی» هستند که در ناحیه پوست و در اثر تابش آفتاب ایجاد می شوند.
وی افزود: همچنین مصرف سیگار و قلیان سبب بروز سرطان های ناحیه اطراف دهان و لب و سرطان زبان می شود.
وقردوست ادامه داد: در گذشته برای درمان قارچ سر و کچلی از اشعه رادیوتراپی استفاده می شد اما در بین افراد مصطلح بود که می گفتند روی سرمان برق گذاشتیم؛ تابش این اشعه نیز یکی دیگر از علل بروز سرطان پوست ناحیه سر و صورت است.
وی گفت: برخی بیمارانی که در حال حاضر به دلیل این نوع سرطان به مراکز درمانی مراجعه می کنند، در نتیجه برق گذاشتن در زمان کودکی به تدریج دچار این بیماری شده و علائم آن در بزرگسالی نمایان شده است.
وقردوست با بیان اینکه بیشتر بیماران مبتلا به سرطان پوست در سنین بالای ۵۰ تا ۶۰ سال هستند، افزود: برای افراد در سنین پایین تر عوامل خطر (ریسک فاکتورهای) دیگری مانند زمینه های ژنتیکی مطرح است.
عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران اظهار کرد: به طور کلی مهمترین ریسک فاکتورهایی که باعث افزایش میزان خطر ابتلا به سرطان های ناحیه صورت می شوند، مصرف سیگار و قلیان و قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد که تابش شدید آفتاب در هر فردی می تواند سبب بروز سرطان پوست شود، بنابراین افراد در هر مکانی که زندگی می کنند چه روستایی و چه شهری و با هر موقعیت شغلی نیاز به محافظت از پوست خود در برابر تشعشع آفتاب دارند.
وقردوست افزود: تابش آفتاب از ساعت ۱۰ تا ۱۶ شدت زیادی دارد و توصیه می شود افراد در این ساعات در زیر نور آفتاب قرار نگیرند؛ میزان ضرر آفتاب بسیار زیاد است و می تواند به مرور سبب بروز سرطان های پوستی شود.
وی ادامه داد: حتی افرادی که در کودکی مدت زیادی زیر نور آفتاب بوده اند، در سنین بالا تاثیرات آن می تواند به صورت سرطان پوست، نمایان می شود.
عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران با بیان اینکه استفاده از ضدآفتاب ها در پیشگیری از این بیماری ها می تواند بسیار کمک کننده باشد، توصیه کرد: افراد به ویژه بیمارانی که ضایعه ای در ناحیه سر و صورت دارند، افرادی که دچار سوختگی در ناحیه صورت شده اند یا جراحی در ناحیه صورت انجام داده اند، در یک سال اول به دلیل اینکه تاثیرپذیری آنها از آفتاب زیاد است، باید حتما از ضدآفتاب استفاده کنند.
* درمان بدفرمی های ناشی از سرطان های صورت
معاون آموزشی بیمارستان سوانح سوختگی مطهری اظهار کرد: ۹۹ درصد سرطان های پوستی ناحیه صورت درمان پذیر هستند و مشکلی برای بیمار ایجاد نمی کنند.
وقردوست در خصوص درمان بدفرمی های ایجادشده در اثر سرطان های ناحیه صورت توضیح داد: برای درمان سرطان چه در ناحیه استخوانی و چه در ناحیه بافت نرم ابتدا باید سی تی اسکن و ام آر آی انجام شود تا نوع سرطان و میزان درگیری آن مشخص شود. سپس نوع درمان و میزان شیمی درمانی یا رادیوتراپی مورد نیاز قبل و بعد از جراحی، باید تعیین شود.
وی گفت: به عنوان مثال در فردی که دچار سرطان زبان است، ابتدا تومور برداشته می شود و بعد تعیین می شود که از چه نوع درمان و فلپی برای بازسازی زبان باید استفاده کرد.
وقردوست در مورد فلپ ها توضیح داد: «فلپ» یعنی استفاده از یک بافت با پایه عروقی از کنار ناحیه ای که نیاز به بازسازی دارد. در واقع یک پایه عروقی را از اطراف ناحیه ای که دچار بدخیمی است، انتخاب و روی آن پایه عروقی بافت نرم را جابه جا کرده و بازسازی را انجام می دهیم.
وی ادامه داد: گاهی نیاز است که استخوان بازسازی شود و گاهی نیز اطراف ناحیه ای که دچار بدخیمی است، قابلیت انتقال فلپ یا بافت نرم را ندارد؛ در این صورت از «فری فلپ» استفاده می شود یعنی استفاده از پایه عروقی دورتر (از سایر اندام ها) با اتصال مجدد پایه عروقی و عصبی در جایی که دچار ضایعه ناشی از سرطان شده است.
وقردوست گفت: به عنوان نمونه برای ترمیم می توان از بافت یا پوست ناحیه ساعد دست راست یا چپ استفاده و ناحیه صورت را با آن بازسازی کرد یا از استخوان های ناحیه پا برداشت و برای بازسازی ناحیه فک صورت از آن استفاده کرد.
وی ادامه داد: اینها انواع مختلف بازسازی هستند که بر اساس استخوان، بافت نرم یا انتقال بافت نرم و استخوان انجام می شود.

 

منبع : سلامت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *