افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

استعمال سیگار در تهرانی های با سابقه سکته قلبی به ۱۷ درصد رسید

افزایش 6 درصدی مصرف سیگار در تهرانی های با سابقه سکته قلبی

به گزارش پزشکین به نقل از ایرنا؛ این پژوهش در بستر مطالعه قند و لیپید تهران با پیگیری ۱۳ ساله (۷۹-۹۱) ۲۸۲ نفر مبتلا به اختلالات قلبی انجام گرفته و نشان دهنده وضعیت نامناسب کنترل عوامل خطر بیماری قلبی – عروقی پس از ابتلا افراد به این بیماری است .
رئیس مرکز تحقیقات و پیشگیری از بیماری های متابولیک به همراه گروه همکاران خود اخیراً موفق به انتشار مقاله‌ای با عنوان روند ۱۳ ساله عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی در بیماران مبتلا به این اختلال شده است. نتایج این پژوهش می‌تواند در زمینه پیشگیری و کاهش مرگ و میرهای ناشی از این بیماری کاربرد داشته باشد.
براساس آمار رسمی منتشر شده، بیماری های قلبی عروقی سال هاست در صدر عوامل مرگ و میر در ایران قرار دارد. اینکه چه عوامل خطری سبب بروز و شیوع این دسته از بیماری ها می‌شود، توسط بسیاری از محققان داخلی و خارجی مورد بررسی قرار گرفته اما مطالعه در خصوص مهار این عوامل بسیار اندک است و این پژوهش در این راستا انجام گرفته است.
دکتر فرزاد حدائق روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: بررسی و مطالعه ۱۳ ساله این مرکز نشان می دهد، وضعیت استعمال سیگار در مبتلایان به سکته بدتر شده و این موضوع نگرانی های جدی را درپی دارد.
وی سیگار را یکی از عوامل خطر ابتلا و تشدید بیماری های قلبی – عروقی اعلام کرد و گفت: این افراد باید از مصرف سیگار بشدت خودداری کنند تا از عوارض آن در امان باشند.
حدائق گفت: هدف از این پژوهش پاسخ به این سوال بوده که وقتی فردی مبتلا به عارضه قلبی شد، پس از آن، اقدامات کنترلی مناسب برای کاهش عوامل خطر ابتلا را انجام می دهد یا نه؟
رئیس مرکز تحقیقات و پیشگیری از بیماری های متابولیک تاکید کرد: این تحقیق نشان می دهد که آموزش های لازم در جامعه ارائه نشده و باید در این زمینه کارهای جدی انجام گیرد. وقتی در فیلم ها و سریال های مصرف سیگار تبلیغ می شود، نمی توان از مردم به خصوص بیماران انتظار داشت که آن را ترک کنند.
این پژوهشگر و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، معتقد است انجام مداخلات چند جانبه در کنار رفتار درمانی یکی از ضروریات فوری این حوزه به شمار می‌رود و می‌افزاید بدون مداخلات و مهار عوامل خطر، انجام اقدامات تشخیصی و درمان تهاجمی علاوه بر تحمیل بار زیاد اقتصادی بر دوش نظام سلامت و نیز خانواده‌ها، در مجموع باعث افزایش طول عمر بیماران نمی‌شود.
دکتر فریدون عزیزی رئیس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه شهید بهشتی نیز با استناد به یافته‌های این پژوهش تاکید همیشگی خود بر تقدم پیشگیری گسترده ارزان قیمت و همگانی بر اقدامات درمانی تخصصی و محدود برای مقابله با این بیماری که سالانه بیشترین قربانیان جامعه را به خود اختصاص می‌دهد را تکرار کرده و خواهان جلب توجه پژوهشگران و سیاستگذاران به نتایج و منابع مطالعاتی بومی است.
رییس انجمن آترواسکلروز هم در این زمینه گفت: بیماری های قلبی – عروقی شایع ترین علل مرگ و میر در جهان از جمله ایران است که پیش بینی شده تا سال ۲۰۲۵ این مساله تداوم داشته باشد.
دکتر مسعود قاسمی افزود:سالانه بسیاری از ایرانی ها به دلیل بیماری قلب و عروق جان خود را از دست می دهند، بنابراین پیشگیری از این بیماری ضروری است.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *