افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

ارتباط بین مصرف داروهای افسردگی و افزایش نقص نوزاد در دوران بارداری

ارتباط مصرف لیتیم با افزایش بروز نقص های مادرزادی در نوزدان

به گزارش پزشکین به نقل از ایرنا؛ از روزنامه ایندیپندنت، محققان دانمارکی با همکاری محققان آمریکایی و انگلیسی در یک آنالیز بزرگ جهانی متوجه شدند که ۷.۴ درصد نوزادانی که در سه ماهه اول بارداری در معرض این داروی تثبیت کننده خلق و خو قرار گرفته بودند با ‘ناهنجاری های عمده’ به دنیا آمدند.
این درحالی است که میزان تولد نوزادان با نقص های جدی مادرزادی در زنان مبتلا به اختلال دو قطبی یا افسردگی که لیتیم مصرف نمی کردند، حدود ۴.۳ درصد بود.
این ناهنجاری ها شامل ‘نقص های لوله عصبی’، مانند ‘اسپینا بیفیدا’ که بر تشکیل مغز و نخاع تاثیر دارد و نیز وضعیت های قلبی و مسائلی در رابطه با تکامل مجاری ادرای می شود.
داروی لیتیم درمان رایجی برای اختلال دوقطبی محسوب می شود. اختلال دو قطبی تقریبا دو درصد جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می دهد.
محققان ابراز امیدواری می کنند که نتایج تحقیق آنها بتواند به این زنان کمک کنند تا خطری را که مصرف این دارو برای آنها و جنینشان دارند، متوجه شوند.
مطالعه بزرگ دیگری که سال گذشته در مجله New England Journal of Medicine منتشر شد، نشان داد که این داروها خطر تولد نوزادان با نقص های جدی مادرزادی قلبی را دو برابر می سازد.
اما این مطالعه جدید که در مجله Lancet Psychiatry منتشر شده است، افزایش قابل توجهی را در خطر ابتلا به وضعیت های عمده قلبی نشان نداد.
محققان در این مطالعه متوجه شدند که خطر ابتلا به نقص های مادرزادی در نوزادانی که در معرض لیتیم قرار گرفته بودند کمتر از چیزی بود که در مطالعات قبلی تصور می شد.
آنها افزودند: علت این موضوع این است که در مطالعات قبلی به اندازه کافی جمعیت زیادی مورد بررسی قرار نگرفتند.
محققان اظهار داشتند: نتیجه این مطالعه نشان می دهد که زنان باید قبل از بارداری در مورد گزینه های درمانی خود با پزشک مشورت کنند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *