افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

اختلال دوقطبی در مادران شیرده و اثرات آن بر نوزادان

mom

  • اختلال دوقطبی شرایطی ایجاد می کند که در صورت بروز آن علائم بسیار شدید در بدن به وجود می آید، اما با این حال این بیماری قابل درمان است و مادران مبتلا به آن قادر خواهند بود تا یک زندگی عادی را تجربه نمایند.

 

آیا شما از تغییرات غیرمعمول در سطح انرژی، سطح فعالیت ها و تغییرات خلقی در خود رنج می برید؟ آیا شما به تازگی متوجه تغییراتی در توانایی های خود در انجام وظایف عادی شده اید؟ دکتر معالعجتان به شما یاد آور شده که ممکن است شما از اختلال دو قطبی رنج ببرید؟ اگر پاسخ شما به سوالات مربوطه مثبت است.

اختلال دوقطبی چیست؟

اختلال دوقطبی شرایطی ایجاد می کند که در صورت بروز آن علائم بسیار شدید در بدن به وجود می آید، اما با این حال این بیماری قابل درمان است و مادران مبتلا به آن قادر خواهند بود تا یک زندگی عادی را تجربه نمایند. در مادران مبتلا به اختلال دو قطبی ممکن است احساسات عاطفی تشدید شود که اغلب در خلق و خوی آن ها بیشتر مشهود خواهد بود.

اختلال دوقطبی و تغذیه با شیر مادر:

لیتیوم باعث بروز اختلال دو قطبی در اکثر افراد می شود که می تواند درمان شود. شروع این وضعیت تنها قبل از بارداری نیست و ممکن است حتی در طول دوران بارداری هم در خانم ها اتفاق بیافتد، اما مبتلا شدن مادران در مرحله بارداری، این بیماری را بسیار پیچیده می کند. شما ممکن است در مورد جنین که مادرش به بیماری اختلال دوقطبی یا لیتیوم مبتلا شده نگران شوید و بعد از آن هم، زمانی که تغذیه با شیر مادر را در نوزاد آغاز کردید، استفاده از شیر مادر برای نوزادان، یک موضوع نگران کننده خواهد بود. مقاله زیر توضیح دقیقی از مفاهیم بیماری اختلال دوقطبی و پرستاری در مادران مبتلا و نوزادانشان را فراهم می کند.
در بیماری اختلال دوقطبی اغلب برای درمان از داروهای روانپزشکی استفاده می شود. اختلال دوقطبی یک بیماری نوسانی در خلق و خو است که ثابت شده درمان این نوسانات خلق و خو به درمان افسردگی در خانم ها هم کمک بسیاری می کند. زمانی که دارو های مختلف در درمان این بیماری بی اثر باشد، پزشکان توصیه های دیگری برای بیماری اختلال دوقطبی ارائه می دهند. معمولا در این موارد گفته می شود که برای بیماری اختلال دوقطبی درمان نامناسبی در نظر گرفته شده است، با این حال شاید مصرف دارویی که در حال حاضر برای شما در نظر گرفته شده، در درمان افسردگی و یا اسکیزوفرنی هم بسیار موثر باشد.

عوارض جانبی بیماری اختلال دوقطبی در تغذیه نوزاد با شیر مادر :

در بیماری اختلال دوقطبی، دارو یک روش بسیار خوب برای درمان اختلالات روانی است. با این حال، روش پرستاری از فرد مبتلا به اختلال دوقطبی بسیار مهم است.

علائم بیماری اختلال دوقطبی:

۱. لکوسیتوز:

افزایش تعداد گلبول های سفید خون در مادران مبتلا به اختلال دوقطبی یا اختلالات دو قطبی.

۲. خشک شدن دهان در فرد مبتلا:

در صورت ابتلا به این بیماری، دهان فرد، بزاق کافی ترشح نمی کند، که این خشکی دهان بسیار ناراحت کننده می باشد.

۳. سرگیجه:

از دست دادن تعادل که با احساس چرخش سر و همه چیز همراه است.

۴. کشش عضلانی:

انقباض غیر ارادی در عضلات فرد مبتلا که به خوبی قابل مشاهده خواهد بود.

۵. سردرد

۶. کاهش یافتن قدرت حافظه

۷. افزایش وزن

۸. ضعف عضلانی

۹. یبوست

۱۰. اسهال

۱۱. استفراغ

مادران شیرده ممکن است بسیاری از عوارض جانبی بیان شده در بالا را که خودشان دارند، در موارد بسیار به نوزاد شیرخوار خود نیز منتقل کنند.

 

بیماری اختلال دوقطبی و نظارت در طول دوران تغذیه با شیر مادر:

این نکته بسیار مهم است که دکتر، بر پیشرفت درمانی شما به عنوان یک مادر مبتلا به اختلال دوقطبی در طی دوران شیردهی نظارت کند. اگر شما از مشکلاتی مانند بی قراری، مشکل در تغذیه و یا در میزان توان عضلانی رنج می برید، نیاز دارید که با دکتر خودتان مشورت کنید. هر فرد به مصرف داروهای بیماری اختلال دوقطبی واکنش خاصی نشان می دهد، که بسیار منحصر به فرداست. با این حال، شما می توانید تغذیه با شیر مادر را تا زمانی ادامه دهید که با استفاده از داروها:
• خلق و خوی شما پایدار شود.
• اگر شما به عنوان مادر مبتلا، یک دوره کامل درمانی را با کمک دارو پشت سر گذاشته اید و نوزاد سالمی دارید، جای هیچ نگرانی نیست.
• فقط به یاد داشته باشید که پزشک متخصص اطفال باید با داروهای درمان این بیماری در نوزادان، فرزند شما را پشتیبانی کرده و اهمیت نظارت بر این گونه نوزادان را درک کند.
مطالعات نشان داده که بیماری اختلال دوقطبی یا لیتیوم در دورانی که مادر، نوزاد خود را با شیرش تغذیه می کند، به او منتقل خواهد شد. از آنجایی که نوزادان نسبت به عوارض جانبی این بیماری آسیب پذیر هستند، بهتر است آن ها را هر ۶الی ۸۸ هفته، یکبار چکاب کامل نمایید. ممکن است تغییری در غده ی تیروئید و یا عملکرد کلیه های نوزاد شما به وجود آید. نظارت باید شامل اندازه گیری سطح اختلال دوقطبی در خون نوزاد با کمک
• آزمایش های خون
• TSH (هورمون تحریک کننده تیروئید)
• کراتینین
• BUN (نیتروژن اوره ی خون)
باشد.
اختلال دوقطبی ممکن است غلظت سرمی پرولاکتین در خون را افزایش دهد، اما در توانایی مادر شیرده تاثیری نمی گذارد.

شیر مادر به گونه ای است که تمام نیازهای نوزاد را برآورده می کند. اجتناب از تغذیه نوزاد با شیر مادرش میزبانی نوزاد را در بیماری های گوناگون فراهم می کند. بسیاری از زنان مبتلا به بیماری اختلال دوقطبی، به علت استفاده از داروهای تجویزی برای این بیماری تغذیه نوزادشان با شیر مادر را متوقف می کنند، که این مادران سخت در اشتباهند. شما باید اهمیت و مزایای تغذیه ی نوزاد با شیر مادر را درک نموده و با پزشک متخصص اطفال قبل از دادن شیر به نوزاد خود مشورت نمایید.

 

 

منبع : مامانم

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *