افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

اختلال تیروئید چشم علت تا درمان

چه افرادی مستعد ابتلا به تیروئید چشمی هستند؟

اختلال تیروئید چشم علت تا درمان

تیروئید چشم چیست؟

بیماری “تیروئید چشمی” عارضه‌ای است که در نیمی از مبتلایان به بیماری “گریوز” مشاهده می‌شود.

بیماری گریوز عارضه‌ای خودایمنی است که موجب پرکاری تیروئید می‌شود، بیماری‌ که بر اثر آن غده تیروئید میزان زیادی هورمون تیروئید تولید کرده و موجب می‌شود سوخت و ساز بدن سرعت گیرد. در بیماری تیروئید چشمی التهاب موجب بروز انواعی از مشکلات در ماهیچه‌ها و بافت اطراف چشم‌ها می‌شود.

یکی از شایع‌ترین علائم بیماری تیروئید چشمی برآمدگی چشم‌هاست. در برخی موارد دیگر این بیماری با مشکلات‌جدی‌تر برای چشم‌ها و بینایی همراه است.

آشنایی با شایع‌ترین فاکتورهای خطرزا و علائم بیماری تیروئید چشمی می‌تواند در شناخت این بیماری کمک کننده باشد.

طبق اعلام موسسه ملی سلامت در آمریکا بین ۲۵ تا ۵۰ درصد از افرادی که دچار عارضه گریوز هستند به بیماری تیروئید چشمی مبتلا می‌شوند.

از جمله فاکتورهای خطرزا در بروز بیماری تیروئید چشمی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– سابقه استعمال دخانیات: مصرف سیگار می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را تشدید کرده و حتی به بروز موارد شدیدتر این عارضه منجر شود.

– جنسیت: زنان بیش از مردان احتمال دارد به بیماری تیروئید چشمی مبتلا شوند.

– سن: افراد میانسال بیشتردر معرض ابتلا به این بیماری هستند.

– پرکاری تیروئید: ابتلا به عارضه گریوز لزوما به بیماری تیروئید چشمی منجر نمی‌شود اما بسیاری از بیماران به هر دو عارضه دچار می‌شوند.

به گزارش شبکه خبری سی ان ان، این بیماری‌ به شکل‌های مختلفی سلامت چشم‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد. سوزش یا احساس ناراحتی در چشم‌ها، خشکی، ورم یا پف کردن پلک‌ها، قرمز شدن قسمت سفید رنگ چشم یا احساس درد در چشم از جمله شایع‌ترین علائم این بیماری است.

همچنین بخوانید: ۴ عامل اصلی باعث بروز بیماری تیروئید

اختلال تیروئید چشم علت تا درمان

بیرون‌زدگی, زل‌زدگی چشم و باز ماندن چشم هنگام خواب همچنین دوبینی از نشانه‌های بالینی بیماری بشمار می‌رود که در مراحل شدید‌تر تیروئید چشمی می‌تواند موجب از بین رفتن بینایی شود.

 

اختلال تیروئید چشمی چگونه ایجاد می شود این عارضه چه نشانه هایی دارد و در چه افرادی بروز میکند وقتی عضلات پشت کره چشم بزرگ می شوند این اختلال بروز میکند درد و ناراحتی هنگام پلک زدن و احساس جسم خارجی در چشم می توانند خبر از بروز این بیماری در بدنتان بدهند .سعی کنید با مشاهده هر یک از این نشانه ها در بینایی تان سریعا به پزشک مراجعه کنید .

مهران زمان‌زاده در ارتباط با علائم تیروئید چشمی اظهار داشت: تیروئید چشمی یک بیماری خودایمنی است که طی آن آنتی‌بادی‌هایی داخل بدن ترشح می‌شود.

وی افزود: این آنتی‌بادی‌ها می‌توانند بر غده تیروئید اثر گذاشته و بافت‌های پشت کره چشم و سطح چشم را تحت تاثیر قرار دهد.

متخصص غدد و بیماری‌های داخلی اضافه کرد: این تاثیرگذاری موجب می‌شود عضلات پشت کره چشم بزرگ شود و چربی‌های آن افزایش یابد، درنتیجه طی مراحل پیشرفته بیماری به بافت‌های فیبروز تبدیل می‌شود که این تغییرات باعث ایجاد علائم بالینی بیماری خواهد شد.

زمان‌زاده عنوان کرد: بیرون‌زدگی, زل‌زدگی چشم و باز ماندن چشم هنگام خواب همچنین دوبینی از نشانه‌های بالینی بیماری بشمار می‌رود که در مراحل شدید‌تر تیروئید چشمی می‌تواند موجب از بین رفتن بینایی شود.

وی تاکید کرد: گاهی در مراحل اولیه و بدون اینکه بیرون‌زدگی یا زل‌زدگی چشم ایجاد شده باشد بیمار احساس جسم خارجی در چشم و درد و ناراحتی هنگام پلک زدن دارد که این موارد هم جزء علائم اولیه تیروئید چشمی بشمار می‌رود.

متخصص غدد و بیماری‌های داخلی خاطرنشان کرد: افرادی که دچار چنین علائمی می‌شوند حتما باید به متخصص مراجعه کرده تا در مراحل اولیه بیماری تشخیص داده شده و از پیشرفت آن جلوگیری شود.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *