افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

اختلالات فشار خون را کنترل و مدیریت کنیم

 

  • سید ضیاالدین مظهری، متخصص تغذیه در خصوص ارتباط تغذیه سالم با فشار خون اظهار کرد: فشارخون را بر مبنای عوامل ایجاد کننده آن به دو گروه تقسیم کرده اند، پرفشاری خون اولیه که فاقد هر گونه تغییرات ارگانیک قابل اثبات است و فشار خون ثانویه که تحت تاثیر بیماری‌های کلیوی و اختلالات غدد درون ریز و تغییرات بیماری گونه رگ های بدن و …

 

 

چگونه می توانیم از افزایش فشار خون پیشگیری کنیم؟ عارضه پرفشاری خون با برخی روش های درمانی ساده قابل درمان خواهد بود، چاقی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر اختلالات فشار خون می باشد. همچنین ترشح بیش از حد انسولین و  عدم تحرک و ورزش ،بیماری‌های کلیوی در این زمینه نقش مهمی ایفا خواهند کرد.

یک متخصص تغذیه گفت: چاقی یکی از علل بروز فشار خون است به گونه ای که به موازات افزایش وزن، خطر ابتلا به پرفشاری خون نیز به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. به خصوص اگر چربی ناشی از زیاده روی در مصرف خوراکی‌ها در ناحیه شکم انباشته شود.

سید ضیاالدین مظهری، متخصص تغذیه در خصوص ارتباط تغذیه سالم با فشار خون اظهار کرد: فشارخون را بر مبنای عوامل ایجاد کننده آن به دو گروه تقسیم کرده اند، پرفشاری خون اولیه که فاقد هر گونه تغییرات ارگانیک قابل اثبات است و فشار خون ثانویه که تحت تاثیر بیماری‌های کلیوی و اختلالات غدد درون ریز و تغییرات بیماری گونه رگ های بدن و … ایجاد شده و گسترده‌ترین علایم بالینی که اغلب نادیده انگاشته می‌شوند عبارت هستند از : احساس فشار و سردرد، خستگی و احساس افت قدرت و توانایی و سرگیجه.

وی افزود: در صورتی که فشار خون به مدت طولانی و بدون تشخیص و درمان ادامه یابد، احساس درد در نواحی قلب، تنگی نفس در مواقع پیاده روی سریع به خصوص در سربالایی ها و یا بالا رفتن از پله ها و یا حمل اشیای سنگین ایجاد می گردد. تشخیص و اندازه گیری پرفشاری خون، آسان، سریع، بدون درد و با کمترین هزینه امکان پذیر است.

وی در خصوص عوامل خطر قابل کنترل زمینه ساز پرفشاری خون تصریح کرد: چاقی یکی از علل بروز فشار خون است به گونه ای که به موازات افزایش وزن، خطر ابتلا به پرفشاری خون نیز به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. به خصوص اگر چربی ناشی از زیاده روی در مصرف خوراکی‌ها در ناحیه شکم انباشته شود.

مظهری افزود: ترشح بیش از حد انسولین نیز می‌تواند در افزایش فشار خون نقش اساسی داشته باشد به طوری که تحت تاثیر پرخوری و ریزه خواری و به موازات بالا رفتن وزن، گیرنده های انسولین حساسیت خود را از دست داده و مرتبا به مقدار ترشح و انباشتگی انسولین در جریان خون افزوده می‌شود و به علت انباشته شدن مایعات و عدم دفع سدیم، موجبات پرفشاری خون را فراهم می‌سازد.

وی سبک زندگی افراد را یکی دیگر از علل افزایش فشار خون دانست و گفت: عدم تحرک و ورزش، عامل تحلیل عضلات و موجب افزایش پرفشاری خون تلقی می‌شود. با توجه به موارد نام برده شده می‌توان نتیجه گیری کرد که در جهت درمان و کاهش سطح پرفشاری خون به موازات کاهش وزن اضافی، انجام مرتب ورزش و حرکات سبک بدنی، کاهش مقدار مصرف سدیم چه به صورت نمک طعام و چه به صورت جوش شیرین یا از طریق موادغذایی حاوی سدیم مانند سوسیس وکالباس، گوشت‌ها و ماهی‌های دودی، انواع پنیرها، کنسرو ها، گوشت و حبوبات، سس ها و رب ها، تردکننده های گوشت، برای افرادی که فشارخون دارند و یا در معرض ابتلا به فشارخون هستند توصیه نمی‌شود.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *