افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

اثرات مخرب حشیش بر مغز

  • حشیش یکی از شایع‌ترین مواد غیرقانونی است. ماده‌ی اسکانک نوع قویتری از حشیش است، در واقع بوی قوی‌تری داشته و میزان ترکیبات فعال آن هم بیشتر است.

 

 

تحقیقات پیشین نشان می‌داد که قدرت بالای حشیش می‌تواند خطر روان‌پریشی را افزایش دهد؛ اختلالی که باعث بروز تغییراتی در ساختار مغز می‌شود. در حال حاضر در تحقیقی مشخص شده که مصرف زیاد این ماده می‌تواند بر بخش مهمی از مغز آسیب وارد کند که باعث ارتباط بین نیمکره‌ی چپ و راست می‌شود.
در ایالات متحده، حشیش یکی از شایع‌ترین مواد غیرقانونی است. ماده‌ی اسکانک نوع قویتری از حشیش است، در واقع بوی قوی‌تری داشته و میزان ترکیبات فعال آن هم بیشتر است. تحقیقات زیادی درباره‌ی مصرف حشیش اسکانک و بالا رفتن خطر روان‌پریشی شواهد زیادی را ثابت کرده‌اند. در تحقیق دیگری ثابت شده که مصرف اسکانک باعث پنج برابر شدن خطر روان‌پریشی می‌شود.
در همین ارتباط، محققان ۵۴ فردی را که در سطح اولیه‌ی روان‌پریشی بودند با ۴۳ فرد سالم مقایسه کردند و در این تحقیق از پرسشنامه‌ی تجربه‌ی حشیش هم استفاده کرده که به آنها کمک می‌کرد درباره‌ی مصرف حشیش در این بیماران، عوامل محرک آن و سایر داروهای برانگیزاننده‌ی واکنش آنها اطلاعاتی به دست بیاورند.
از هر شرکت‌کننده یک آزمایش MRI هم گرفته شد تا بررسی‌ها دقیق‌تر و کامل‌تر باشد. از طرفی این تیم تحقیقاتی «جسم پنبه‌ای» مغز آنها را هم آزمایش کردند – ساختاری با ماده‌ای سفید که نیمکره‌ی چپ و راست مغز را به هم مربوط می‌کند و باعث ارتباط بین دو نیمکره می‌شود. این تیم پی برد که این ناحیه از مغز حاوی گیرنده‌های زیاد حشیش است.
آنها به این نتیجه رسیدند شرکت‌کنندگانی که سابقه‌ی مصرف اسکانک با دُز بالا داشتند ضریب پخش متوسط (MD) این ماده در جسم پنبه‌ای آنها – نشانه‌ای از آسیب به ماده‌ی سفیدـ نسبت به افرادی که دز کمی مصرف کرده و نیز افرادی که گاه گداری از این ماده مصرف می‌کردند بالاتر گزارش شد. نکته‌ی جالب این است که این ارتباط هم در افراد روان‌پریش و هم در افرادی که این مشکل را نداشتند دیده شد.

 

منبع : الو دکتر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *