افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

اثرات مثبت مصرف کاهو بر بیماران دیابتی

  • یکی از مطالعات منتشرشده در Diabetes Care نشان می‌دهد که هرچه افراد بیشتر از سبزی‌های برگدار و سبزرنگ مانند کاهو استفاده کنند، شانس ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ را پایین‌تر می‌آورند.

 

رژیم‌گیرندگان معمولا مقدار زیادی کاهو می‌خورند، چون این سبزی هم سیری مطلوبی ایجاد می‌کند و هم مواد مغذی ضروری و مهمی مانند فولات، ویتامین A و ویتامین K را به بدن می‌رساند. در ضمن، کاهو کالری کمی دارد که مزیت خاصی برای این افراد محسوب می‌شود. به همین ترتیب،‌ سبزی‌های غیرنشاسته‌ای مانند کاهو فقط برای رژیم‌گیرندگان مناسب نیستند، بلکه گزینه خوبی برای افراد مبتلا به بیماری دیابت نیز به‌شمار می‌روند، چون کربوهیدرات کمی دارند و تاثیر ناچیزی بر سطح قند خون باقی می‌گذارند.

کاهو و خطر ابتلا به بیماری دیابت
یکی از مطالعات منتشرشده در Diabetes Care نشان می‌دهد که هرچه افراد بیشتر از سبزی‌های برگدار و سبزرنگ مانند کاهو استفاده کنند، شانس ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ را پایین‌تر می‌آورند. این تفاوت خصوصا زمانی نمایان می‌شود که وضعیت این افراد را با آنان که سبزی نمی‌خورند، مقایسه کنیم. البته این نکته را هم باید اضافه کنیم که انواع حبوبات، میوه‌ها و سبزی‌های زردرنگ و تیره هم با کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت مرتبط هستند.

کاهو و قند خون
شاخص گلایسمیک (GI)، تقریبا مشخص می‌کند که هر ماده غذایی دارای چه اثراتی بر سطح قند خون است. بنابراین، آن دسته از مواد غذایی که نمره پایین‌تری را از منظر شاخص گلایسمیک کسب می‌کنند، کمتر از مواد غذایی دیگر باعث افزایش ناگهانی در سطح قند خون می‌شوند. طبق گزارش‌های انجمن دیابت آمریکا (ADA)، کاهو و انواع سبزی‌های غیرنشاسته‌ای دارای شاخص گلایسمیک پایینی هستند و به افراد مبتلا به بیماری دیابت کمک می‌کنند. بنابراین، این بیماران نباید به‌خاطر مصرف کاهو یا سبزی‌های غیرنشاسته‌ای دیگر نگران باشند.

کاهو و میزان کربوهیدراتش
هر فنجان از کاهو (براساس نوع آن) فقط بین ۵ تا ۱۰ کالری و ۱ تا ۲ گرم کربوهیدرات دارد. اگر باید میزان کربوهیدرات دریافتی را محسابه کنید،‌ بهتر است بدانید که هر وعده مصرفی از این سبزی تقریبا ۵ گرم کربوهیدرات دارد و درنتیجه اصلا مشکلی برای شما به‌وجود نمی‌آورد، مگر این‌که بخواهید بیشتر از ۲ فنجان کاهو بخورید. به همین دلیل است که انجمن دیابت آمریکا می‌گوید لزومی به محاسبه کربوهیدرات‌های موجود در سبزی‌های نشاسته‌ای مانند کاهو وجود ندارد، مگر این‌که بخواهید بیشتر از ۲ فنجان خام از این سبزی‌ها یا بیش از یک فنجان پخته از آن‌ها بخورید.

توصیه‌های ارائه‌شده برای مصرف کاهو
انجمن دیابت آمریکا (ADA) به افراد مبتلا به بیماری دیابت توصیه می‌کند که روزانه حداقل ۳ تا ۵ وعده مصرفی از سبزی‌های غیرنشاسته‌ای را به برنامه غذایی خودشان اضافه کنند. انتخاب کاهوهایی که تیره‌تر هستند، برای این بیماران بهتر است. به‌گفته آنان، کاهوهای تیره‌تر حاوی میزان بیشتری از ریزمغذی‌های ضروری هستند و از اهمیت ویژه‌ای برای این بیماران برخوردارند.

 

منبع : الو دکتر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *