افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

اثرات شفابخش گلاب بر این بیماری ها

گلاب چیست و چه مزایایی دارد؟

در گذشته گلاب در طب سنتی مصارف درمانی بسیاری داشته است. به عنوان مثال دندان درد را با چکاندن چند قطره گلاب روی دندان پوسیده تسکین می بخشیدند.

گلاب اصل، شفاف ، روشن ، بدون رسوب است و بوی آن بوی مطبوع گل محمدی و فاقد بوی ترشیدگی است. طعم گلاب نیز سنگین و کمی مایل به تلخی است که از جمله مهمترین نشانه های اصل بودن گلاب به شمار می رود .

فصل اردیبهشت فصل گلاب گیری است پس نباید از خواص گلاب ،  این ماده که برای درمان و یا پیشگیری از بسیاری از امراض مفید است، غافل شد. ماده ای خوشبو که به راحتی در کشورمان و به ویژه در شهرستان کاشان یافت می شود .

آرام بخشی طبیعی و مؤثر:

در طب سنتی گلاب طبیعت گرمی دارد و برای رفع استرس بسیار مفید و آرام‌بخشی خوب و تقویت‌کننده اعصاب می باشد .

نوشیدن و بوییدن آن برای التیام سردردهای ناشی از استنشاق هوای آلوده و رفع گیجی و منگی حاصل از آن مفید است.

گلاب ضدافسردگی است. عزت نفس، اعتماد، امید و قدرت ذهنی را تقویت و به طور موثری با افسردگی و اضطراب مبارزه می کند و ناراحتی های عصبی و بی خوابی را کاهش می دهد. ازین جهت در مراسم عزاداری از آن استفاده می گردد .

برای رفع بیماری های پوستی مفید است:

یکی از مهم ترین کاربردهای گلاب، مراقبت از سلامت پوست است . گلاب برای انواع پوست ها به خصوص پوست های خشک و حساس مناسب است. یکی از موارد استفاده ی گلاب جهت پاک کردن پوست می باشد و می توان به جای محصولات شیمیایی پاک کننده، از آن استفاده کرد.

استفاده ی دیگر آن جهت طراوت و تازگی پوست است؛ بدین گونه که پس از هر بار استحمام که منافذ پوست بازتر هستند، گلاب را به پوست صورت بمالید. در این حالت اسانس موجود درگلاب به سرعت جذب پوست می شود که با توجه به اثرات آن در افزایش جریان خون، باعث شادابی پوست می گردد.

البته استفاده ی مداوم از این روش می تواند این اثرات مطلوب را ایجاد کند .

گلاب در رفع لکه های پوست نیز موثر است. با خارج و خنثی کردن سموم، خون را تصفیه می کند و در نتیجه از ناراحتی پوستی در امان هستید.

گلاب به دلیل داشتن خاصیت ضدعفونی کنندگی نیز برای پوست سر و مو مفید است. این ماده حتی در رفع جوش های بدن نیز تاثیر دارد. برای این کار باید مقداری گلاب را با جوش شیرین مخلوط کنید تا خمیر نرمی به دست آید. سپس این خمیر را مدت یک ساعت یا تمام شب (هنگام خواب) روی جوش های خود قرار دهید.

گلاب، بازسازی سلول های پوست را تسریع و خستگی و سرخی پلک ها را برطرف می کند.

درمان بیماری های گوارشی:

گلاب ضدعفونی‌کننده، برطرف‌کننده بیماری‌های گوارشی، مقوی معده و قلب و تسکین‌دهنده دردهای روماتیسمی و ضدتهوع خوبی است.

مصرف گلاب برای دل‌پیچه‌ها مفید است به خصوص زمانی که نفخ به عضلات دستگاه گوارش فشار وارد می‌کند.گلاب بیشتر، به عنوان یک ماده ضدنفخ و بادشکن مطرح است یعنی باعث کاهش گازهای دستگاه گوارش می‌شود. این گازها ذرات ریزی هستند که یا جذب بدن می‌شوند یا به صورت باد گلو خارج می‌شوند.

علاوه بر این خاصیت، گلاب می‌تواند تا حدودی از اسهال جلوگیری کند.این ماده قلب و معده را تقویت می کند و اضطراب را از دل دور می کند.

سایر خواص درمانی گلاب:

از بُخور گلاب می توان برای درمان گلودرد و بیماری های تنفسی استفاده نمودبرای معالجه اشخاص گرمازده، بهترین راه خورانیدن گلاب همراه با مقداری یخ است.
گلاب بهترین نوشیدنی برای کسانی است که دچار خونریزی سینه و گلو هستند.
نوشیدن گلاب خنک، گرمی درون را از بین می برد و بدن را تقویت می کند و بوییدن آن برای تقویت قلب و رفع بیهوشی و تقویت حواس باطنی مفید است.
خوردن گلاب برای رفع بوی بد دهان مفید است .
گلاب تحریک‌کننده هورمون‌ها بوده تا حدودی تنظیم‌کننده قاعدگی است.
خوردن گلاب به بیماران قلبی توصیه می‌شود
نوشیدن روزانه یک لیوان دوغ مخلوط با گلبرگ‌های گل‌ محمدی برای تنظیم کار جهاز هاضمه خصوصا در روزهای گرمی که به سر می بریم پیشنهاد می‌شود.
گلاب ضدعفونی کننده است؛ برای درمان زخم ها و جلوگیری از چرکی و عفونی شدن آن، مورد استفاده قرار می گیرد.
گلاب مانع از ورود ویروس های متفاوت به بدن می شود.
گلاب، ماهیچه ها و روده ها و رگ های خونی را منقبض می کند تا مانع افتادن دندان، ریزش مو، چروک شدن پوست و از بین رفتن استحکام روده ها، ماهیچه های ناحیه شکم و اندام ها شود. علاوه بر آن با انقباض رگ های خونی مانع از خون ریزی بر اثر زخم و خراش می شود.
گلاب با باکتری مبارزه می کند؛ در درمان اسهال، وبا، حصبه، مسمومیت غذایی و بیماری های دیگری که بر اثر باکتری به وجود می آید، موثر است. گلاب در درمان عفونت های باکتریایی داخلی مانند روده، معده، مجرای ادراری، عفونت های خارجی روی پوست، گوش و چشم نیز موثر است.
گلاب به دلیل داشتن خاصیت ضدعفونی کننده و ضدمیکروبی برای شستشوی چشم مناسب است؛ البته گلابی که به این منظور استفاده می شود باید عاری از آلودگی ها و به اصطلاح کاملا استریل باشد. برای رفع خستگی و درد چشم نیز می توانید مقداری گلاب به پشت پلک های خود بمالید.
گلاب زردآب را از کیسه صفرا خارج می کند و مانع مشکلاتی چون اسیدیته می شود.
در گذشته گلاب در طب سنتی مصارف درمانی بسیاری داشته است. به عنوان مثال دندان درد را با چکاندن چند قطره گلاب روی دندان پوسیده تسکین می بخشیدند.
سرعت لخته شدن خون را افزایش می دهد که این موضوع برای افرادی که پس از جراحی و آسیب دیدن به خون ریزی داخلی و خارجی دچار می شوند، حیاتی است.

گلاب به شدت مستعد رشد قارچ است حتی اگر در یخچال نگهداری شود و ممکن است در ظرف آن مقداری میکروب و قارچ رشد کند. از طرف دیگر نگهداری گلاب بیش از یک سال باعث تبخیر مواد معطر و کاهش تاثیر آن می‌شود. همچنین به دلیل رشد میکروب‌ها و قارچ‌ها مصرف گلاب‌های قدیمی توصیه نمی‌شود.

گلاب خواص شگفت انگیزی دارد وباید شکرگزار باشیم که این ماده مقوی ومفید در کشورمان تولید می شود و به راحتی به آن دسترسی داریم و با استفادۀ صحیح آن می توانیم از بروز بیماری های جدی پیشگیری کنیم.

منبع : الو دکتر


خاصیت های گلاب

گلاب در مقابل روغن ضروری گل رز:

گلاب با روغن گل سرخ تفاوت دارد. روغن گل سرخ مانند گلاب، برای کمک به مدیریت شرایط سلامتی مورد استفاده قرار گرفته و هزاران سال به عنوان یک درمان طبیعی استفاده می شود. برخی از شرایطی که روغن گل سرخ می تواند به بهبود آن کمک کند عبارتند از: آکنه ، اضطراب و افسردگی ، بیماری پوستی روزاسه ، سردردهای تنشی ، زخم ، آلرژی و تعدادی از شرایط مرتبط با التهاب.

شما می توانید با پخش کردن مقداری روغن ضروری گل سرخ درخانه یا با استنشاق مستقیم روغن از مزایای آن بهره مند شوید. همچنین این روغن می تواند به صورت موضعی مورد استفاده قرار گیرد و فواید زیادی برای پوست دارد. با این حال ، بهتر است همیشه قبل از استفاده موضعی ، روغن های ضروری را با روغن حامل مانند نارگیل یا جوجوبا به نسبت ۱به ۱ رقیق کنید.

بعد از رقیق کردن روغن ، قبل از استفاده از روغن روی پوست، ابتدا یک آزمایش در قسمت کوچکی از پوست انجام دهید. زمانی که مطمئن شدید بدن تان به گلاب واکنش نشان نمی دهد، می توانید چند قطره روغن ضروری را به سرم صورت، حمام گرم ، لوسیون یا شامپوی بدن اضافه کنید. آیا می توانیم روغن ضروری گل سرخ را به صورت خوراکی مصرف کنیم؟ خیر ، این روغن برای استفاده داخلی توصیه نمی شود.

نحوه استفاده از گلاب و مقدار مصرف آن

وقتی نوبت به استفاده از گلاب و روغن گل سرخ در محصولات خانگی می‌رسد، خوب است بدانید که گل رز با سایر محصولات ، از جمله آلوئه ورا، سرکه سیب ، چوب فندق ، برگاموت ، بابونه ، مریم گلی ، رازیانه ، شمعدانی ، مارپیچ ، اسطوخودوس ، لیمو ، بهار نارنج ، نعناع هندی ، چوب صندل و یلانگ یلانگ ترکیب می شود.

نحوه استفاده از گلاب برای صورت:

  • اگر از گلاب برای آکنه صورت استفاده می کنید ، از این دستور تهیه تونر گلاب استفاده کنید. شما می توانید با ترکیب چند قطره گلاب به سایر مواد پاک کننده و تونینگ از جمله سرکه سیب خالص تونر گلاب خود را درست کنید. این ترکیبات را مخلوط کرده و سپس به یک بطری اسپری شیشه ای کوچک منتقل کنید. برای استفاده از آن بر روی صورت، صورت را به خوبی تمیز کنید ، سپس چشمانتان را ببندید و تونر را روی صورت اسپری کنید. اگر دوست دارید می توانید صورت تان را مالش دهید ، یا فقط بگذارید روی صورت تان خشک شود. آرایش خود را طبق معمول انجام دهید و یا قبل از رفتن به رختخواب از آن استفاده کنید.
  • اگر از آکنه رنج می برید گزینه دیگر این است که روزانه سه بار قطره روغن گل رز خالص را روی لکه های آن بریزید. اطمینان حاصل کنید که از یک پنبه استریل استریل استفاده می کنید. اگر قدرت ضد میکروبی آن برای شما خیلی زیاد است ، آن را کمی با روغن نارگیل رقیق کنید.
  • با اضافه کردن گلاب به سرم صورت تان می توانید به شکلی دیگر از گلاب استفاده کنید. با ترکیب چند قطره روغن نارگیل و گلاب با روغن ضروری اسطوخودوس مرطوب کننده خود را بسازید و سپس روی صورت خود بمالید. ترکیب روغن نارگیل و گلاب یک پاک کننده آرایشی مناسب است.
  • این دستور العمل را برای ساختن ماسک صورت طبیعی امتحان کنید: زردچوبه خالص و گلاب را با ژل آلوئه ورا ترکیب کنید، سپس بگذارید قبل از شستشو با آب‌گرم و استفاده از روغن نارگیل، حدود ۲۰ دقیقه روی پوست شما بنشیند.

چگونه از گلاب بر روی بدن خود استفاده کنیم:

  • اگر پوست خشکی دارید، بعد از دوش گرفتن، از بطری گلاب در سرتاسر بدن تان اسپری بکنید و سپس لوسیون بدن مورد علاقه خود را روی بدنتان بمالید.
  • یک اسپری عطر با ترکیب گلاب با روغن های ضروری مانند روغن لیموترش ، روغن پرتقال ، روغن گریپ فروت یا روغن اسطوخودوس درست کنید و روی بدن تان اسپری کنید.
  • چندین قطره گلاب خالص را به وان حمام خود اضافه کنید تا به آبرسانی و تسکین پوست شما کمک کند (بعلاوه باعث می شود که بوی خوبی بدهید)
  • با سردرد سر و کله می زنید؟ یک کمپرس آغشته به گلاب را به مدت ۴۵ دقیقه روی پیشانی خود بمالید یا منتشر کردن روغن ضروری گل سرخ را به عنوان یک گزینه جایگزین امتحان کنید.
  • با اضافه کردن چند قطره گلاب به مواد شوینده لباسشویی تان ، لباس هایتان را با بوی خوش گل تحویل بگیرید.

چگونه از گلاب بر روی موهای خود استفاده کنیم:

به سادگی چند قطره گلاب را به شامپو و یا نرم ‌کننده تان اضافه کنید. شما هم چنین می ‌توانید این دستورالعمل را برای داشتن موهایی براق نیز امتحان کنید: دو قاشق سوپ خوری گلاب خالص را به یک فنجان آب اضافه کنید و سپس با چند قطره روغن جوجوبا و یک کپسول ویتامین ای مخلوط کنید. موهایتان را با این مخلوط ماساژ دهید و بگذارید حداقل ۱۰ دقیقه باقی بماند و سپس موهایتان را بشویید.

چگونه از گلاب در آشپزی استفاده کنیم:

از آنجا که گلاب طعمی شیرین و مطبوع دارد، ترکیب کردن آن با ترکیباتی مانند هل، گشنیز، زیره سبز، زعفران، زنجبیل، فلفل سیاه و وانیل گزینه خوبی است. یکی از راه های استفاده از گلاب در خانه ، درست کردن چای با طعم گلاب است.

عوارض جانبی گلاب و موارد احتیاطی

آیا گلاب عوارض جانبی دارد؟ اگرچه به طور کلی گلاب قابل تحمل و بی خطر است ، ممکن است افراد خاصی نسبت به محصولات گل رز واکنش های آلرژیک را تجربه کنندالبته این مورد کمتر اتفاق می افتد. اگر علائمی مانند سوزش ، قرمزی ، کهیر و غیره را تجربه کردید ، استفاده از این محصولات را متوقف کنید. در صورت ایجاد تغییرات غیرمعمول در پوست خود مصرف آن را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

همچنین روغن گل سرخ نباید در دوران بارداری استفاده شود. با این حال ، گلابی که به صورت موضعی روی پوست مورد استفاده قرار می گیرد ، بی خطر است.

منبع: خواص گلاب

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *