افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

آیا کشف داروی بیماری ایدز صحت دارد

  • مراحل تحقيقات و كشف دارو از نظر علمي، مراحل كاملا مشخص و تعريف شده‌اي است و حداقل چهار سال طول مي‌كشد و ايشان اين مراحل را طي نكرده و نتيجه تحقيقش را در هيچ مركزي كنترل نكرده است.

 

 ادعاي محقق شيرازي درباره كشف داروي كنترل بار ويروسي مبتلايان ايدز از سوي مسوولان وزارت بهداشت رد شد.

احمد حسين پور؛ فارغ‌التحصيل كارشناسي ارشد نانوتكنولوژي پزشكي در گفت‌وگو با «اعتماد» مدعي شده بود كه: «از سال ۸۹ تحقيقات درباره ساخت داروي درمان و كاهش بار ويروسي ايدز را آغاز كردم. طرح تحقيقاتي را براي دانشگاه علوم پزشكي شيراز فرستادم، فرمولاسيون را در آزمايشگاه‌هاي مختلف و كشت سلولي را در انستيتو پاستور انجام دادم. بعد از دريافت كد كميته اخلاق و مجوز كارآزمايي باليني، ۵ بيمار اچ‌آي‌وي مثبت كه هيچ داروي ضدرتروويروسي دريافت نكرده بودند، به من معرفي كردند و بيماران به مدت ۶ ماه تحت درمان با اين دارو قرار گرفتند. بعد از دو ماه مصرف دارو، بار ويروسي يك بيمار، از ۳۸ هزار به ۴ هزار كاهش يافت و بعد از ۴ ماه، بار ويروسي به زير حد تشخيص (معادل صفر) رسيد. با قطع دارو به مدت يك ماه، بار ويروسي همچنان زير حد تشخيص بود و علايم بيماري مانند تعريق شبانه و ناتواني جسمي بيماران از بين رفت. تا چهارم آبان امسال، ۴ ماه از قطع دارو مي‌گذرد و نتيجه آزمايش‌ها به رييس دانشگاه علوم پزشكي شيراز ارايه شده اما ايشان به من جواب واضحي نداده و اعلام كرده كه تا يك ماه آينده، پاسخ نهايي را از طريق رسانه‌ها اعلام خواهد كرد.»

به دنبال اين اظهارات، پروين افسر كازروني؛ رييس اداره ايدز وزارت بهداشت در اظهارنظر درباره اين ادعا گفت: «اين ادعا كاملا كذب است و به طور رسمي از طرف وزارت بهداشت رد شده است. اينها ادعاهايي است كه بدون ارايه مستندات مطرح شده است. مراحل تحقيقات و كشف دارو از نظر علمي، مراحل كاملا مشخص و تعريف شده‌اي است و حداقل چهار سال طول مي‌كشد و ايشان اين مراحل را طي نكرده و نتيجه تحقيقش را در هيچ مركزي كنترل نكرده است. حتي داروي آيمود (داروي ايراني كنترل بار ويروسي ايدز) كه تحقيقات آن از چند سال قبل شروع شد، هنوز به مرحله‌اي نرسيده كه وارد بازار شده و مجوز بگيرد.»

رسول ديناروند؛ رييس سازمان غذا و داروي دولت يازدهم هم در تشريح مراحل معرفي و ثبت داروي جديد گفت: «داروهايي كه در ايران توليد مي‌شود، اغلب ژنريك است كه قبلا كشف و توسط يك دستگاه نظارتي معتبر بين‌المللي، تاييد شده و در ايران، شركت‌هاي توليد‌كننده، مسير اثبات رعايت جزييات ساختار دارو را طي كرده و كپي از برند اصلي توليد مي‌شود. اما در مورد كشف جديد، مراحل پيچيده‌تر است و ادعاي مطرح شده، بايد با مطالعات و كارآزمايي باليني همراه بوده و حتما در مراكز معتبر پزشكي تاييد شود. امروز در دنيا، داروهاي موجود براي ايدز هم، صرفا قادر به كنترل ويروس هستند و حتي داروي آيمود هم كه در ايران ساخته شد و به مرحله توليد انبوه رسيد اما در سه سال اخير، سفارشي براي توليد نداشت، هيچگاه مدعي درمان قطعي و ضد ويروس نبود بلكه بار ويروسي را كاهش مي‌داد و تقويت‌كننده سيستم ايمني بدن بود.»

عباس زارع نژاد؛ مشاور وزير بهداشت هم توضيح مي‌دهد كه چنين ادعاهايي بايد از مسير مراكز پژوهشي و شركت‌هاي دانش بنيان زيرنظر دانشگاه‌هاي علوم پزشكي و وزارت بهداشت در مسير تحقيق و آزمايش و كارآزمايي باليني قرار بگيرند و مي‌افزايد: «ورود داروهايي كه به روش مهندسي معكوس (بازتوليد كشفيات پيشين) توليد نمي‌شوند و بايد به عنوان كشفيات جديد در چرخه درمان قرار بگيرند، نيازمند طي شدن فرآيند مشخص و تعريف شده است. فرآيندي كه تماما در محيط‌هاي آزمايشگاهي واقع در مراكز پژوهشي و شركت‌هاي دانش‌بنيان متعلق به وزارت بهداشت و دانشگاه‌هاي علوم پزشكي انجام شده و شامل آزمايش بر حيوانات و سپس، بر افراد داوطلب است و پس از تاييد تمام نتايج توسط مراجع علمي وسازمان غذا و دارو، كشف جديد وارد مسير توليد شده و به فهرست دارويي كشور اضافه مي‌شود. اما مجموعه اين مراحل علمي و فني، بسيار زمان‌بر است و عوارض و منافع و ميزان تاثيرگذاري دارو بايد در مرور زمان، به طور مستمر تحت بررسي باشد. اين بررسي‌ها هم در دو يا شش ماه به نتيجه قطعي نمي‌رسد چنانكه كارآزمايي باليني دارو براي انسان، ممكن است دو سال طول بكشد.»

منبع : سلامت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *