افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

آیا سونا در درمان افسردگی موثر است

sauna

  • محققان اخیرا طی دو تحقیق، افرادی را که دچار افسردگی حاد بودند در مجاورت ابزاری قرار دادند که تکنولوژی بالایی داشته و اشعه مادون قرمز تولید کرده و همین باعث بالا رفتن دمای بدن آنها می‌شد.

 

همانطور که اطلاع دارید سونا اتاقی کوچکی است با دمای کنترل شده که از چوب سرو ساخته شده است.در سونا علاوه بر استراحت میتوان جسم،روح،روان و ذهن را به آرامش رساند و جالب است بدانید در کشور آلمان مردم بصورت کاملاً برهنه به سونا وارد میشوند و فقط یک زیرانداز که حوله است به همراه خود دارند و از آن استفاده میکنند.

اگر با افسردگی یا تشویش درگیر هستید، آیا تا به حال برایتان سؤال پیش نیامده که چرا نشستن در سونا یا یک دوش آب داغ تا حدودی باعث می‌شود احساس بهتری پیدا کنید؟ تحقیقات نشان می‌دهد افزایش دمای بدن در بازه‌های زمانی کوتاه،‌ عاملی ضدافسردگی تلقی می‌شود.
محققان اخیرا طی دو تحقیق، افرادی را که دچار افسردگی حاد بودند در مجاورت ابزاری قرار دادند که تکنولوژی بالایی داشته و اشعه مادون قرمز تولید کرده و همین باعث بالا رفتن دمای بدن آنها می‌شد. سپس این مسئله را بررسی کردند که این افزایش دما، چه تأثیری بر علائم افسرده‌کننده آنها دارد.

در تحقیق اول، که بر روی ۱۶ فرد افسرده انجام گرفت، یک روش درمانی برای فزون‌گرمایی توانست میزان افسردگی افراد را ظرف مدت پنج روز تا ۵۰ درصد کاهش دهد. اما نقطه ضعف این آزمایش آن بود که هیچ بیماری قابل‌قیاس غیرفعالی در کار نبود تا بتوان در قیاس آن، این مسئله را تشخیص داد که آیا این اثرات مثبت تنها به بالا رفتن دما ارتباط دارند یا آنکه بسیاری از اثرات غیرخاص بهبوددهنده خلق و خو هم می‌تواند چنین کاری کند.

یکی از متخصصان در این زمینه می‌گوید: «اگرچه دستگاه‌های فزون‌گرمایی به طور گسترده‌ای در اروپا استفاده می‌شود، اما سازمان دارو و غذای آمریکا (FDA) استفاده از آنها را در ایالات متحده تأیید نکرده است. بنابراین باید گفت که این دستگاه‌ها تنها در دسترس محققان بوده و استفاده از آنها در ایالات متحده مبتنی بر انجام آزمایش‌های بیشتر و گسترده‌تر در این زمینه است.»

ضمنا باید گفت سونا و یوگا در جاهای گرم باعث بهبود وضعیت افسردگی خواهد شد؛ چرا که تا حدودی باعث تحریک فزون‌گرمایی می‌شود. اما صادقانه باید گفت نباید سعی کنید با نشستن طولانی در سونا یا گرم‌تر کردن فضای یوگا، مزایای ضدافسردگی بالقوه آن را افزایش دهید. بالا بردن دمای بدن ممکن است خطرناک باشد، بنابراین نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که نکات ایمنی داستان را رعایت کنید.

 

منبع : دکتر سلام

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *