افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

آنچه در مورد مزایا و معایب لنز چشم نمیدانید

201342611482940a.jpg

این روزها با پیشرفت علم دیگر نیاز نیست افراد برای مشکلات نزدیک بینی یا دور بینی خود از عینک استفاده کنند بجای آن لنز می گذارند در این جا می خواهیم درباره آنچه در مورد مزایا و معایب لنز چشم نمیدانید اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهیم با توجه به سوال یکی از بیماران در این باره .

بیمار)

دختر ۱۵ساله‌ای هستم که از سه سال قبل مبتلا به نزدیک بینی هستم و مایلم که از لنزهای تماسی استفاده کنم. ولی از آنجا که چند تن از اطرافیانم که از لنزهای تماسی استفاده کرده‌اند، دچار مشکلات چشمی شده‌اند،والدینم مخالفت می‌کنند، آیا لنزهای تماسی واقعاً مضر هستند؟ لطفاً مرا راهنمایی کنید.

در این زمینه سئوالاتی را از آقای دکتر عزت‌اله پورعبداله، جراح و متخصص بیماری‌های چشم پرسیده اند و ایشان پاسخ داده اند.

۱- نزدیک ‌بینی چیست و چرا ایجاد می‌شود؟

نزدیک ‌بینی یکی ازعیب های انکساری چشم می‌باشد که مریض در این حالت معمولاً نزدیک را خوب می‌بیند، ولی دور را تار می‌بیند. این بیماری علت مشخصی ندارد، ولی چندین عامل را در ایجاد آن موثر می‌دانند. بعضی از پزشکان معتقدند که کار خیلی نزدیک با چشم و تحت فشار قرار دادن چشم ممکن است سبب ا‌فزایش نزدیک ‌بینی شود، ولی این مطلب به ‌طور کامل ثابت شده نمی‌باشد و مقبولیت علمی ندارد.

۲- راه‌های درمان بیماری نزدیک بینی چیست و هر کدام در چه سنی قابل اجراست؟

راه‌های درمان در مرحله اول تجویز عینک می‌باشد.در مرحله دوم بیمارانی که نخواهند عینک بزنند یا عینک آن‌ها را دچار ناراحتی و اذیت ‌کند، استفاده از لنزهای تماسی می‌باشد. البته لازم به ذکر است، بر خلاف نظر بعضی از مردم که معتقدند، استفاده از عینک باعث می‌شود که شماره چشم بالا نرود و یا استفاه از لنز باعث می‌شود که جلو پیشرفت بیماری گرفته شود، باید گفت: که با اینکه استفاده از عینک و لنز باعث می‌شوند، دید مریض بهتر شود، ولی به هیچ ‌وجه مانع از پیشرفت بیماری نمی‌شود. تجویز عینک برای هر سنی انجام می‌گیرد و معمولاً از ۱۸ سال به بالا جهت تصحیح عیب انکساری چشم اقدام به عمل جراحی می‌شود. برای افراد در سن ۱۰- ۸ سالگی عمل‌های جراحی مانند کاشتن لنز در داخل چشم‌ نیز انجام می‌گیرد که مریض تا آخر عمر می‌تواند از این لنزها استفاده کند. در مجموع به‌طور تقریبی اکثر افراد می‌توانند از عینک و لنز استفاده کنند.

بیماران نمی‌توانند بدون نظر پزشک از هر لنزی استفاده کنند، و حتماً باید این کار تحت‌نظر پزشک متخصص انجام گیرد و بسته به اینکه چشم چه شماره‌ای دارد و آیا آستیگماتیسم هست یا نه، پزشک نوع لنز و جنس آن را انتخاب می‌کند.

۳- در چه مواردی می‌توان از لنزهای تماسی استفاده کرد؟

تقریباً در تمامی موارد می‌توان لنزهای تماسی استفاده کرد، به شرطی که روش‌های بهداشتی و دستورات پزشکی در مورد استفاده از لنزها، رعایت شود. به‌طور مثال: قبل از خارج کردن لنز از داخل چشم، باید حتماً دست‌ها را با آب و صابون شستشو داد و بعد از درآوردن لنز از داخل چشم، آن را در داخل محلول مناسب نگه‌داری کرد. با توجه به اینکه استفاده از لنزهای تماسی ارتباط مستقیمی با شرایط شغلی و فرهنگی بیمار دارد، تقریباً همه افراد می‌توانند، از لنزهای تماسی استفاده کنند.

۴- در چه مواردی استفاده از لنزهای تماسی مجاز نیست یا باید با شرایط خاص باشد؟

در مواردی که چشم دچار التهاب لبه ی پلک (بلفاریت) باشد و یا مریضی که به دنبال استفاده از لنز دچار قرمزی شدید چشم می‌شود و یا خارش چشم پیدا می‌کند، نباید از لنزهای تماسی استفاده کند.

۵- معایب و مزایای استفاده از لنز تماسی چیست؟

یکی از مزایا این است که بسیاری از خانم‌ها از نظر زیبایی و تیپ ظاهر دوست دارند به جای عینک از لنز استفاده کنند.در بسیاری از موارد، دیدی را که لنز به مریض می‌دهد، بهتر از دید با عینک می‌باشد. از طرفی چون معمولاً افراد با عینک، اشیاء را مقداری کوچک ‌تر از اندازه واقعی می بینند، ولی با لنز همه چیز را در اندازه ی واقعی می بینند، ترجیح می‌‌دهند به جای عینک از لنز استفاده کنند.

در مورد معایب لنز می‌توان گفت: در هر صورت لنز به‌عنوان یک جسم خارجی در چشم می‌باشد و ممکن است چشم را دچار عفونت کند و اگر فرد مسایل بهداشتی و طرز استفاده از لنز را نداند، ممکن است عوارض بعدی ایجاد شود.

۶- جنس لنزهای تماسی از چیست و هر جنسی چه مزایا و معایبی دارد؟

معمولاً جنس لنزهای تماسی از سیلیکون است. سیلیکون ماده‌ای است که بیشترین قابلیت انتقال اکسیژن را دارد.همچنین لنزهای هیدروژنه و لنزهای نرم که اکسیژن را از خود عبورمی‌دهند، نیز هم اکنون وجود دارد و یا لنزهای PMMA و لنزهای سخت که معمولاً گاز را از خود عبور نمی‌دهند و یا لنزهای از جنس RGP که گاز را از خود عبور نمی‌دهند. هیچ ‌کدام از این لنزها معایب خاصی ندارند، ولی با توجه به نظر پزشک، هر کدام از این لنزها در موارد خاصی به کار می‌روند.

۷- نحوه انتخاب جنس و نوع لنز چگونه است؟

با توجه به اینکه نحوه انتخاب جنس و نوع لنز باید توسط پزشک انجام گیرد، در نتیجه بیماران نمی‌توانند بدون نظر پزشک از هر لنزی استفاده کنند، و حتماً باید این کار تحت‌نظر پزشک متخصص انجام گیرد و بسته به اینکه چشم چه شماره‌ای دارد و آیا آستیگماتیسم هست یا نه، پزشک نوع لنز و جنس آن را انتخاب می‌کند.

 

پزشکین : آنچه در مورد مزایا و معایب لنز چشم نمیدانید

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *