افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

آنچه در مورد بیماری سنگ کلیه نمیدانید

15

قابل توجه کسانی که از بیماری کلیوی و سنگ کلیه رنج می برید بخوانید در این پستآنچه در مورد بیماری سنگ کلیه نمیدانید .

سنگهای كلیوی در دستگاه جمع كننده ادرار در كلیه ها تشكیل می شوند.این سنگها هنگامیكه غلظت بعضی از مواد به قدری بالا می رود كه قابلیت حل شدن خود را از دست می دهند ، به صورت بلورهای كوچك شروع به رسوب كردن در ادرار می كنند . سنگهای كلیوی انواع متعددی دارند ولی اكثر آنهااز اگزالات كلسیم ایجاد می شوند . سنگهای كلیوی در مردان شایع تر است و در سفید پوستان شایع تر از سیاه پوستان است.

سنگهای كوچك ممكن است بدون ایجاد علامت عبور كنند. سنگهای بزرگتر از پنج میلیمتر آنقدر بزرگ هستند كه نمی توانند از حالب عبور كنند و به تدریج با گذشت چندین سال رشد می كنند. اگر آنها خیلی بزرگ شوند ممكن است باعث انسداد كلیه و تورم آن شوند. آنها ممكن است باعث تخریب بافت كلیه و خونریزی داخل ادرار شوند. سنگهای با اندازه متوسط ممكن است حین عبور از حالب باعث اتساع و خراشیدگی آن شوند و ایجاد خونریزی و درد شدید نمایند . این درد كه به قولنج كلیوی معروف است به عنوان یكی از شدید ترین دردها یی كه انسان مجبور به تحمل آن است ، شناخته شده است.این درد متناوب و خنجری از پشت شروع می شود و در حین عبور سنگ به طرف پایین حالب به تدریج به لگن و كشاله ران انتقال می یابد . درد معمولا همیشه در یك زمان خاص در یك سمت بدن ایجاد می شود. ولی اگر شما مستعد تشكیل سنگ هستید ، حمله بعدی ممكن است در طرف دیگرتان بروز كند.

درمان: هنگام عبور سنگ ،درمان بسته به شدت درد شامل تسكین آن با مسكن ها یا دارو های مخدر است . برای تسهیل عبور سنگ مقادیر زیادی مایعات باید مصرف شود . اگر سنگ در قسمت تحتانی حالب گیر كرده باشد ، ممكن است تحت بیهو شی و با عبور سیستوسكوپ از حالب و به دام انداختن سنگ آن را خارج كرد. اگر سنگ آنقدر بزرگ باشد كه نتواند از حالب عبور كند ، ممكن است برداشتن آن از طریق جراحی ضرورت یابد. اخیرا سنگ شكنی با نیروی امواج برای خرد كردن سنگهایی كه در كلیه قرار دارند ، رواج یافته است این دستگاه امواج پر قدرت صوتی ایجاد می كنند و آنها را روی سنگ كلیه متمركز می كنند .وقتی آنها با سنگ بر خورد می كنند ، آن را به ذرات كوچكی كه قادرند از حالب عبور كنند  ،می شكنند.

پیشگیری: اگر سنگ كلیه دارید ، ممكن است به نوعی بیماری مربوط به ساخت و ساز مبتلا باشید معمولا اقدامات چندی برای كاهش دفعات بروز قلنج كلیوی علامت دار توصیه می شود گر چه شواهد علمی زیادی برای تایید آنها وجود ندارد

 

آنچه در مورد بیماری سنگ کلیه نمیدانید

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *