افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

آنچه درباره وسواس این بیماری پر هزینه نمیدانید

  • یک فرد وسواسی به طور مداوم با دو نوع معضل و چالش درگیر است. برای مثال اگر برای انجام موردی که وسواس دارند مقاومت کنند، به طور مداوم تحت فشار فکری و روحی قرار می‌گیرند و اگر انجامش دهند مدام اضطراب درست انجام ندادن و تکرار آن را دارند مثل افرادی که برای نظافت وسواس دارند.

 

ملکوتی با اظهار نگرانی از بار مالی درمان وسواس از افزایش تعداد مبتلان به این بیماری در ایران خبر داد.

سید کاظم ملکوتی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران در نشست خبری امروز، گفت : وسواس با شیوع سالیانه ۳ الی ۵ درصدی در دنیا و افزایش بار مالی درمانی به خانواده ها، دهمین بیماری پرهزینه جهان است که با توجه به شیوع بالای آن، تحقیقات جدید نشان می دهد که این بیماری تا سال ۲۰۲۰ رتبه چهارم پر هزینه ترین بیماری‌ها در جهان را از آن خود می‌کند.

وی با اشاره به اینکه فاکتورهای ژنتیکی و ارثی، قوی‌ترین عامل ابتلای افراد به وسواس هستند، افزود: البته وسواس عموما بین ۱۵ الی ۲۵ سالگی و به اشکال کاملا مختلف فکری یا رفتاری خود را نشان می دهد.

فشارهای روانی برای ترک، وسواس را شدیدتر می‌کند

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران همچنین در ادامه تاکید کرد: یک فرد وسواسی به طور مداوم با دو نوع معضل و چالش درگیر است. برای مثال اگر برای انجام موردی که وسواس دارند مقاومت کنند، به طور مداوم تحت فشار فکری و روحی قرار می‌گیرند و اگر انجامش دهند مدام اضطراب درست انجام ندادن و تکرار آن را دارند مثل افرادی که برای نظافت وسواس دارند.

وی با تاکید بر اینکه فشار های روانی اطرافیان، وضعیت فرد مبتلا به وسواس را بدتر می‌کند، گفت: ترک وسواس دست خودت است، اعتماد به نفس نداری یا باید ترک کنی و از این دست صحبت‌ها، اعمال فشارهایی است که خانواده‌ها برای ترک عادت‌های فرد وسواسی به کار می‌گیرند. درحالیکه خانواده‌ها و اطرافیان با بیان این جمله ها موجب افزایش و شدت گرفتن وسواس در فرد درگیر این عارضه می شوند بنابراین باید به طور جدی از بیان این مطالب اجتناب کنند.

ملکوتی همچنین در خصوص وضعیت آمار وسواس در ایران، افزود: به طور کلی از میان تمام افراد وسواسی، ۱۰ الی ۲۰ درصدشان دارای وضعیت شدید و غیرقابل درمان با دارو هستند که با توجه به موفقیت کشورمان در مورد درمان جراحی وسواس شدید، پیشنهاد می‌شود که آن افراد در صورت مشاوره با پزشک معالجشان این جراحی درمانی را انجام دهند.

امکان درمان ۶۰ درصد بیماران وسواسی ایران با دارو 

وی ادامه داد: به زودی سامانه ثبت برای بیماران وسواسی که با جراحی درمانی شده‌اند، راه‌اندازی می‌شود که بر اساس آن وضعیت آنها تا چندین سال بعد از جراحی نیز مورد پیگیری و بررسی قرار می‌گیرد، البته صرف نظر از درمان جراحی به طور کلی ۶۰ درصد از مبتلایان به وسواس در ایران می توانند با دارو درمان شوند که با قرارگیری رفتار درمانی در کنار دارو، میزان موفقیت برای بهبودی فرد، ۷۰ الی ۸۰ درصد افزایش میابد.

منبع : سلامت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *